Resultat 1 till 5 av 5

Behövs hreflang-tag för .se domän

  1. #1
    Digitaldoktorns avatar
    Digitaldoktorn Digitaldoktorn är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    dec 2014
    Inlägg
    9
    Hej!
    Jag jobbar med en svensk webtidning som riktad till läsare i Sverige på svenska. Den har .se-domän. Behöver man då använda hreflang-tag? I Search Console står det "Det finns inga hreflang-taggar på webbplatsen.
    Google matchar användarens språkinställningar med den korrekta varianten på dina sidor med hjälp av hreflang-taggar."

    Jag skulle gissa att det kan finnas en fördel även om man har .se, eller? Kan det finnas någon nackdel att lägga in den?

    tack på förhand!

  2. #2
    Juicens avatar
    Juicen Juicen är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    feb 2012
    Inlägg
    24
    Väldigt konstigt, har aldrig fått något sådant meddealnde. Om du bara har en .se domän, på svenska för svenska besökare, ska du inte behöva använda hreflang.

    Är det inte redan tydligt att sidan riktar sig till sverige och är på svenska? Finns det utländskt innehåll på sidan? Kan det vara i html head elementet som där är angivet ett annat språk som förvirrar google? I google webmaster tools ska du även kunna välja vart du ska rikta sidan.

  3. #3
    Freddyphs avatar
    Freddyph Freddyph är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    feb 2015
    Inlägg
    6
    Om du väljer fliken Land som står precis bredvid Språk så kommer du se vilken inriktning din sida har.
    Det står på samma sätt för mig under Land. Dock så står det under Språk fliken att inriktningen är mot Sverige.

    Så ta en koll där.

  4. #4
    Alexpws avatar
    Alexpw Alexpw är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    mar 2014
    Inlägg
    10
    Vanligt att det kommer upp på Search Console, men som Freddy säger kan de lösas genom inställningar i Serach Console. Ifall inte är det bara ignorera, Google är ändå medveten om att dina nyheter är på svenska och kommer inte ge dig högre auktoritet/relevans med href-lang taggar.

  5. #5
    Digitaldoktorns avatar
    Digitaldoktorn Digitaldoktorn är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    dec 2014
    Inlägg
    9
    Tack för alla svar! Som Juicen sa kan det nog vara. Inser nu att jag borde lagt till att det är en internationell tidning. Men varje land har sin egen landsdomän och ligger för det mesta på olika servrar. Vårt Wordpress-tema är på engelska och vår server ligger inte i Sverige (tror jag). Så då kanske detta kan förvirra Google och att man av den anledningen bör lägga in hreflang-koden?

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Sitemap med hreflang eller unika <URL>
    Av LinusAlnervik i forum Optimering
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2014-02-21, 09:55
  2. Behövs 301-redirect?
    Av Hansen i forum URL-omskrivning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2011-02-18, 09:43
  3. Behövs en branschorganisation för SEO?
    Av Urban G i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2011-01-07, 19:04
  4. Produktbeskrivningar behövs!
    Av Sweely i forum Förfråga om tjänster / Platsannonser
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-12-17, 20:39