Resultat 1 till 4 av 4

Hur stor ska en sitemap vara?

  1. #1
    Andreas Xs avatar
    Andreas X Andreas X är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    maj 2015
    Inlägg
    3
    Hej!

    Jag undrar lite om sitemaps för sidor på flera språk.

    Vissa exempel på google visat hur varje språk refererar till varje annat språk, men ska man göra det för varje sida så får man ju n2 antal taggar i sitemappen mot antal sidor man har. (https://support.google.com/webmaster.../2620865?hl=en)
    Vissa gör precis så, som t.ex. IKEA. De har sjukt många sitemaps, ~30 språk och ~30 sitemaps per språk alltså runt 900 maps för att få plats med allt.

    Vissa, jag hittade t.ex. toyota, har lite referenser till andra språk på vissa av sina sidor, men inte alla. Och sen slutligen så väljer väldigt många stora aktörer att inte ha någon publik sitemap alls, t.ex. Volvo, Pepsi, Addidas.

    Vad som är brukligt verkar ju skifta en hel del! Hur brukar ni göra och varför?

    De sidorna jag jobbar med finns på typiskt 3-10 språk, och har ca 10'000 sidor med produkter. Varje produkt har en egen url på ett eget språk. Möjligen begränsar vi sitemappen till 15% - 20% med de populäraste produkterna.

  2. #2
    AaronAxelssons avatar
    AaronAxelsson AaronAxelsson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    jun 2010
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    775
    Hejsan!

    Det här är lite "mix and match" av olika sitemap-funktioner. Jag ska försöka specificera upp det först.

    Citat Ursprungligen postat av Andreas X Visa inlägg
    Vissa exempel på google visat hur varje språk refererar till varje annat språk, men ska man göra det för varje sida så får man ju n2 antal taggar i sitemappen mot antal sidor man har. (https://support.google.com/webmaster.../2620865?hl=en)
    Det Google pratar om här är inte en sitemap för att indexera sidor på en sajt i sig, utan just för att specificera en sidas motsvarigheter på andra språk. Det funkar bra om man har relativt få sidor på många språk, annars blir en sån här lösning ganska klumpig. I ditt fall låter det i så fall vettigare att använda rel="alternate" hreflang="x"-taggar:
    https://support.google.com/webmaster...r/189077?hl=en

    Hur som helst tror jag inte att det här är vad din fråga egentligen handlar om.

    Citat Ursprungligen postat av Andreas X Visa inlägg
    Vissa gör precis så, som t.ex. IKEA. De har sjukt många sitemaps, ~30 språk och ~30 sitemaps per språk alltså runt 900 maps för att få plats med allt.
    Till skillnad från det ovan här, så har IKEA först en "index-sitemap" som listar övriga sitemaps, vilka i sin tur listar sidor på respektive sajt. Det är nog snarare en sån här lösning du letar efter, om du vill se till att alla sidor på dina sajter finns med i en sitemap.

    Citat Ursprungligen postat av Andreas X Visa inlägg
    Vad som är brukligt verkar ju skifta en hel del! Hur brukar ni göra och varför?

    De sidorna jag jobbar med finns på typiskt 3-10 språk, och har ca 10'000 sidor med produkter. Varje produkt har en egen url på ett eget språk. Möjligen begränsar vi sitemappen till 15% - 20% med de populäraste produkterna.
    Precis. Det varierar mycket. Hur mycket kraft och resurser som behöver läggas på det här hänger på hur väl indexerad sajten är. Om nya produkter generellt plockas upp av Google är det inte nödvändigt att också lägga till dem i en sitemap. Om sajten å andra sidan inte riktigt blir indexerad, så finns det flera sätt att ta sig an det, där IKEA:s lösning är en. Det skulle också kunna funka att bara skicka in kategorisidor, eller som du säger, välja ut ett antal populära sidor, och fylla på tills Google själv tar steget vidare. Ett annat alternativ är att titta på Pubhubsubbub. Det är en "pingtjänst" utvecklad av Google, egentligen främst avsedd för stora nyhetssajter, men det kan funka bra även för en e-handel där sortimentet ofta uppdateras: https://code.google.com/p/pubsubhubbub/

    Oavsett, om det krävs stora system av sitemaps ligger troligen problemet i att Google har svårt att navigera på sajten i fråga, och det kan vara värt att snarare titta på hur strukturen på sajten kan förbättras.

  3. #3
    Andreas Xs avatar
    Andreas X Andreas X är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    maj 2015
    Inlägg
    3
    Tusen tack för ditt utförliga svar!

    Citat Ursprungligen postat av AaronAxelsson Visa inlägg
    ... Hur mycket kraft och resurser som behöver läggas på det här hänger på hur väl indexerad sajten är. Om nya produkter generellt plockas upp av Google är det inte nödvändigt att också lägga till dem i en sitemap.
    Man kan alltså börja i mindre skala och lista upp sina kategorier och se om man tycker att Google (& c : o) indexerar vettigt, annars så försöker man lösa det genom att bygga ut sin sitemap efterhand.

    Jag ska gräva ner mig i länkarna du skickade ikväll, tackar!
    Senast redigerat av Andreas X den 2015-05-05 klockan 20:53.

  4. #4
    AaronAxelssons avatar
    AaronAxelsson AaronAxelsson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    jun 2010
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    775
    Citat Ursprungligen postat av Andreas X Visa inlägg
    Man kan alltså börja i mindre skala och lista upp sina kategorier och se om man tycker att Google (& c : o) indexerar vettigt, annars så försöker man lösa det genom att bygga ut sin sitemap efterhand.
    Precis. Börja där, och bygg ut tills det funkar.
    Eller gör en "engångsinsats" med alla URL:er i en/flera sitemaps, som du inte håller uppdaterade, och se om de "lär sig" sajten nog för att fortsätta indexera den.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. H1 vara eller inte vara?
    Av Joel i forum Optimering
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2011-02-20, 21:22
  2. både sitemap.xml OCH sitemap.html?
    Av Ekorren i forum Google
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2010-10-18, 23:54
  3. Sitemappens vara eller icke vara..
    Av bjourne i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2010-03-24, 09:25
  4. stor sitemap
    Av Peder Molin i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2007-09-10, 17:06
  5. Hur bygga sitemap till stor webbshop?
    Av freakalis i forum Länkbygge
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-03-06, 03:53