Resultat 1 till 7 av 7

Börja lära mig SEO, vad tror ni om min ide?

  1. #1
    Nani321s avatar
    Nani321 Nani321 är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jun 2015
    Inlägg
    7
    Hej!

    Nu under sommaren så har jag lite extra tid och vill gärna lära mig mer om SEO. Jag har en ide, men behöver tips och råd. Jag tror att det hade hjälpt min utveckling rätt så mycket. Jag har läst mycket om olika länknätverk, och jag tänkte testa mig på en variant av det.

    Jag kommer köpa 10 domän och ha som bloggar/nyhetssajter i wordpress. Uppdatera med 1-3 artiklar/nyheter i veckan. Satsa mycket på designen, så det kommer inte bli en tråkig wp sida.

    Sidorna kommer inte länka till varandra, men i augusti när dom är igång så tänkte jag byta länkar med andra. Så mina sidor ska inte ha nån koppling till varandra. Och jag kommer även ha reklam på sidan, och försöka sälja länkar.

    Låter det som en bra idé eller är det bara slöseri med tid? När vi har köpt länkar så har det varit från riktigt dåliga sidor, och vi får betala 300-1000 kr per länk. Om jag kan få till bättre sidor, när tror ni man kan börja sälja länkar? Efter man har ca 50 artiklar? Hur ska jag göra för att "mäta" min sajt. Om jag vill sälja länkar så vill jag gärna visa att den är bra. Antal besökare fixar google, men ska jag mäta sökord? Det kommer vara allmänna bloggar inom ämnet, så jag kommer ej fokusera på några speciella sökord, inte i början i alla fall. Eller kan man i efterhand se hur bra man rankat på ett ord, från bloggens start?

    Tanken från början var att jag ska ha dom här bloggar och byta länkar, och dom länkar jag byter till mig ska gå till mina webbshop.

    Alla tips och råd tar jag tacksamt emot!

    Hälsningar Nani

  2. #2
    Magnuss avatar
    Magnus Magnus är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    770
    För att en sajt ska ha någon vidare kraft att dela med sig av behöver den ha länkar in. I övrigt tycker jag att det låter som att du mycket väl kan lyckas med dina mål och att det kan vara klart bra länkar men hur tänkte du lösa inlänkarna?
    Grundare till Brath. Min blogg: magnusbråth.se

  3. #3
    Nani321s avatar
    Nani321 Nani321 är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jun 2015
    Inlägg
    7
    Tack för svaret Magnus!

    Jag kommer fokusera mycket på sociala medier, och skriva om aktuella ämne som personer vill dela med sig. Jag kommer även göra snygga och stora sajter, en tema jag kikat på är http://themes.tielabs.com/demo.php?theme=sahifa

    Jag har även lite planer på att intervju bloggare, och då kommer dom förhoppningsvis länka från sina bloggar. Sen kommer jag även försöka byta länkar. Jag räknar med att ha 10 st välfungerande hemsidor med 40-50 inlägg inom 3 månader.


    Inlänkar är det svåra, men jag tror att om jag gör ett bra jobb med mina hemsidor så kommer det ordna sig. Annars så får jag lösa det på vägen helt enkelt! Målet med det här är att lära mig mer om sökmotoroptimering och hur det fungerar.

    Har du några tips på mina övriga funderingar, på hur jag ska mäta det hela och om jag behöver göra nåt från början? Eller ska jag bara fokusera på mina sajter, och innehållet? Hur bedömer man hur stark ens sida är och sätter pris om man vill sälja/byta länkar i framtiden?

    Jag har även läst din bok förresten, den är riktigt bra! Många bar tips har jag fått från den.

    Mvh


    Citat Ursprungligen postat av Magnus Visa inlägg
    För att en sajt ska ha någon vidare kraft att dela med sig av behöver den ha länkar in. I övrigt tycker jag att det låter som att du mycket väl kan lyckas med dina mål och att det kan vara klart bra länkar men hur tänkte du lösa inlänkarna?
    Senast redigerat av Nani321 den 2015-06-10 klockan 20:56.

  4. #4
    spexers avatar
    spexer spexer är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    131
    Om syftet är att använda sajterna för att sälja och byta länkar med, är mitt råd att istället försöka bygga 1-2 större sajter inom ett specifikt område.

    Problemet är ju precis som du säger att skaffa inlänkar.

