Resultat 1 till 5 av 5

Är design viktig för konvertering och SEO?

  1. #1
    gelkis avatar
    gelki gelki är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    Sävedalen
    Inlägg
    141
    Numera pratar man mycket om att moderna webbplatser där designen verkar gå åt horisontella läget. Inte vertikala. I denna artikel visar man bevis på att den vertikala designen (traditionella med scroll funktionen) är mycket bättre rent konverteringsmässigt och exponeringsmässigt än horisontell design.

    http://www.neurosciencemarketing.com...te-layouts.htm

    Jag som projektansvarig över olika webbplatser har alltid kört på den vertikala lösningen mer p.g.a just att man kan scrolla ner man vill ha mer information. Att scrolla åt höger faller för mig tämligen onaturligt. Hur gör ni andra?

  2. #2
    troja25s avatar
    troja25 troja25 är inte uppkopplad Väntar på att admin ska godkänna min titel
    Reg.datum
    okt 2015
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1
    Det känns rent spontant att det är väldigt svårt att öva om människor att scrolla horisontellt istället för upp och ner. Så den processen kommer förmodligen att vara rätt lång, och frågan är om tillräckligt många kommer att våga sig på att försöka.

    Fast och andra sidan så är det ju mer naturligt att "bläddra" åt sidan med tanke på hur man läser en bok eller en tidning.

  3. #3
    gelkis avatar
    gelki gelki är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    Sävedalen
    Inlägg
    141
    Tittar man på situationer med en ipad så vill jag dra åt höger eller vänster. Hade varit intressant att få statistik på förstagångs användarna på ipad hur de "scrollar". Varför är det så viktigt? Därför att man vill ge "rätt" möjlighet att exponera innehåll på så intuitivt sätt som det är möjligt. Gör man en webbplats och utvecklar hemsidor för olika media bör man ha detta som mål om man ska kunna nå konverterings möjligheter. Jag menar, hur många webbplatser har en vertikal scroll i desktop men en horisontell i ipad. Eftersom mobiler börjar bli "iPad stora" så bör man nog börja fundera på detta. :-)

  4. #4
    welanders avatar
    welander welander är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Märsta / Stockholm
    Inlägg
    249
    Citat Ursprungligen postat av troja25 Visa inlägg
    Fast och andra sidan så är det ju mer naturligt att "bläddra" åt sidan med tanke på hur man läser en bok eller en tidning.
    Fast det är ju ingen bok man är inne på, utan en hemsida. Att scrolla ner på en ipad tror jag de flesta tycker är mest naturligt, jag får en känsla av att om man ska börja swipea höger eller vänster så tror jag man börjar få användaren att tro att han byter flik eller går framåt eller bakåt på sidorna, det tror jag kommer skapa mer huvudbry än att scrolla ner på ipad.

    Citat Ursprungligen postat av gelki Visa inlägg
    Jag menar, hur många webbplatser har en vertikal scroll i desktop men en horisontell i ipad. Eftersom mobiler börjar bli "iPad stora" så bör man nog börja fundera på detta. :-)
    här måste du tänka isåfall på landscape eller portrait vy men då är du fortfarande på samma medium. Nej jag tror bara ni kommer röra ihop det ifall ni börjar leka med scroll vägar.
    Finns ju en anledning till varför -> (pilhöger = framåt) och <- (pilvänster = bakåt) och ner för att läsa mer/få mer information.

  5. #5
    SEOSEONs avatar
    SEOSEON SEOSEON är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    nov 2015
    Ort
    Las Palmas de Gran Canaria
    Inlägg
    61
    Microsoft introducerade horisontell scroll i den nya startskärmen för Windows 8, just på grund av att operativsystemet utvecklades med pekskärmar i åtanke. Problemet var att de allra flesta som använder Windows INTE har pekskärmar.

    Det finns ett välkänt exempel på en hemsida som bytte till horisontell scroll efter många år, nämligen MySpace (profilsidor, inte huvudsidan). Exempel: Tove Lo. Personligen tycker jag bara att det är irriterande när jag sitter vid en PC.

    Det skulle kunna vara en tanke att göra en dynamisk hemsida som bara scrollar i sidled för smartphones/tablets. Kanske.
    SEOSEON - SEO & Digital marknadsföring

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Öka konvertering med något bra verktyg?
    Av jespervikber i forum Nyheter
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-12-16, 14:03
  2. Dålig konvertering .. feedback grabbar?
    Av Olof86 i forum E-handel och konverteringsoptimering
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2013-03-12, 14:09
  3. Optimering av konvertering
    Av jonnasu i forum Övrig internetmarknadsföring
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-03-13, 14:36
  4. Konvertering - hur jag tänker
    Av Magnus i forum Optimering
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-02-23, 11:08
  5. Del för konvertering
    Av hans99 i forum Angående SEO-Forum.se
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-02-03, 12:40