Resultat 1 till 4 av 4

Går det att lita på google analytics fullt ut?

  1. #1
    Calle Ms avatar
    Calle M Calle M är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    14
    Rubriken avslöjar det mesta. Ibland har jag svårt att få det att gå ihop med konverteringarna till antalet sessioner på sidan enligt google analytics.

    Jag vet ju att webmaster tools fungerar mer som en överblick på sidan och går inte att använda detaljerat.

    Hur mycket kan man lita på sessionerna och hur många besökare man har på sidan? Tittar man i realtid så brukar det ju stämma överens men det finns inget samband ibland mellan konverteringar och antalet personer på sidan.
    Kan jag lita fullt ut på att sessionerna och användare stämmer 100%?

  2. #2
    AaronAxelssons avatar
    AaronAxelsson AaronAxelsson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    jun 2010
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    775
    Citat Ursprungligen postat av Calle M Visa inlägg
    Kan jag lita fullt ut på att sessionerna och användare stämmer 100%?
    Ja och nej.

    Så länge din spårningskod är korrekt och ligger på alla sidor på sajten så kommer Analytics registrera alla besökare på ett korrekt sätt.

    Men. Det finns just nu ganska stora problem med "spöktrafik" och "referral spam", folk som "skjuter in" fejktrafik i andras Analyticskonton med förhoppningen att de ska kolla var trafiken kommer från och på sås sätt generera trafik till sina egna sajter. Det är inte omöjligt att det är något sådant du ser, och som gör att det ser ut som att det är många besökare på din sajt som inte konverterar.

  3. #3
    Calle Ms avatar
    Calle M Calle M är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    14
    Ja, jag har filtrerat bort dessa IP-adresser som skjuter in fejktrafik. Givetvis kommer en del nya, men samtidigt så är det väldigt få nu. Det är bara vissa dagar de har varit 150 sessioner men det har varit samma "klicknivåer" som vissa dagar då jag har haft 250. Det kan ju vara tillfälligheter, troligast är väl att det är fel på konverteringssidan.

    Men tack för svar, ville mer kolla om någon visste ifall det var trovärdigt om man har rätt spårningskod eller det finns möjligheter att de gör fel, som ex. dubbelregistrerar vissa sessioner eller någon annan bugg.

  4. #4
    AaronAxelssons avatar
    AaronAxelsson AaronAxelsson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    jun 2010
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    775
    Okej. Det låter bra.

    Jag har inte hört något om en sån bugg i alla fall, och sånt brukar sprida sig fort i så fall.

    Om du vill skulle jag kunna ta en titt på det någon kväll, och se om jag hittar något fel.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Google analytics
    Av Gemma i forum Google
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2015-09-08, 15:27
  2. Google Analytics
    Av SimonSay i forum SEO-verktyg
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-01-07, 10:30
  3. Knol (Googles Wikipedia) är uppe fullt ut nu
    Av Susann Stjernborg i forum Nyheter
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2008-10-18, 22:25
  4. Google Analytics
    Av Patrik Berggren i forum SEO-verktyg
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2007-09-16, 18:46
  5. Google Analytics
    Av eidos- i forum Google
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-03-01, 17:24