Resultat 1 till 7 av 7

URL struktur på blogginlägg

  1. #1
    henryfords avatar
    henryford henryford är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    maj 2015
    Inlägg
    5
    Hej!

    Jag har en sida där man kan läsa nyheter/bloggposter under mindoman.se/nyheter där de ligger som summerade inlägg á 5 st på varje sida mindoman.se/nyheter/page/2/
    Däremot när man klickar på själva inlägget kommer man till; mindoman.se/blogg-eller-nyhets-postnamn

    Jag använder mig av Wordpress och kör en statisk förstasida och har gått in i Settings > Reading och kryssat för "Publicera på sida: Nyheter".

    Publiceras alla blogginlägg genom Wordpress på under domänroten, för jag kan nämligen inte ändra det hela. Ser ni detta som skadligt ur ett SEO-perspektiv?


    mvh,
    Henry

  2. #2
    AaronAxelssons avatar
    AaronAxelsson AaronAxelsson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    jun 2010
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    775
    Det där är ingen fara. Du kan gott ha det kvar så.
    Om du ändå vill ändra, så under inställningar och permalänkar kan du ändra URL-strukturen för olika posttyper.

  3. #3
    aleands avatar
    aleand aleand är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    30
    Håller med Aaron, don't fix what's not broken. Värt att kolla är dock så att inget gått snett och det finns duplicerade versioner av inläggen, men som du berättar det så låter det inte som det är fallet.

  4. #4
    tony.hammarlunds avatar
    tony.hammarlund tony.hammarlund är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2012
    Inlägg
    6
    Att använda permalänkstrukturen www.exampel.se/inläggsnamn påstås oftast vara best practice.

    Om inte ditt tema redan gör en sammanfattning av inlägget på blogg- respektive arkivsidorna kan det dock vara bra att gå in i Inställningar > Läsa och välja Sammanfattning under Inlägg i flödet visas som. Alternativet är att du manuellt sätter en more tag som bryter av inlägget på lämpligt ställe.
    Tony Hammarlund | Content Marketer

  5. #5
    Markus Lövdells avatar
    Markus Lövdell Markus Lövdell är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Helsingborg, Sverige
    Inlägg
    27
    Om sidan inte är väldigt stor med väldigt många inlägg. Då rekommenderas post-id före inläggsnamnet för permalänken för att göra SQL-frågan snabbare.

  6. #6
    tony.hammarlunds avatar
    tony.hammarlund tony.hammarlund är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2012
    Inlägg
    6
    Ja, markus men då är det knappast en blogg vi pratar om

    Vad jag har förstått så var detta dessutom framförallt ett problem före Wordpress 3.3. För den som inte har enorma mängder content så har jag svårt att se att det finns något klart syfte med post-id i permalänkarna.
    Tony Hammarlund | Content Marketer

  7. #7
    Markus Lövdells avatar
    Markus Lövdell Markus Lövdell är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Helsingborg, Sverige
    Inlägg
    27
    För sidor(Vad Wordpress definierar som sidor) så är det alltid ett problem då den måste söka genom alla. Där kan man ge den hjälp genom att t.ex. lista kategori först. Som för övrigt är bra ur SEO-synpunkt.

    Sen beror det på om det finns någon slags cahce-plugin. Olika cache-plugin fungerar på olika sätt och hjälper dessa problem olika mycket.

    Ja, "sida" eller blogg. En stor Blogg kommer fortfarande gynnas av att lista post-id före inläggs-slug:en. Det beror på vilken skala man tror det landar på. Något som brukar vara ganska svårt att gissa. Tar man fel beslut och något blir bra mycket större än man tänkt sig så kan man ju alltid gå och ångra sig för det man gjorde; och göra en massa redirects i .htaccess.
    Markus Lövdell, grundare: Actiweb

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. URL struktur
    Av fishking i forum Optimering
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-08-13, 19:07
  2. URL struktur
    Av fishking i forum Optimering
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-11-09, 11:49
  3. Textalk URL-struktur
    Av EvaH i forum E-handel och konverteringsoptimering
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-11-11, 20:22
  4. struktur i kod
    Av Solutions i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-04-18, 11:21
  5. CNN Ny Struktur
    Av Elias KAI i forum Nyheter
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-03-31, 19:46