Resultat 1 till 7 av 7

Cookieinformation enligt Google. Påverkar söket?

  1. #1
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    De flesta av er lär väl redan ha fått den här informationen från Google som återfinns här https://www.google.com/about/company...nt-policy.html
    Till skillnad från Googles gamla direktiv när det gällde AdSense, som väl knappt någon har läst ens.
    Så denna bygger på Cookielagen som riksdagen röstade igenom för något år sedan utan att fatta vad det gällde.
    Och den bygger i sin tur på ett direktiv från EU.

    Google skriver i mailet
    Se till att du följer policyn så snart som möjligt, men senast den 30 september 2015.
    Där uppstår frågan vad som kan hända på sikt om man inte följer direktivet från Google. Det som riksdagen röstade igenom på EUs uppmaning kan man strunta i. Finns i princip inga sanktionsmöjligheter för de som struntar i den.
    Så kan det här tänkas påverka rankingen i Google på sikt om man inte lämnar informationen enligt deras direktiv. Något att fundera på.

  2. #2
    Runns avatar
    Runn Runn är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    mar 2015
    Inlägg
    5
    Någon som har exempel på bra text att använda? :-)


    Citat Ursprungligen postat av Urban G Visa inlägg
    De flesta av er lär väl redan ha fått den här informationen från Google som återfinns här https://www.google.com/about/company...nt-policy.html
    Till skillnad från Googles gamla direktiv när det gällde AdSense, som väl knappt någon har läst ens.
    Så denna bygger på Cookielagen som riksdagen röstade igenom för något år sedan utan att fatta vad det gällde.
    Och den bygger i sin tur på ett direktiv från EU.

    Google skriver i mailet


    Där uppstår frågan vad som kan hända på sikt om man inte följer direktivet från Google. Det som riksdagen röstade igenom på EUs uppmaning kan man strunta i. Finns i princip inga sanktionsmöjligheter för de som struntar i den.
    Så kan det här tänkas påverka rankingen i Google på sikt om man inte lämnar informationen enligt deras direktiv. Något att fundera på.

  3. #3
    Kundvisarens avatar
    Kundvisaren Kundvisaren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2015
    Ort
    Borås
    Inlägg
    26
    Jag tror inte detta är något att tänka på i SEO-sammanhang på ett bra tag. Fast å andra sidan jobbar Google VÄLDIGT HÅRT med att försöka framställa sig själva som "the good guy". Frågan är bara hur det skulle kunna kontrolleras att man verkligen följer lagen? Att det finns en text på varje sida som Google med viss sannolikhet kan tänka handlar om detta... jag kan tänka mig att det inte räcker, Google skulle behöva någonting mer definitivt. En lösning hade varit om Google utvecklar funktionaliteten och låter webbansvariga lägga in en speciell kod på sina sidor som hanterar allt detta - finns koden så är det en bra webbplats som informerar sina besökare och alltså kan den stiga lite i sökresultaten jämfört med konkurrenter som inte har koden inlagd. Bara en tanke hur det skulle kunna bli.

  4. #4
    Fredrik-Rs avatar
    Fredrik-R Fredrik-R är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2013
    Inlägg
    11
    Hej,
    Jag tror nog inte det påverkar rankningen. Känns mer som att det är ett friskrivning från Google gällande främst Adsense och DFP. Alltså om någon skulle stämma en webbplatsägare så står Google med händerna fria. Eller?

  5. #5
    lalamumss avatar
    lalamums lalamums är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    130
    Kan man bli avstängd i Adsense om man inte följer detta direktiv?

  6. #6
    sökoptimerings avatar
    sökoptimering sökoptimering är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    aug 2014
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    102
    Det här skulle aldrig någonsin påverka rankningen!
    Testar just nu olika projekt inom Tictail

  7. #7
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    @lalamums. Om cookie och Google finns här https://support.google.com/adsense/answer/48182?hl=sv när det gäller AdSense avsnitt Google Annonscookies. Den instruktionen har funnits i flera år så det är inget nytt. Risken att bli avstängd om man struntar i den vet jag inte. Men du bör nog läsa igenom vad som gäller för AdSense. För blir du avstängd för regelbrott lär du knappast få tillbaka kontot.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-04-25, 09:14
  2. Påverkar besökare google resultat
    Av Olli i forum Google
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-03-02, 21:00
  3. Länkbyten ok enligt Google?
    Av Maria S i forum Länkbygge
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-01-10, 09:37
  4. På TV - Världen enligt Google
    Av hans99 i forum Övrigt
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2007-01-26, 15:24
  5. Information bättre än försäljning enligt Google?
    Av Gustav i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2006-07-10, 20:04