Resultat 1 till 4 av 4

Frågor kring SEO

  1. #1
    Aokis avatar
    Aoki Aoki är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    2
    Hej!

    Jag är ny på denna sidan då jag söker en del svar på vissa funderingar om SEO överlag. Hoppas inte jag missat någon detalj, regel eller tråd där frågan redan har fått ett svar. Tack på förhand!

    1. Vad för effekt ger länkade ord i en text? En text i en kategori som innehåller ordet "nike" som är en permalänk till kategori-sidan Nike Skor till exempel. Skulle denna länk ha en negativ eller positiv påverkan?

    2. Hur skadligt är det att ändra content på sidorna för ofta? Vad räknas som "för ofta"?

    3. Är det dumt att använda samma keyword på flera sidor eller skall man försöka att begränsa det vid ett keyword per sida? Ordet skor är ett ganska brett ord och skulle kunna användas på fler sidor i en webbshop för skor till exempel? Negativt eller positivt?

    4. För produktsidor, kan det vara smartare att lämna Meta-Descriptions-rutan tom för att låta den hämta en egen del av produktbeskrivningen?

    5. Har det en positiv påverkan att göra externa sidor för att fånga upp mer specifika sökord som t.ex. "Nike Airmax Skor"? Eller blir det för många sidor i längden?

    6. Har fler sökord i samma text en negativ effekt?

    Det var allt än så länge. Hoppas återigen inte detta ligger på fel ställe eller bryter mot några utav reglerna, i så fall har jag missat detta!

    Med vänliga hälsningar

  2. #2
    Aokis avatar
    Aoki Aoki är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    2
    Ännu en fråga; Skulle det vara lönsamt att öppna en extern sida (ny hemsida) som jobbar för att länka till vår webbshop?

  3. #3
    Lunds avatar
    Lund Lund är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    jul 2016
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    12
    Hej Aoki,

    1. Positivt, det är en av faktorerna som Google använder för att bedöma vad sidan handlar om. Vilket betyder att du kommer ranka bättre för "nike" relaterade sökningar. Var dock försiktig, om du använder samma länktext på ett överdrivet sätt så kan din sida bli bestraffad. Anänd det därför med måtta.

    2. Hade inte oroat mig speciellt över detta, du kan nog ändra det så mycket du vill, ser dock inte riktigt poängen.

    3. Din sida kan helt klart vara uppdelad i flera skor kategorier, t.ex. "nike skor", "adidas skor" etc som du rankar på flera sidor utan att det nödvändigtvis är något negativt. Att din huvudsida är väl optimerad för "skor" t.ex. ökar även relevansen för "skor" delen om du har "nike skor" på en annan sida.

    4. Personligen hade jag fyllt i den själv, inte minst för att sökarna ska få en bra och tydlig beskrivning av produkten du vill sälja.

    5. Du kan göra detta, hade dock föredragit att försöka ranka det på samma sida som "nike skor" t.ex. Känns överlag smärtfriare och mer effektivt.

    6. Syftar du på flera sökord i din egen content? I så fall nej, content väger inte speciellt tungt för Google och eftersom det ofta handlar om långa texter är det naturligt att massvis med sökord hamnar där.

    Hoppas detta besvarade dina frågor, säg till om något var oklart. :-)

    Ha det fint,
    Jens

  4. #4
    Rhubarbs avatar
    Rhubarb Rhubarb är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2010
    Inlägg
    22
    Hej Aoki,

    Det lönar sig absolut att ha en sajt som länkar till din butik. Eller varför inte 5 sajter?

    Djuplänka in till produkterna eller kategorierna. 10-20% av länkarna med sökfraser du vet har många sökningar eller är köpfraser (nikeskor köpa), resten typ "Klicka här för mer info".

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Svar: 10
    Senaste inlägg: 2012-07-22, 23:34
  2. Frågor kring att sälja länkar
    Av Klara i forum Länkbygge
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-01-31, 16:40
  3. Fundering kring h1, h2, h3
    Av ab_ i forum Optimering
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-09-11, 20:31
  4. Frågor kring Yahoo! och andra register
    Av Rawland Hustle i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-09-03, 12:38
  5. Frågor kring wordpress bloggande
    Av Peter U Larsson i forum Övrigt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-08-25, 19:08