Resultat 1 till 5 av 5

Hur viktigt är det att ha över 500 ord på sin startsida

  1. #1
    entreprs avatar
    entrepr entrepr är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    maj 2015
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    26
    Hejsan. Är ny här på seo-forum.

    kollade lite runt och såg att det är viktigt att ha över 500 ord på sin startsida.
    Nu till frågan hur viktigt är det? påverkar det mycket när det gäller seo?`

    Tack på förhand!

  2. #2
    webb365s avatar
    webb365 webb365 är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    jun 2014
    Ort
    Sliema, Malta
    Inlägg
    31
    Du får se på det från en annan synvinkel. Hur mycket text hade du som besökare önskat se på din framsida?

    Google värderar text högt eftersom det är en av dom signalerna dom enkelt kan tolka på din webbplats. Men det finns inte några exakt siffror som gör att du rankar bättre. Utan det handlar oftast om kvalité och ifall innehållet är något besökaren faktiskt är intresserad av. Ett enkelt knep som jag brukar använda mig av är att ställa mig frågan ifall jag hade orkat läsa det på en annan webbplats. Hade jag inte gjort det så hade jag istället gjort något som besökaren faktiskt är ute efter som gör webbplatsen bättre. Det är nämligen inte säkert att texten kommer göra webbplatsen bättre.
    Driver Webb365 från Malta.

  3. #3
    Niklas Aronssons avatar
    Niklas Aronsson Niklas Aronsson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    753
    Mängden text är ingenting du ska fokusera på. Jag hör många nämna "minst 500 ord", men det är ju ingen siffra som Google bryr sig om. Som Webb365 nämner är det andra saker du bör tänka på.

    Jag hade jobbat på att göra en bra presentation av vad det är du / företaget gör och vad som gör dig / er bättre än konkurrenterna.
    Har du sökord du vill ranka på med den aktuella sidan bör de onekligen finnas i texten, men fokus ska ligga på förtroende hos besökaren.

    Om SEOn är perfekt (det är den nästan aldrig tyvärr) så landar ju besökaren på din förstasida när de söker efter dig, och på en undersida om de söker efter ett sökord du vill synas på.

  4. #4
    Andrs avatar
    Andr Andr är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2012
    Inlägg
    76
    Fördelen med textinnehåll är att du dels kan skapa en bra presentation av ditt företag och dina tjänster, dels få en väldigt bra och naturlig struktur på internlänkningen. Dock konverterar textinnehåll dåligt - stora säljknappar funkar generellt mycket bättre för att få dina besökare till att genomföra ett köp.

    Det ena behöver dock inte utesluta det andra. Ett smart tips är att först fokusera på konvertering (utan att för den delen glömma bort korrekt SEO med korrekta rubriker m.m.), men att i nederdelen av sidan ha en avdelning i stil med "Vår vision", "Varför våra bröllopsklänningar är bäst" eller "Mer om Nisses Bilservice", där du sedan i löpande text kan beskriva lite mer vad ni gör, varför man ska handla av just er, samt ha med relevanta internlänkar till undersidor. På detta sätt kan du också snappa upp de besökare som läser vidare samt slussa dem till rätt ställen.
    Äger SIA Alisandr. Vi levererar SEO.

  5. #5
    LoyalWriters avatar
    LoyalWriter LoyalWriter är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jan 2011
    Inlägg
    108
    Om du har 500 ord som erbjuder ett verkligt värde så är det här bra både vad gäller SEO och vad gäller conversion rate.
    Men om du kämpar med att få ihop 500 ord och den största delen av texten egentligen inte ger så mycket så är det bättre att använda sig av en kortare text.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Meta beskrivning för startsida
    Av mrbambocha i forum Optimering
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2014-12-14, 15:57
  2. h1 på startsida?
    Av Erik Engstrand i forum Optimering
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2012-01-18, 15:47
  3. Ompekning av startsida
    Av andan490 i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2011-12-28, 11:35
  4. Byte av startsida?
    Av Guitarkalle i forum Optimering
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-03-25, 08:47
  5. Digg's Startsida!?
    Av Joacim i forum Övrig internetmarknadsföring
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-12-28, 18:14