Resultat 1 till 8 av 8

Varumärken i domännamn

  1. #1
    Ptolemys avatar
    Ptolemy Ptolemy är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2013
    Inlägg
    11
    Har fått ett brev från en advokatfirma om att jag måste överlåta domänen jag registrerat, till det företag som dom är ombud för. Alltså vad då, man får väl använda vilka tecken man vill i sin domän. Det viktiga är väl att den är ledig?

    Hur som helst, har inte uppfattat det jag registrerat som ett varumärke. Dessutom, i domännamnet, kombineras "varumärket" med ett annat ord. Detta s.k. varumärke har jag tolkat som en generell term som jag trodde det var OK att använda.

    Ex. rollerblades. Länge trodde jag att det var en generell benämning och ett annat ord för denna typ av produkter (motsvarande rullskridskor). Det är först på senare tid jag förstått att det är ett varumärke.

    Vad jag menar är att, det är inte alldeles solklart alla gånger vad som är ett varumärke.

  2. #2
    Petter Hedmans avatar
    Petter Hedman Petter Hedman är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    okt 2010
    Ort
    Falun
    Inlägg
    955
    Jag brukar rekommendera att man håller sig borta från andras varumärken om det inte finns något uttalat från företaget att det är ok.

    Det finns så många andra vägar att ta när man skall skaffa bra domäner och positioner på Internet utan att arbeta med andras varumärken, så det är bättre att hålla sig borta från denna formen av domäner.
    ChatGPT: ChatGPT
    Dalarna: Dalarna

  3. #3
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Petter har en poäng där i att undvika att köpa domäner som är registrerade varumärken.
    Här på PRV kan man ta rätt på om det är ett registrerat varumärke eller inte. Och då i vilka klasser det är registret i.
    Det är med andra ord lätt att ta rätt på om det är ett varumärke eller inte.

    Sedan blir det lite knepigare. Men generellt: tänker du syssla med något som konkurrerar med den som äger varumärket så risker du inte bara att bli av med domänen utan en runda i domstolar som kan bli mycket dyrt för dig om du förlorar. Men då pratar vi om varumärkesintrång.
    Detta mer sagt då en del får för sig att man bara riskerar att förlora domänen i de fallen.

    Här står det lite om tvistelösning när det gäller rätten till en domän.
    Och har de som äger varumärket redan anlitat en advokatbyrå för att kontakta dig så kommer de nog gå hela vägen för att få rätten till din domän.
    För den kostnaden de har tagit med advokatbyrån lär ligga på runt 5.000:- mycket lågt räknat.

  4. #4
    Ptolemys avatar
    Ptolemy Ptolemy är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2013
    Inlägg
    11
    Ja, det har ni i o.f.s. rätt i. Det bör finnas andra alternativ än varumärken i domännamnet, tänkte mig inte för riktigt då jag registrerade det. Jag har en tendens att dra varumärken = företag. Skulle t.ex. inte registrera Ikea, Microsoft eller Swedbank. Men företag kan ju förstås ha produkter som är deras varumärken, så får tänka på det i fortsättningen.

  5. #5
    Alfons74s avatar
    Alfons74 Alfons74 är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    57
    Om du säljer produkter i det varumärket som du har i domänadressen så är det väl inget problem? Är det så att du säljer eget/annat varumärke så kan det nog bli problem.

  6. #6
    Petter Hedmans avatar
    Petter Hedman Petter Hedman är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    okt 2010
    Ort
    Falun
    Inlägg
    955
    Det behöver inte alls vara ok bara för att man säljer produkter från det bolag vars namn man använder i en domän. De kanske inte alls vill bli förknippade med din sajt pga av olika anledningar även om du säljer deras produkter.

    Jag rekommenderar alltid att INTE använda andras varumärken i domänen. Bättre att skapa en annan sajt i så fall eller verkligen kolla med bolaget om det är ok, innan man sätter upp en sajt.
    ChatGPT: ChatGPT
    Dalarna: Dalarna

  7. #7
    Guggexs avatar
    Guggex Guggex är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jan 2017
    Inlägg
    17
    Instämmer med Petter. Att "ta rygg" på ett varumärke genom att registrera en domän med en ordcombo, brukar leda till problem. Gjorde samma miss för ett par år sedan där jag petade in ett bilmärke i domänen. Trots att sajten tokhyllade märket i sig, fick jag snällt lämna över det. Kändes inte som man ville ta en fight i rätten mot ett gäng arga tyskar.

  8. #8
    verktyg24s avatar
    verktyg24 verktyg24 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jan 2017
    Ort
    Småland
    Inlägg
    5
    Jag äger championsleague.org och vet att han som hade championsleague.com blev av med sin domän, så det förekommer.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Varumärken och .nu domäner
    Av Muscleman i forum Övrigt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-04-23, 07:13
  2. Domännamn
    Av Martin1979 i forum Domänen
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2013-04-10, 11:42
  3. Val av domännamn för SEO
    Av mikaelcrea i forum Google
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-02-22, 16:52
  4. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-09-14, 16:28
  5. Domän och varumärken
    Av csthlm i forum Domänen
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-06-26, 15:11