Resultat 1 till 6 av 6

Hur bygga bra länkar 2015

  1. #1
    syncms avatar
    syncm syncm är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    feb 2011
    Inlägg
    16
    Hej
    Som hobbyseo med allmänt ont om tid pga livet. Så undrar jag hur mycket länkar man kan bygga utan att bli straffad av pingvinen eller liknande.

    Vad jag har läst så är det bästa att bygga sitt länk bygge på contentmarketing. Men att få en viralsucce är inte så jätte lätt då varenda seo/marknadsförare. Sprutar ut content om allt.

    Har en affilatesajt som jag driver som seriös sida och inte skäms för. Har tidigare hittat bra sökord som inte hade mycket konkurrens, vilket självklart har ändras. Har haft under 6-7 länkar in från främst kataloger (länk- och artikel) och någon konkurrent.

    Enkla länkar som bloggkommentarer på bra sidor osv ger det något? har en bra spridning på ankartext. Hur mycket länkar kan man bygga utan pingvinen slår till? Får många olika bud från proffs i branschen i olika artiklar. Då de flesta tycker lite länkbygge är ok om man inte överdriver typ hundratals länkar?

    Har någon en bra erfarenhet? Om vad som är för mycket?

    Stort tack på förhand.

  2. #2
    Andrs avatar
    Andr Andr är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2012
    Inlägg
    76
    Din fråga är ungefär: "Kan du rekommendera en bil för mig?"

    Vilket är omöjligt att svara på om man inte vet en rad parametrar. För en person är en Volvo V40 från 1999 rätt bil, medan en ny Porsche Cayenne är rätt val för en annan.

    Det finns också en mängd olika strategier och taktiker du kan tillämpa, både sådana som har hög risk och sådana som har lägre risk. Rent generellt skulle jag vilja påstå att content marketing och sådan länkanskaffning som är 100% i linje med Googles riktlinjer är något som är väldigt svårt. Det kräver såväl kunskap som kontakter (om du inte har pengar/en stor marknadsföringsbudget) såsom en mängd tid. Läs gärna det som Simon Nyström, som driver Smslånonline.se, har skrivit om sitt projekt. Som du märker så är det svårt och långsiktigt och tidskrävande jobb som ligger bakom.

    Det fungerar fortfarande alldeles utmärkt att bygga/köpa länkar till sina sidor, och det är nästan ett måste i många nischer. Men att fråga hur många länkar du kan bygga är som att fråga hur långt ett snöre är.
    Äger SIA Alisandr. Vi levererar SEO.

  3. #3
    Niklas Aronssons avatar
    Niklas Aronsson Niklas Aronsson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    753
    Sluta tänk länkar, tänk rekommendationer. Vem kan skriva om din sida på ett ärligt och bra sätt? Varför? Om det inte finns en enda person som du kan tänka dig skulle vilja rekommendera sidan eller länka till sidan, då kanske du ska fundera på värdet med sidan? Om det finns folk som gärna skriver om den, då har du antagligen bra relevans från de länkande sidorna och kan styra innehållet och ankartexterna efter ditt behov om du kontaktar dom.

    Det finns en massa genvägar man kan ta inom länkbygge, man kan köpa länkar och få bra tillfälliga och eller permanenta boosts. Men om du ska göra det själv som du säger, då måste du själv kontakta företag / personer som kan tänka sig att rekommendera din sida. Befintliga eller gamla kunder, samarbetspartners etc. Länkkataloger kan du lägga ner. Värdet från kataloger har gått från medium, till lågt, till i princip helt obefintligt.

    Det finns inget exakt antal länkar du kan eller inte kan bygga, det handlar om logiken bakom det. Skriver du ett nytt intressant blogginlägg eller lägger till nya produkter och de sidorna får en massa nya länkar så är det förstås en jättebra signal till Google på att din sida utvecklas till det bättre. Om du inte gör någonting på sidan och du helt plötsligt får 36 nya länkar från 24 olika domäner så är det väldigt märkligt.

