Resultat 1 till 12 av 12

Var anmäler man spamm

  1. #1
    Rasmuss avatar
    Rasmus Rasmus är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Soliga Skåne
    Inlägg
    78
    Har en konkurrent till en sida som spammar genom att indexera sina sökresultat. Jag tänkte anmäla, fast hittar inte länken till där man gör det. (Brukade följa en länk på seologik's sida, fast hittar inte sen de gjorde om designen.)

  2. #2
    Niklass avatar
    Niklas Niklas är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    50

  3. #3
    Rasmuss avatar
    Rasmus Rasmus är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Soliga Skåne
    Inlägg
    78
    Tackar och bugar.
    och lite extra text så meddelandet kan bli över 40 tecken så det går att skicka...

  4. #4
    Marcins avatar
    Marcin Marcin är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    384
    Jag har endast varit på amerikanska SEO-sajter så jag är kanske inte med i den svenska terminologin. Vad menas med "indexera sökresultat"?

  5. #5
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    Att man har en slags sökmotor på sin sida och en databas och gör så att varje sökning även blir en enskild sida och blir indexerad av sökmotorerna vilket oftast resulterar i många tusentals värdelösa sidor.
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

  6. #6
    Rasmuss avatar
    Rasmus Rasmus är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Soliga Skåne
    Inlägg
    78
    Och speciellt när de på förstasidan har länkar till de senaste 50 sökningarna också... Hoppas de åker ut från google!

  7. #7
    the-million-dollar-mans avatar
    the-million-dollar-man the-million-dollar-man är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Thailand
    Inlägg
    62
    Om de har en google annons pa sidan sa anvander jag den lanken det ar lattast. Men ibland verkar det som tiden star stilla pa google...

  8. #8
    Nikke Lindqvists avatar
    Nikke Lindqvist Nikke Lindqvist är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Kungsholmen, Stockholm, Sverige
    Inlägg
    643
    Nu blir jag lite förvirrad. Varför tror ni att denna utmärkta metod att skapa bra urlar skulle vara ful i Googles ögon?

    Jag har nyligen byggt om en sajt så att sökningar på sajten ger urlar som ser ut som domän.tld/sökord
    Just på den sajten är det dessutom enormt praktiskt eftersom den är en receptsamling som man vill kunna indexera inåt, utåt, uppifrån och ut-och-in enligt metoden domän.tld/ingrediens domän.tld/tillbehör domän.tld/tillagningsmetod...
    Alla dessa urlar resulterar i exakt samma resultat som om man gjorde motsvarande sökning på sajten.

    OK. Jag kan förstå att folk retar sig på rena MFA-sajter som bara listar söktermen tio-tjugo gånger utan att presentera något egentligt innehåll. Då kan man reta sig rejält på att Google listar dessa sidor. Men metoden i sig har i alla fall jag inte något att anmärka på.

  9. #9
    Hjalmars avatar
    Hjalmar Hjalmar är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Jonsered, Göteborg
    Inlägg
    559
    Tja, det är ju ett rätt fult sätt att generera dynamiskt content på. Det är väl eg inte fulare än andra och svårt att dra gränser. Tror inte att google bryr sig om oss här i ankdammen .se ändå.
    Tidningar.nu - Beställ tidningar

  10. #10
    Nikke Lindqvists avatar
    Nikke Lindqvist Nikke Lindqvist är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Kungsholmen, Stockholm, Sverige
    Inlägg
    643
    Men hallå och ursäkta. Det kan väl inte vara ett fult sätt så länge som sidan faktiskt innehåller någon form av information om det som besökaren har sökt på?

    OK. Jag håller med om att det är fult med sajter som listar sökningar som påstås ha skett på sökord so över huvud taget inte finns på sajten, förutom just genom det genomförda söket... Men det är ju så fruktansvärt fult att jag inte kan tänka sig att det lönar sig på något som helst sätt. Varken i form av listningar i serpsen (i alla fall inte som stannar) eller som särskilt välbetalda AdSense-klick.

    Hela företeelsen känns så... 2004 på något sätt.

  11. #11
    Hjalmars avatar
    Hjalmar Hjalmar är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Jonsered, Göteborg
    Inlägg
    559
    Jo. Jag skulle utan vidare kunna generera massa fulcontent utifrån mina befintliga databaser, sökresultat etc. Bara massa random ihopklippta meningar och lura google att det är en blogg eller liknande (eller varför inte en ny "blogghost" med en zillion bloggar). Sedan när någon söker på en viss unik permutation av ord som ingen seriös källa någonsin har använt finns det en god chans att mitt meningslösa rabbelbabbel kommer att finnas med i serpsen. Det ger inte många träffar men det ger träffar..

    Internationellt finns detta redan, testa att söka på i princip vilket felstavat ord som helst.

    Stora volymer ger stora pengar. Enkel matematik.

    Det är kanske inte spam i kloaking-bemärkelsen men det är helt värdelöst innehåll som enbart skräpar ned internet.
    Tidningar.nu - Beställ tidningar

  12. #12
    Bernt Johanssons avatar
    Bernt Johansson Bernt Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    1 074
    Det är ju en sak att låta Google indexera en massa "mumbo jumbo", och en helt annan att leda in Google till resultatsidor av relevanta sökningar.

    Ur optimeringssynpunkt handlar det inte så mycket om att de sidorna ska ranka högt i sig, utan istället om att skapa bra förutsättningar för sin "viktiga" sidor att ranka bättre.

    Jag kan hålla med om att, om man inte gör det på ett snyggt sätt så blir det inget annat än SPAM, men om man gör det seriöst, som en mertjänst för slutanvändaren så är det faktiskt upp till google att välja om sidorna ska indexeras eller ej.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)