Resultat 1 till 16 av 16

URL med exakt sökord match

  1. #1
    itbmedias avatar
    itbmedia itbmedia är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    jun 2015
    Inlägg
    19
    Hej hopp!

    En fundering jag har, om jag lyckats få tag i en domän som motsvarar sökordet jag vill ranka högt för via google dvs www.mittsökord.se, vilket av följande två alternativ hade ni valt att göra ur SEO synvinkel

    1. Koppla domänen till min huvudsajt så jag har både www.mittföretag.se samt www.mittsökord.se kopplad till den.

    2. Startat en blogg som handlar om mitt sökord under www.mittsökord.se och istället använda denna url som en satellitsida och länka in till min huvudsajt.

    Vore intressant att veta hur ni tänker här, tack på förhand!

    // Lukas

  2. #2
    davidh83s avatar
    davidh83 davidh83 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2015
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    20
    Inte värt att använda Exact Match Domains, väldigt liten fördel nuförtiden. Det är också lätt att bli straffad för över-optimering.

    Om du vill ha fler sajter på första sidan kolla vilka typer of sidor som redan rankas bra i Sverige och skapa en profil/blogg där. Jag vet i andra länder funkar tumblr, blogger, Yelp, YouTube etc.

    Ny domän funkar också men det tar mer tid.

  3. #3
    LoyalWriters avatar
    LoyalWriter LoyalWriter är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jan 2011
    Inlägg
    108
    Hej,
    Av min erfarenhet så kan exact match domains vara en hjälp för SEO arbetet, men tyngden av denna parameter är mindre än vad som var fallet för några år sedan...

  4. #4
    Michael Åstmars avatar
    Michael Åstmar Michael Åstmar är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Smålandsstenar
    Inlägg
    92
    EMD har fortfarande betydelse, dock mindre än tidigare. Lägg även till att ett bra domännamn skapar pondus och förtroende. Jag brukar kalla dem för pondusdomäner .
    Seo för tillverkningsindustrin genom 0371.se och GnosjoRegion.se

  5. #5
    LoyalWriters avatar
    LoyalWriter LoyalWriter är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jan 2011
    Inlägg
    108
    Det där med pondus och förtroende är ju faktiskt viktigt och något som man ofta tänker på då man själv söker efter information. Då man finner en sajt som har ett namn som förvisso är exakt match till det som man söker efter men då namnet på sajten ser väldigt märkligt ut för att till exempel tillhöra ett företag så tänker man sig att den kanske inte är så seriös. Detta särskilt då domännamnet har bindestreck.

    Men som satelliter till en huvudsajt så kan det nog fortfarande vara bra med EMD, och ibland så kan ju nyckelord vara perfekt som beskrivning på det som man erbjuder och gör och då är det ju guld att ha en exakt match som namn på sajten...

    Citat Ursprungligen postat av Michael Åstmar Visa inlägg
    EMD har fortfarande betydelse, dock mindre än tidigare. Lägg även till att ett bra domännamn skapar pondus och förtroende. Jag brukar kalla dem för pondusdomäner .

  6. #6
    itbmedias avatar
    itbmedia itbmedia är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    jun 2015
    Inlägg
    19
    Citat Ursprungligen postat av Michael Åstmar Visa inlägg
    EMD har fortfarande betydelse, dock mindre än tidigare. Lägg även till att ett bra domännamn skapar pondus och förtroende. Jag brukar kalla dem för pondusdomäner .
    Okej tack, men skulle du rekommendera att använda domänen till huvudsajten eller till en satellitsida?

  7. #7
    Stefan_Js avatar
    Stefan_J Stefan_J är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    feb 2010
    Ort
    Hällingsjö
    Inlägg
    23
    Jag skulle sätta upp en satellitsida och skriva lite artiklar som handlar om det du vill ranka på. Skapa bra innehåll som är av värde för besökaren.

  8. #8
    itbmedias avatar
    itbmedia itbmedia är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    jun 2015
    Inlägg
    19
    Tack så mycket, vi kör på satellitsida till att börja med.

  9. #9
    Kundvisarens avatar
    Kundvisaren Kundvisaren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2015
    Ort
    Borås
    Inlägg
    26
    Citat Ursprungligen postat av davidh83 Visa inlägg
    Inte värt att använda Exact Match Domains, väldigt liten fördel nuförtiden. Det är också lätt att bli straffad för över-optimering.
    På vilket sätt skulle man kunna bli straffad för överoptimering på grund av den domän man har? Ser man till att ha bra innehåll torde den risken vara = noll.

