Resultat 1 till 6 av 6

Hur fungerar affilliate inkomster då man ska skatta?

  1. #1
    baxwarss avatar
    baxwars baxwars är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    mar 2015
    Inlägg
    3
    Efter att ha kontakt 5 st på skatteverket och fått 5 st olika svar så öppnar jag en tråd här.

    Har "jobbat" som affilliate i 2 år nu, startade då jag var 16 och fyllde nyss 18, just nu tjänar jag runt 835-2500 kr per dag, hur går jag vidare för att kunna skatta pengarna? Behöver jag start ett AB/Enskild firma? Går 2:a året på gymnasiet så allting med företag, skatter och bokföring fattar jag ingenting om, har läst lite på skatteverket och på olika forum men förstår inte riktigt hur jag går tillväga, ska jag ha en F-Skattesedel också? Gör det så att jag inte kan jobba normalt? Det är så himla mycket information som jag behöver lära mig vilket gör så att det blir kaos.

    Kan lägga till att affiliate företaget ligger i USA.

  2. #2
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Trafikstyrning kallas det för när det gäller affiliateverksamhet
    http://www.skatteverket.se/privat/sj...trafikstyrning
    Och har ingen betydelse från vilket land du får pengarna ifrån. F-skatt etc står i länken ovan vad som gäller.
    I princip så är varje krona du får in skattepliktig då det troligtvis gäller näringsverksamhet.
    http://www.skatteverket.se/foretagor...ingsverksamhet

    Och gäller inkomsterna i den storleken du nämner bör du nog ordna det här omgående.

  3. #3
    baxwarss avatar
    baxwars baxwars är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    mar 2015
    Inlägg
    3
    Citat Ursprungligen postat av Urban G Visa inlägg
    Trafikstyrning kallas det för när det gäller affiliateverksamhet
    http://www.skatteverket.se/privat/sj...trafikstyrning
    Och har ingen betydelse från vilket land du får pengarna ifrån. F-skatt etc står i länken ovan vad som gäller.
    I princip så är varje krona du får in skattepliktig då det troligtvis gäller näringsverksamhet.
    http://www.skatteverket.se/foretagor...ingsverksamhet

    Och gäller inkomsterna i den storleken du nämner bör du nog ordna det här omgående.
    Ok. har gjort en checklista på saker jag behöver göra, rätta mig gärna om det stämmer!

    1: Registrera en näringsverksamhet.
    2: Ansök om F-Skatt (Hur funkar det då om jag vill ta extra arbetspass inom mitt framtida yrke?)
    3: Bokföring/Skattning - Kontakta en revisor?
    4: Klart! Dra in stålarna!!

  4. #4
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    En företagsform bör du nog ha ja.
    F-skatt är ingen nödvändighet där som du håller på nu, men kan nog vara bra för framtiden.
    Revisor, kan nog vara bra i början för att få ordning på det hela, men skall räcka med en bokföringsbyrå för det löpande senare.
    Skatteform när du arbetar med vanlig lön. Där har reglerna och benämningar ändras sedan jag för drygt 20 år sedan gjorde både och.
    Så skulle nog ta det med en revisor faktiskt.

  5. #5
    KarinEs avatar
    KarinE KarinE är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    nov 2012
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    20
    Citat Ursprungligen postat av baxwars Visa inlägg
    Ok. har gjort en checklista på saker jag behöver göra, rätta mig gärna om det stämmer!

    1: Registrera en näringsverksamhet.
    2: Ansök om F-Skatt (Hur funkar det då om jag vill ta extra arbetspass inom mitt framtida yrke?)
    3: Bokföring/Skattning - Kontakta en revisor?
    4: Klart! Dra in stålarna!!
    Hej, jag ska tipsa dig om sajten verksamt.se, det är en sajt som drivs av Bolagsverket, Skatteverket och Tillväxtverket. Där kan du få all information du behöver för att starta en firma. Alla ansökningar och blanketter som du behöver fylla i finns även där. Den är mycket användarvänlig.
    Om du vill ha en f-skattsedel men även kunna vara anställd hos en annan arbetsgivare så ansöker du om FA-skatt, det är inte krångligt.
    Om du inte kan någonting om bokföring kan det vara bra att anlita en redovisningsbyrå. Annars finns numera mycket enkla bokföringsprogram på nätet. Jag använder Speedledger som är kopplat till mitt bankkonto så det är i stort sett bara att pricka av in- och utbetalningar så bokförs de automatiskt.
    Har du F-skattsedel betalar du in din egen skatt och arbetsgivaravgifter.
    När du redan har inkomster har du redan klarat av det svåraste med att driva egen firma, resten kan du lära dig efter hand! Lycka till!

  6. #6
    MGPs avatar
    MGP MGP är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    okt 2011
    Inlägg
    40
    Utan att ha kollat på de tips du redan fått, som verkar riktigt bra, så vill jag kasta in några sker till.

    Skatteverket har full förståelse om du beräknar att ditt nya företag inte kommer att generera någon vinst första året (brukar ju vara vissa investeringar för att starta upp också). Så om din beräknade vinst första året är noll kronor så är det helt ok enligt Skatteverket – det är ju en beräkning, se bara till att det låter vettigt, och med en FA skattsedel finns det inget som säger att du måste leva på enbart företaget.

    Känner flera genom åren som har velat visa skattemyndigheten att firman ska gå såååå bra, och då suttit och betalat så stora sociala avgifter och moms i förväg att det skadat företaget och den personliga ekonomin eftersom cash flow i företaget har varit extremt lågt eller till och med minus.

    Om man nu inte kastar sig in i ett AB med en gång (fördelar men kräver mer kunskap, din eller andras som då du betalar för) så är det en klar fördel med Enskild Firma med enkel bokföring (Bokslutsmetoden) och redovisning en gång per år – det du då tjänar i år ska redovisas nästa vår och eventuell vinst skall då skattas för året efter

    Och se nu för guds skull till att avsätta pengar för alla skatter som du senare måste betala in till kära staten, sätt in dem på räntekonto om du vill vara helt säker, en bra idé kan vara ett fondkonto – Avanza Zero rekommenderas – då hinner du förhoppningsvis tjäna lite pengar på de skatter som ska betalas in

    Ops, blev långt det där …

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Passiva inkomster?
    Av Göran Jacobson i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2013-01-20, 13:31
  2. Google Adsense skatta?
    Av Stolt i forum Affiliate / AdSense
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2012-11-21, 15:42
  3. Nu ska jag sälja min guldgruva - Blogg med PASSIVA inkomster
    Av sgmdesign i forum Köp, sälj eller byt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-07-04, 12:40
  4. Hemsidor med inkomster köpes
    Av dillmeck i forum Köp, sälj eller byt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-05-13, 20:45
  5. Bokföring Adsense-inkomster
    Av Niklas i forum Övrigt
    Svar: 31
    Senaste inlägg: 2006-10-20, 17:03