Resultat 1 till 4 av 4

Länksystem, skulle ni delta?

  1. #1
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    348
    Ponera att ngn sätter upp en generisk domän där man får skapa ett konto och man får sedan poäng genom att länka till siten. Siten räkar automatiskt:

    6PR/(totalt antal utlänkar på sitern du skickar inlänkar från)

    Exempel du skickar en länk från en sida som har PR 2 och 9 andra externa länkar. Formeln blir som följer:

    62/(9+1)=3.6

    En andra länk har pr 1 och ligger på en sida med sammanlagt 5 externa länkar.

    61/(5+1)=1

    Detta skulle ge sammanlagt 4.6 poäng.

    Siten kollar regelbundet av och uppdaterar antalet poäng som en användare har. Får man för lite poäng så plockas senaste länken man har från sidan bort tills att man skaffat mer poäng igen.

    Nu när vi vet att siten har ett "länktryck" på 4.6 från en användare och vi antar att andra användare lägger till länkar som ger 20 poäng så sammanlagt har siten 24.6 i länkjuice.

    Nu kan användarna välja att sätta ut en länk så länge de har minst lika många poäng som (sitens totala pott)/(antal nuvarande länkar +1)

    Skulle du skapa ett konto och länka in i hopp att tvätta några risiga länkar till starkare? varför? varför inte?
    Senast redigerat av David Olofsson den 2015-03-06 klockan 17:22. Anledning: stavning
    Inte längre 1:a på sökmotoroptimering. Vera&John.

  2. #2
    Gutenisses avatar
    Gutenisse Gutenisse är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    dec 2009
    Ort
    Enköping
    Inlägg
    29
    Jag gillar idén rent tekniskt eftersom jag själv funderat på något liknande många gånger, men aldrig fått tummen ur.

    Vad gäller din fråga - om jag skulle skapa ett konto - så är svaret troligen nej, men det beror helt enkelt på att jag inte bryr mig om att jaga länkar Skulle jag vara ute efter att skaffa länkar, så skulle jag skapa ett konto - om det var gratis.

  3. #3
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    Lite intressant men faller direkt på att du sätter för stort fokus på siffran från toolbar PR.
    Exempelvis nbu.nu som bara har arabiska spaminlänkar, ca 40 st av dålig kvalitet. Men denna URL http://www.nbu.nu/jobs/ har PR 6. Jag hade inte ens betalat 100 kr för den domänen.

    Jag använder data från Ahrefs, Majestic, Moz + PR tillsammans när jag analyserar.
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

  4. #4
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    348
    Det är en bugg i PR som gör att den visar 6 ibland på siter som legat nere så just det går att undvika. PR lär ha fler konstigheter och uppdateras dock sällan så du har ändå i grunden rätt. Värdet i formeln kan bytas ut mot vad som helst, och moz domain auth är väl den närmast tillgängliga. Vet inte hur man skulle kunna göra systemet attraktivt i övrigt. Kanske erbjuda flera domäner med olika niche som tvättar länkar.
    Inte längre 1:a på sökmotoroptimering. Vera&John.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Automatiska länksystem
    Av Jim Westergren i forum Länkbygge
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2015-09-01, 22:25
  2. Hur skulle ni göra?
    Av Fillkott i forum Optimering
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2015-03-26, 00:39
  3. Svar: 29
    Senaste inlägg: 2008-03-20, 18:03
  4. Hur skulle ni göra här?
    Av gab i forum Domänen
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-02-18, 11:50