Resultat 1 till 4 av 4

Det här med sitewidelinks från egen blogg...

  1. #1
    packards avatar
    packard packard är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    dec 2010
    Inlägg
    72
    Vet att ämnet varit uppe förut, men när man inte kan ha blogg på huvuddomänen men ändå vill ha blogg ska jag lägga bloggen på en subdomän.mindomän.se men då kommer varningssignalerna i tankarna kring sitewidelinks som inte alltid uppskattas av Google. Samtidigt ser man det här upplägget hos väldigt många, att man har bloggen på en subdomän och länkar sitewide med någon textlänk och inte helt sällan även med banner utan att det ligger nofollow.

    Hur ligger det till idag? Är det ok att ha en blogg som rullar med 2-5 inlägg med minst 300 ord/inlägg och lite övriga infosidor som länkar över till en e-butik utan någon större risk för straff. Det blir ju ändå en del länkar med tiden från en och samma domän. Det lär också bli en och annan länk från bloggposterna till ny produkter som läggs in i butiken.

    Eftersom många har det precis så bör det ju vara helt naturligt, som ju G gillar, att en e-butik har en blogg som faktiskt slår på en hel del länkar, och som i det här fallet från en subdomän. Blir det säkrare om man lägger sitewide-länk från en bild med "Klicka här för att komma direkt till butiken" istället för motsvarande i textlänk?

    Någon som har en uppfattning om det här är safe?

  2. #2
    AaronAxelssons avatar
    AaronAxelsson AaronAxelsson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    jun 2010
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    775
    Hej!

    Ja, om du lägger bloggen på en subdomän till butiken är det safe. Google kommer hantera det i princip likadant som om den legat i en katalog. Det är också deras ambition att göra så.

    Om du istället skulle lägga bloggen på en annan domän kan det finnas anledning att vara lite försiktigare, men så länge du är tydlig med att det är samma "avsändare" på båda sajterna är inte heller det något större problem.

  3. #3
    packards avatar
    packard packard är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    dec 2010
    Inlägg
    72
    Supertack för ditt svar Aaron! Alltid skönt att få bolla sina funderingar lite

  4. #4
    packards avatar
    packard packard är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    dec 2010
    Inlägg
    72
    Fick en fundering till kring det här med att ha bloggen ligga på subdomän, vilket uppenbart fungerar bra när det gäller att Google förstår att det är "min" för den ligger med direktlänk "blogg" när man söker på huvuddomänen/index. Jag kom nu bara att fundera lite på hur Google ser länkarna till bloggen från helt externa sidor.
    mindomän.se har normalt inte någon nytta av länkar som går till blogg.mindomän.se men har någon en uppfattning om hur det hänger ihop när det är uppenbart att Google fattat att de båda tillhör varandra (visas som "blogg" under mindomän.se i serp).
    Stärks mindomän.se för länkar som går till blogg.mindomän.se i ett sånt fall? Nu länkar jag iof med dofollow mellan de båda domänerna.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-10-05, 14:35
  2. Länkar från blogg.se
    Av Henkutt i forum Länkbygge
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-07-10, 15:56
  3. Inlänkar från blogg.se?
    Av Erik Bergman i forum Länkbygge
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-12-01, 11:26
  4. blogg-tracking från Google
    Av Artamus i forum Nyheter
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-10-04, 11:57
  5. Blogg-program hackades på egen server
    Av MattiasN i forum Nyheter
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-03-09, 02:16