    Intressant också att veta hur du/andra som säger detta, drar slutsatsen? Är det något från Googles officiella bloggar eller Matt Cutts? Kan ju säga att jag inte riktigt håller med.

    Till TS: Skapa en separat webb och fyll den men BRA och RELEVANT innehåll. Se till att webben ger seriöst intryck och kan leda vidare trafik till företagswebben.

  10. #10
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    EMD och Google härstammar nog från ett uttalande av Matt Cutts för tre år sedan att de skulle se över dom. Men något mer dramatiskt hända väl iof inte efter det.
    Det som hända var väl detta https://moz.com/blog/googles-emd-algo-update-early-data dvs att Google rankade ned EMD med tunt innehåll.

    Med tanke på att inte alltid är lämpligt att använda en EMD för ett företags huvudverksamhet kan tendensen vara att de används till satellitsidor i stor uträckning. Och då finns det en risk att innehållet blir lite väl tunt då det trots allt är huvudwebbplatsen som är önskvärd högst upp i SERPen .
    Fanns fler företag som råkade ut för stora tapp på sina EMD-sidor då. Just beroende på tunt innehåll.

    Överoptimering kan vilken webbplats som helst råka ut för om man överarbetar nyckelorden.

  11. #11
    Kundvisarens avatar
    Kundvisaren Kundvisaren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2015
    Ort
    Borås
    Inlägg
    26
    Ett uttalande från Cutts från tre år sedan om att dom ska ta tag i detta kan jag tycka är lite tunt. Tycker också att det gäller att inte blanda ihop saker här: Har man tunt innehåll lever man alltid farligt oavsett om man försöker ranka med mittsökord.se eller landningssida på företagets domän. Frågan som intresserar mig är hur ni kan uttala er definitivt om att mittsökord.se har tappat i värde?

    Finns det inte belägg från Google-håll så antar jag att det handlar om egna erfarenheter? Skulle vara kul att höra vad ni har kommit fram till! Mina erfarenheter säger nämligen motsatsen, att mittsökord.se med bra innehåll, bra struktur och fina relevanta länkar fungerar toppen.

    Överoptimering: lite samma sak, ja man kan förstås överoptimera: bomba sönder texterna med mittsökord. Men har detta något samband med om man använder mittsökord.se eller inte? Finner det högst osannolikt att Google skulle tänka: nej, sökordet finns lite väl många gånger i denna text, och dessutom finns det i domänen - denna webb får vi sänka.

  12. #12
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Vi tar en video från 2013 med Matt Cutts här https://www.youtube.com/watch?v=5VjEWf6nr2w ang EMD.

    Han föreslår iof att man skall titta också på faktorer som branding när det gäller strategi avseende domännamnsval. Vilket kan vara lämpligare om området man vill optimera för är bredare än ett eller två ord.
    Det han säger om EMD är att Google har tittat på det här med viktningen av EMD i serpen.
    Det skall se över senare så att EMD inte har så stor fördel mot andra mer neutrala domäner som vill ranka på samma ord.
    Notera så stor fördel, vilket innebär att det fortfarande lär ha ett visst övertag med en EMD.

    Det här med tunt innehåll, dåliga länkar osv är ju inte kopplat till EMD utan gäller rent allmänt för alla webbplatser.
    Senast redigerat av Urban G den 2015-08-01 klockan 15:08. Anledning: korrigerade årtalet

  13. #13
    Kundvisarens avatar
    Kundvisaren Kundvisaren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2015
    Ort
    Borås
    Inlägg
    26
    Tack för dagens skratt! En tolv år gammal film där han faktiskt säger att EMD ska bli mindre viktigt.. Jag tänker såhär: om det är ett sökord som är extremt viktigt att försöka ta förstaplatsen för, då finns det inte så många alternativ. Självklart ska man köra på sökordet.se, men mycket, bra och varierat innehåll (följt av insatser för att få bra inlänkar). Då, om Google gör sitt jobb rätt, så kommer man ranka som nummer ett. Att säga till någon som lär sig sökmotoroptimering att sökord.se har blivit mindre viktigt tycker jag lätt blir missvisande. Det låter som att det inte är så viktigt, som att man kan ha företag.se/sökord lika gärna. Så är det ju inte. Vi kommer antagligen inte överens om hur viktigt det är, men att det är en avgörande faktor i många fall skulle vi kanske kunna vara överens om.

