Resultat 1 till 7 av 7

Utbildning

  1. #1
    Tokans avatar
    Tokan Tokan är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    okt 2015
    Inlägg
    4
    Hej,

    Jag har precis upptäckt en passion hos mig och det är att skriva texter åt andra för deras websidor. Har börjar lite smått men känner att jag måste lära mig SEO. Helst genom en utbildning som ger mig papper på det jag lär mig. Finns en uppsjö men jag har ingen aning om vilka som är seriösa. Och vilka det är "värt" att ha en utbildning ifrån.
    Någon som kan hjälpa mig?

  2. #2
    AaronAxelssons avatar
    AaronAxelsson AaronAxelsson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    jun 2010
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    775
    Hej

    Mig veterligen finns det inte någon utbildning specifikt riktad mot SEO. Det finns ganska många generella utbildningar inom marknadsföring på nätet, men med det kommer ju antingen att de är ganska grunda eller långa.

    Mitt råd är nog snarare att läsa (Guldläge på nätet är en bra svensk bok, Moz Beginners Guide to SEO en bra resurs på nätet) och att försöka få ett uppdrag från någon SEO-byrå. Problemet är att alla SEO-kunniga möjliga kunder kommer ha olika krav på texterna, så det är nog nästan bättre att helt enkelt i början följa dem, och med tiden kunna sammanställa det till en helhet som du skulle kunna erbjuda till kunder som inte kan SEO (och därmed har svårt att kravställa).

  3. #3
    Tokans avatar
    Tokan Tokan är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    okt 2015
    Inlägg
    4
    Ja det är kanske så man måste fortsätta göra. Sakta men säkert
    Man blir lite frustrerad när man greppar så lite av det men förstår att man är något stort på spåren.
    Ska kolla upp böckerna. Tack för tipsen!

  4. #4
    hummelgards avatar
    hummelgard hummelgard är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    dec 2011
    Inlägg
    81
    Tokan - Att säga att man skriver SEO-texter är som att säga att man skriver "texter till internet". Extremt brett. Jag har jobbat som skribent sen 2010 och det är en rejäl bredd på vad kunderna vill ha. Mitt förlag är inte att du ska fördjupa dig rejält i SEO. Det är bättre att du börjar erbjuda dina tjänster och lära dig att anpassa dig lite efter efterfrågan. Men även hitta "din stil". Alla har en stil oavsett hur man skriver och då får du kunder för att de gillar din stil att skriva - inte för att du gått en SEO-kurs som säger att en text byggs på ett speciellt sätt. Sen lönar det sig att läsa på olika webbplatser som jobbar med SEO.
    Jag har några som skriver till mig som inte ens vet vad texterna används till. De kan nog inte ens säga vad SEO står för. Men de skriver bra.
    Skribentus- Texter helt enkelt.

  5. #5
    Tokans avatar
    Tokan Tokan är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    okt 2015
    Inlägg
    4
    Tack för ett mycket hoppfullt svar!
    När jag hittar något jag gillar har jag en tendens att vilja all in! För att få fler kunder och visa framfötterna vill jag helst ge mina uppdragsgivare lite mer än vad som förväntas utav mig. Men att fördjupa mig i SEO kanske är fel väg att gå. Kanske är det mer själva skrivandet och jaga kunder jag ska lägga krutet på.

  6. #6
    Tokans avatar
    Tokan Tokan är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    okt 2015
    Inlägg
    4
    Citat Ursprungligen postat av hummelgard Visa inlägg
    Tokan - Att säga att man skriver SEO-texter är som att säga att man skriver "texter till internet". Extremt brett. Jag har jobbat som skribent sen 2010 och det är en rejäl bredd på vad kunderna vill ha. Mitt förlag är inte att du ska fördjupa dig rejält i SEO. Det är bättre att du börjar erbjuda dina tjänster och lära dig att anpassa dig lite efter efterfrågan. Men även hitta "din stil". Alla har en stil oavsett hur man skriver och då får du kunder för att de gillar din stil att skriva - inte för att du gått en SEO-kurs som säger att en text byggs på ett speciellt sätt. Sen lönar det sig att läsa på olika webbplatser som jobbar med SEO.
    Jag har några som skriver till mig som inte ens vet vad texterna används till. De kan nog inte ens säga vad SEO står för. Men de skriver bra.
    Efter att ha googlat i flera dygn går det lite runt i huvudet på mig. Helt off-topic men har du möjligen tips på var jag kan ragga seriösa skribentuppdrag? Hittar massor men samtidigt ingenting. Många ställen känns väldigt oseriösa. Har en jag skriver åt just nu men känner mig så otroligt nyfiken på detta!

  7. #7
    Jesper_s avatar
    Jesper_ Jesper_ är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2015
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    32
    Citat Ursprungligen postat av Tokan Visa inlägg
    Efter att ha googlat i flera dygn går det lite runt i huvudet på mig. Helt off-topic men har du möjligen tips på var jag kan ragga seriösa skribentuppdrag? Hittar massor men samtidigt ingenting. Många ställen känns väldigt oseriösa. Har en jag skriver åt just nu men känner mig så otroligt nyfiken på detta!
    Jag kan tipsa om Fiverr faktiskt. Jag fick väldigt lätt många uppdrag därigenom.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Utbildning it/marketing/information
    Av Ida i forum Övrigt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-06-24, 21:53
  2. SEO Utbildning / certifiering
    Av preferens i forum Förfråga om tjänster / Platsannonser
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-11-23, 11:27
  3. Finns det någon utbildning?
    Av JBS Marketing i forum Google
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-11-17, 23:49
  4. Utbildning inom SEO?
    Av Erik Bergman i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-04-22, 12:25
  5. Rådgivning angående utbildning
    Av MagnusF i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2008-10-11, 12:27