Resultat 1 till 3 av 3

storlek på bilder

  1. #1
    lalamumss avatar
    lalamums lalamums är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    130
    Hej,

    Jag undrar hur stora bilderna kan vara när man lägger upp dem på sin sida... Jag har testat att sänka kvaliten i photoshop och sedan använda kraken.io

    Men vissa bilder är så stora filer så att man måste välja nästan sämsta kvaliten i photoshop för att komma under 100 kb.. Det känns tråkigt att behöva snåla på kvaliten bara för att man ska ha en snabb hemsida..


    Så därför undrar jag, vad är egentligen okej att ha? Hur stor kan bildfilen vara när man lägger upp den?

    Jag använder wordpress och använder också lazy load för att ladda sidan snabbare, plus en bildoptimerare som krymper storleken några kb ytterligare.

  2. #2
    Fredrik-Erikssons avatar
    Fredrik-Eriksson Fredrik-Eriksson är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    feb 2011
    Ort
    Enköping
    Inlägg
    106
    Det beror ju lite på vad bilderna har för syfte och hur stora de är rent pixelmässigt. Men låt säga rent personligt försöker jag inte ha "stora" bilder typ 1000x800 på över 100 kb. Ett bra verktyg jag använder för att komprimera bilder är https://tinyjpg.com/

    Det finns även en plugin som komprimerar bilder men dessa har jag aldrig testat.

  3. #3
    gelkis avatar
    gelki gelki är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    Sävedalen
    Inlägg
    141
    Att ha Thumbnails stora bilder och flera på en och samma sida är aldrig fel. För att se större klickar man bara på större bild som visas i eget fönster. Det berikar och snabbar upp hemsidan. Ska man ha endast en bild lägg upp den högst upp men håll pixel dimensionen till 1000x400px. (BxH) som max. Om du vill visa större bild låt användaren få välja det genom att ha en länk till "se större bild".

    Sedan är ju det där med jpg bilder att ju fler färger, former och detaljer en bild innehåller desto större blir bilddatamängden i bilden. Det är också svårt att ge dig tips på hur du ska göra dessa mindre men huvudregel gäller att man ska kunna efterlikna färger och skärpa i bilden utan att förlora dessa när man komprimerar bild i t.e.x Photoshop. Jag har oftast en komprimeringsinställning på 50 % vilket duger väl vid bilder som är inom samma nyans. Däremot måste du kanske komprimera mindre om det är en bild som innehåller många färger i en och samma bild. Jag skulle kunna lägga upp några exempel men jag får inte till bilduppladdaren på sidan.

    En annan sak är bildens proportion och placering. När det gäller proportion tycker jag att en bild som är liggande är de bästa valet. Förklaringen är att bilden i sin rektangulära liggande form ses och tycks bäst lämpad för våra hjärnor. Det optimalaste formatet är cirka 1000x620px. Naturligvis vet Google om detta därför att bilden storlek i pixlar närmar sig ett naturligt tal som finns i både naturen och arkitekturen men som går under benämning "Golden ratio". Det är ett proportions tal på 1.61, vilket jag naturligvis inte har bevis för att google bryr sig om men en maskin är en maskin. Googles algoritmer borde t.e.x kunna via detta tal lätt känna av om bilden är av hög kvalitet (för betraktaren) eller inte. Proportionen och storleken borde vara det om en maskin ska bestämma detta. Det är bara min tanke. Jag har några artikelkataloger där jag byggt just en bildkvalitets kontroll på detta "golden ratio". Och nog blev jag förvånad själv när jag upptäckte att bildens proportion var viktig och ledde till mer konverteringar när proportionen var rätt! Självklart består inte en bild bara av proportion utan av massa andra komponenter men jag ville bara understryka att proportionen är viktig och det hade varit intressant om någon kunde visa detta.
    Senast redigerat av gelki den 2015-09-03 klockan 20:55. Anledning: lite mer att berätta

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Storlek på H1
    Av Mathias GBM i forum Optimering
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-10-27, 23:54
  2. Storlek XML sitemap kartor
    Av bni007 i forum Google
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-12-13, 20:00
  3. Bilder för h1
    Av CodeMonkey i forum Optimering
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-10-21, 23:11
  4. Problem ang sidas storlek i olika upplösningar.
    Av lexander i forum Optimering
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-05-06, 14:21
  5. Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-08-22, 21:11