    Citat Ursprungligen postat av Urban G Visa inlägg
    Det här med tunt innehåll, dåliga länkar osv är ju inte kopplat till EMD utan gäller rent allmänt för alla webbplatser.
    Håller helt med!

  14. #14
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Förlåt fel år. Filmen är från 2013. Men den visar precis som du säger Kundvisaren att EMD fortfarande är en faktor för att ranka bra.

  15. #15
    AaronAxelssons avatar
    AaronAxelsson AaronAxelsson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    jun 2010
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    775
    Citat Ursprungligen postat av Kundvisaren Visa inlägg
    Jag tänker såhär: om det är ett sökord som är extremt viktigt att försöka ta förstaplatsen för, då finns det inte så många alternativ. Självklart ska man köra på sökordet.se, men mycket, bra och varierat innehåll (följt av insatser för att få bra inlänkar). Då, om Google gör sitt jobb rätt, så kommer man ranka som nummer ett.

    Att säga till någon som lär sig sökmotoroptimering att sökord.se har blivit mindre viktigt tycker jag lätt blir missvisande. Det låter som att det inte är så viktigt, som att man kan ha företag.se/sökord lika gärna. Så är det ju inte. Vi kommer antagligen inte överens om hur viktigt det är, men att det är en avgörande faktor i många fall skulle vi kanske kunna vara överens om.!
    Nja, jag är inte så säker på att jag skulle hålla med om det faktiskt.

    Att EMD:s skulle vara en avgörande faktor i många fall håller jag inte med om, och jag skulle nog i så gott som alla situationer rekommendera företag.se/sökord framför sökord.se till en kund. Ur ett SEO-perspektiv, då det för det mesta är billigare att ranka upp en sajt på flera ord än en sajt för varje ord, och ur ett konverteringsperspektiv eftersom det ger mer förtroende.

    Jag håller heller inte med om att det skulle vara missvisande att säga att sökord i domännamnet har blivit mindre viktigt, eller att ett sånt uttalande skulle antyda att sökord i domännamnet inte spelar någon roll alls. Det spelar roll, men inte lika mycket som för ett par år sedan, och det är verkligen inte en garanti för ett lyckat resultat.

  16. #16
    Kundvisarens avatar
    Kundvisaren Kundvisaren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2015
    Ort
    Borås
    Inlägg
    26
    AaronAxelsson: då är vi oense, vilket bör utgöra grunden för en vidare intressant diskussion! Kanske handlar det i första hand om ifall man vill eller behöver satsa på ett sökord? Idag eller i framtiden. Konkurrensen är i många fall väldig hård. Att då göra en webbplats för sökord.se och fylla den med vettigt innehåll kommer leda till bättre placeringar än att jobba med företag.se. Självklart innebär det mer arbete. För mindre viktiga sökord tycker jag absolut att man ska optimera för på redan befintlig webbplats, det brukar ge bra betalt speciellt om domänen är gammal och trovärdig.

    Det finns inga garantier överhuvudtaget. Däremot skulle jag säga såhär: gör man allting rätt och erbjuder något som besökare har nytta av samt förväntar sig så ska man inneha förstaplatsen för sökordet så länge som Google gör sitt jobb. Vilket Google faktiskt i dom allra flesta fall ser till och göra.

    Två oberoende exempel: Ponera att man söker på "bilpriser" eller att man söker på "SEO-forum".
    Så länge som Google gör sitt jobb kommer varianterna med .se som toppdomän för dessa sökningar att toppa resultaten. Jag skulle heller inte oroa mig så mycket för konvertering. Så som dom presenteras är min tro att dom har en ganska hög andel av klicken.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Partial Match Domain
    Av presidentofgalaxy i forum Nyheter
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2013-07-26, 11:49
  2. Framtiden för exact match domains?
    Av Regeringen i forum Domänen
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2013-01-16, 01:46
  3. Vad exakt är 404?
    Av wahlman i forum Länkbygge
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-08-02, 20:22
  4. Veckans broad match
    Av Nord i forum Övrigt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-03-19, 22:48
  5. Svar: 21
    Senaste inlägg: 2006-10-16, 09:32