Resultat 1 till 10 av 10

Använda Facebook för SEO?

  1. #1
    itbmedias avatar
    itbmedia itbmedia är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    jun 2015
    Inlägg
    19
    Hej, en fråga som jag har är om man kan använda sin Facebook för att boosta sin hemsidas SEO? Har läst att Facebook har "nofollow" så är tveksam över att det skulle ge något pga inlänkar men vad anser ni om det? Det kan ju ge mer trafik till sajten men påverkar det Googles rankning av sajten?

  2. #2
    AaronAxelssons avatar
    AaronAxelsson AaronAxelsson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    jun 2010
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    775
    Hejsan.
    Precis som du säger så ger inte Facebook någon länkkraft. Trafik kan du såklart driva den vägen, men det påverkar inte din ranking på Google.

  3. #3
    itbmedias avatar
    itbmedia itbmedia är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    jun 2015
    Inlägg
    19
    Tack för ditt svar! Min SEO påverkas inte ens om inlägget gillas eller delas eller? Samma gäller för Twitter?

  4. #4
    AaronAxelssons avatar
    AaronAxelsson AaronAxelsson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    jun 2010
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    775
    Exakt. Det gör ingen skillnad för din sajts ranking i Google.
    Vad gäller Twitter kan det ha positiv effekt på själva tweeten och kontot om det finns mycket interaktion, men det spiller inte över på din sajt i dagsläget.

  5. #5
    itbmedias avatar
    itbmedia itbmedia är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    jun 2015
    Inlägg
    19
    Tusen tack! Om man vill bli bättre på SEO, framförallt OFF-Page SEO, har du något bra tips för det? Utbildning bakom skolbänken eller kanske nätet?

  6. #6
    Mats Westholms avatar
    Mats Westholm Mats Westholm är inte uppkopplad Väntar på att admin ska godkänna min titel
    Reg.datum
    apr 2012
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1
    Det stämmer bra med mina observationer. Jag gick igenom alla länkar under Links to Your Site i Googles Webmaster Tools och hittar ingen enda från facebook eller twitter. Däremot Pinterest, Instagram och Disqus.

    Jag som jobbat så hårt med dem och inte bara jag. Det här är nog många som inte vet.

  7. #7
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Vi som arbetar med SEO sedan ett tag tillbaka är medvetna om det.
    Men helt förklarligt att många tror att de har betydelse för rankning. De som arbetar enbart med sociala medier vill så gärna att de skall påverka så de läser in allt som verkar vara åt det hållet och basunerar ut att det påverkar.

    Trots att det på rapporter om rankningsfaktorer från framför allt USA klart och tydligt står att det finns en korrelation mellan social aktivitet och rankning så får experterna på sociala medier för sig att det handlar om kausalitet.
    Vill säga att en webbplats som ligger på plats 1 i Google på relevanta sökfraser har större sannolikhet att det finns fler likes/gilla/etc till den än till en webbplats som ligger på plats 50.
    Men därmed inte sagt att den sociala aktiviteten ger effekten av att webbplatsen rankar högre.

    Däremot finns det som Aaron säger andra anledningar till att vara aktiv socialt.

  8. #8
    lukass avatar
    lukas lukas är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    aug 2015
    Inlägg
    11
    Jag läser vad ni skriver men hittar gång på gång artiklar som påstår motsatsen. Läs punkt 9:e här, då är detta fel? Ni står fast vid att göra ett inlägg via Facebook, länka det till hemsida, inte påverkar sidans rank även om inlägget gillas och delas?

    http://www.hemsida24.se/2015/09/07/s...kare!-28260064

  9. #9
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Det finns hundratals webbplatser bara på svenska som skriver om SEO. En del ger helt korrekta råd rakt igenom, andra gör det inte. Den webbplatsen och på den punkten du hänvisar till stämmer inte.

  10. #10
    lukass avatar
    lukas lukas är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    aug 2015
    Inlägg
    11
    Tack, då var det avklarat

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Facebook "LIKE" på hemsidan, weird kod på facebook
    Av RobRaw i forum Sociala medier
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-03-10, 12:39
  2. Facebook likes till facebook page
    Av plekis i forum Sociala medier
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2011-07-24, 20:17
  3. Använda gamla URL;s?
    Av amator i forum Länkbygge
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-09-30, 16:19
  4. Använda åäö i länkar
    Av nicke_ i forum Länkbygge
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-01-14, 10:59
  5. använda ä, å etc i domännamn
    Av johant i forum Domänen
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-07-15, 15:25