    Idén med att intervjua andra bloggare är bra, där kan du om du lyckas hitta rätt få både läsare och inlänkar.

    Ett annat alternativ är att rikta in dig på ett ämne/område där läsarna är villiga att länka till din sida, välj ett ämne som mobbning, orättvisor, bolånebubbla,försvaret eller något annat som engagerar många. Givetvis gäller det att göra en så bra sajt som man bara kan för att det skall fungera och baksidan är att det kommer ta lång tid.

    Skall du bygga länknätverk är det enligt min mening bättre att du gör som seo-bolagen och köper gamla domäner.

  5. #5
    Nani321s avatar
    Nani321 Nani321 är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jun 2015
    Inlägg
    7
    Syftet är först och främst att "bli av med oskulden", testa mig fram och se hur det fungerar. Men målet är ju självklart att sälja länkar eller byta, för då har jag lyckats med min sajt tycker jag.

    Tack för tipset. Hur gör man bäst om man ska köpa gamla domäner? Vilka tjänster där ute finns det för att snapa som är bra? Eller kan man vänta tills en domän går ut, och sen köpa den? Den tappar inte länkkraft? Och vilken program är bra för att se länkkraften på domänen och vilka sidor den pekar mot?

    Har kikat lite på http://lediga.se/?urval=1 som jag fick fram via google och hittat flera riktigt bra domän, för mig i alla fall.

    Citat Ursprungligen postat av spexer Visa inlägg
    Om syftet är att använda sajterna för att sälja och byta länkar med, är mitt råd att istället försöka bygga 1-2 större sajter inom ett specifikt område.

    Problemet är ju precis som du säger att skaffa inlänkar.

    Idén med att intervjua andra bloggare är bra, där kan du om du lyckas hitta rätt få både läsare och inlänkar.

    Ett annat alternativ är att rikta in dig på ett ämne/område där läsarna är villiga att länka till din sida, välj ett ämne som mobbning, orättvisor, bolånebubbla,försvaret eller något annat som engagerar många. Givetvis gäller det att göra en så bra sajt som man bara kan för att det skall fungera och baksidan är att det kommer ta lång tid.

    Skall du bygga länknätverk är det enligt min mening bättre att du gör som seo-bolagen och köper gamla domäner.

  6. #6
    hummelgards avatar
    hummelgard hummelgard är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    dec 2011
    Inlägg
    81
    Håller med spexer. Ta några få sajter att börja med.
    Hur du ska lösa inlänkarna? Ja varför inte köpa? Gissningsvis kan du få hyggliga länkar för 200-500kr st. Sen kan du spä ut med lite andra länkar. Har du bara fått igång en blogg så pass att du kan börja byta länkar rullar det ju på. Visst kan du snappa också - det är ju även det en väg.
    Skribentus- Texter helt enkelt.

  7. #7
    Nani321s avatar
    Nani321 Nani321 är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jun 2015
    Inlägg
    7
    Hej.

    Tack för svaret. Jag har nu sänkt antal sajter jag ska börja med till 5 st, och är även klar med designen och hemsidan.2 kommer bli riktigt stora projekt, och 3 lite mindre. Det jag kommer nog ha mest problem med är on page optimering, men det kommer bli riktigt skoj att få lära sig det! Angående off page så att köpa länkar kan absolut vara en bra ide, men det får jag ta om en månad när jag kommer dig.

    Citat Ursprungligen postat av hummelgard Visa inlägg
    Håller med spexer. Ta några få sajter att börja med.
    Hur du ska lösa inlänkarna? Ja varför inte köpa? Gissningsvis kan du få hyggliga länkar för 200-500kr st. Sen kan du spä ut med lite andra länkar. Har du bara fått igång en blogg så pass att du kan börja byta länkar rullar det ju på. Visst kan du snappa också - det är ju även det en väg.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Straffad - Börja om från början?
    Av durken i forum Förtroende "trust" och straff "penalty"
    Svar: 27
    Senaste inlägg: 2012-08-08, 11:01
  2. Svar: 12
    Senaste inlägg: 2011-01-02, 20:49
  3. Begränsat budget- lära mig seo?
    Av Yesbox i forum Övrigt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-02-05, 09:46
  4. Håller på att lära mig
    Av StefanBergfeldt i forum Optimering
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-01-15, 18:36
  5. Hoppas vi ska lära oss tillsammans av varandra
    Av swecat i forum Introduktion
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-03-10, 18:12