Resultat 1 till 5 av 5

Problem migration - lösning?

  1. #1
    OscarTs avatar
    OscarT OscarT är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    dec 2014
    Inlägg
    3
    Hej

    Det är så att jag står inför en migration till landsspecifika toppdomäner av en sida som idag legat under .com med landsspecifika sidor på .com/sv, .com/eu osv..

    Sidan har idag funnits på svenska och engelska och där .com och .com/sv båda varit en startsida på svenska. Den sidan som borde ha rankat på svenska sökord är .com/sv då hela övriga svenska strukturen ligger under denna men tyvärr så har det blivit .com som rankar som startsida och som har flest inlänkar. Detta borde självklart blivit åtgärdat med canonical eller liknande sen tidigare men det är lätt att vara efterklok.

    Problemet som jag behöver era åsikter om är nu därför följande. Vid migrationen så kommer .se bli en svensk sida och .com bli en engelsk. Jag kommer självklart peka om .com/sv med hela strukturen men jag vill också få med mig kraften från .com till .se.

    Flytten av sida kommer att ske om 4-6 veckor och mitt förslag är att fram till dess peka om .com med 301 till .com/sv för att försöka rädda så mycket kraft som möjligt. Detta kommer inte innebära några ändringar i användarupplevelsen för användare då det är exakt samma sida. Min förhoppning är att rädda lite kraft för att sedan vid migrationen starta upp en ny engelskspråkig sida på .com och då istället peka om .com/sv vidare till .se. Alltså en ompekning under kort period först för att sedan försöka få med kraft i ett andra steg.

    Jag förstår självklart att mycket kraft kommer gå förlorad men finns det någon mening med att göra detta när tiden är så knapp? Eller finns det en bättre lösning?

    Kom gärna med era tankar, idéer och förslag.

    Tack på förhand!

    /Oscar

  2. #2
    AaronAxelssons avatar
    AaronAxelsson AaronAxelsson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    jun 2010
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    775
    Att medvetet inte hantera 301 redirect för att visa att en sida har flyttats permanent är inte att rekommendera, av flera anledningar.

    En stor del av länkkraften kommer att flyttas med under tiden redirecten finns där, men försvinner igen när redirecten tas bort, så det får ingen effekt över en längre tid. Dessutom finns det en ganska stor risk att du kan få problem med att indexera den nya engelska indexsidan när den väl kommer upp.

    Det rimliga är att redirecta de gamla svenska sidorna med flytten, och att helt enkelt bygga upp en engelsk sajt på .com, med en bra språknavigering.

  3. #3
    OscarTs avatar
    OscarT OscarT är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    dec 2014
    Inlägg
    3
    Tack för ditt svar! Misstänkte nästan detta eftersom 301 inte är tänkt som något som ska ligga tillfälligt. Tror du det skulle ge något att lägga en Canonical på .com idag (något som kanske borde varit gjort för länge sen) eller är det bättre att bara försöka omdirigera backlinks och ha en bra språknavigering när sidan väl är uppe istället?

  4. #4
    AaronAxelssons avatar
    AaronAxelsson AaronAxelsson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    jun 2010
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    775
    Nja, jag ser inte att det skulle ha någon större effekt det heller. Temporärt kanske, och det skulle kunna snabba upp indexeringen av .se, men det ökar också risken att .com tas bort ur index, vilket alltid kan ställa till det när den ska tillbaka.

    Peka om de länkar du har kontroll över, och bygg två bra sajter, så kommer det lösa sig.

  5. #5
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    MMX
    Inlägg
    34
    Hade Gbot haft referrers kunde du cloakat alla "svenska" länkar till .se-domänen, men nu är det ju tyvärr inte så. Att du kör 301:a på .com under några veckor förändrar ingenting.

    Absolut bäst är att du kontaktar länkande sidor och försöker ändra till .se-tld:n. Sedan ska du ju egentligen lägga rel=can på .com också (eller vice versa) om materialet är detsamma som på .se-domänen, men ja, det är en annan historia
    sökmotoroptimering.se

    Ge +rep, annars ett PM:)

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2013-07-21, 11:00
  2. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-12-12, 12:03
  3. Sida på olika språk. Bäst lösning?
    Av HejSeo i forum Optimering
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-08-19, 13:19
  4. Robots.txt vs enterprise-lösning?
    Av adamsdotter i forum Optimering
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-11-09, 22:24
  5. Enkel lösning för övriga domäner?
    Av Magnus Äng i forum Domänen
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-12-22, 15:13