    Tänk logiskt, för i många fall gör Google det också. Vänd på frågeställningen. Frågan du egentligen vill ha svar på är inte den du ställer. Det du egentligen undrar är hur du ska få trafik till din sida. Svaret du antagligen har kommit fram till är Googles organiska trafik. Därav SEO.

    Ett av svaren till hur Google ska ge dig mer trafik och högre ranking är länkar, men framförallt handlar det om att ha en bättre sida än konkurrenterna och att du därför får rekommendationer från andra.

    Det är så Google ser på länkar, och det är därför länkar är viktigt i algoritmen. För att vi länkar till sidor eller innehåll / features som vi tycker om. Ska du göra det själv utan en SEO - konsult eller ett SEO - företags hjälp är det därför relevanta länkar från kontakter som är det du bör lägga tid på.

    Lycka till!

  4. #4
    Anton2s avatar
    Anton2 Anton2 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    maj 2015
    Inlägg
    7
    En länk skapas inte ur tomma intet. Förstå dina användare, din målgrupp och vad de vill ha. Tänk på att infographics är en metod för att få ut ditt budskap på ett kostnadseffektivt sätt mot vad de ger. Folk är generellt sett lata och vill se bilder. Angående hur mycket länkar du kan bygga så kan du första månaden göra 5-10 länkar till din startsida, månaden därpå 10-15 länkar till din startsida, tredje månaden börjar du länka 20-30 st till dina undersidor, följt av månad 4 då då kan länka 30-40 gånger på samma sätt och månad 5: 40 länkar+ och från och menad 6 kan du bygga många länkar, fokusera på att länka till dina undersidor, det ser naturligast ut.

  5. #5
    syncms avatar
    syncm syncm är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    feb 2011
    Inlägg
    16
    Tack för de utförliga och långa svaren. Har läst dem en och två gånger. Även vart inne på Simon N:s blogg som har mycket inspiration. Jag har kommit fram till att jag får jobba mer på hemsidan och kvalitén. Bla starta en blogg på sidan där lite mer intressanta artiklar kan postas.

    När jag läser ditt inlägg Niklas funderar jag om det kan vara värdet att ta bort länkar till kataloger? Kan de skada idag eller imorgon?

  6. #6
    Niklas Aronssons avatar
    Niklas Aronsson Niklas Aronsson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    753
    Citat Ursprungligen postat av syncm Visa inlägg
    Tack för de utförliga och långa svaren. Har läst dem en och två gånger. Även vart inne på Simon N:s blogg som har mycket inspiration. Jag har kommit fram till att jag får jobba mer på hemsidan och kvalitén. Bla starta en blogg på sidan där lite mer intressanta artiklar kan postas.

    När jag läser ditt inlägg Niklas funderar jag om det kan vara värdet att ta bort länkar till kataloger? Kan de skada idag eller imorgon?
    Jag är ganska säker på att du inte kommer bli straffad för den sortens länkar. Däremot vill du inte ha en länkprofil med enbart kataloglänkar. Om varje enskild länk från kataloger skulle skada oss så skulle det nog inte finnas många sidor som är äldre än 5 år utan straff

    Plocka inte bort dom, men fokusera inte på att lägga till några nya är väl rekommendationen.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Svar: 6
    Senaste inlägg: 2019-04-20, 19:48
  2. Bra information inför 2015 OBS på engelska
    Av sökoptimering i forum Nyheter
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2015-02-07, 15:32
  3. bloggar för att bygga länkar
    Av nfalk i forum Länkbygge
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2014-10-25, 14:36
  4. Bygga länkar, en fråga
    Av J.L i forum Länkbygge
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-08-29, 01:44
  5. hur snabbt ska man bygga länkar?
    Av Identisk i forum Länkbygge
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-02-07, 13:55