Resultat 1 till 26 av 26

Namn på domän och Google rankning

  1. #1
    magzens avatar
    magzen magzen är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    3
    Hej,

    Funderar på att starta en ny e-commerce hemsida och är lite fundersam om vad som är bäst, att namnge hemsidan på Svenska eller Engelska?

    Låt oss säga att sidan har att göra med fiske tillbehör, spelar det någon roll för Google ranking om jag har ordet "fiske" eller "fishing"i domännamet? om någon söker på Svenska med sökord "fiske"?

    Detta samtidigt som hemsidan kommer självklart vara on-page och off-page optimerad.

    En annan fråga, rankar man bättre med en .se domän på google.se eller det går lika bra att använda sig av en .com domän

    Tack i förhand.

  2. #2
    Gakessons avatar
    Gakesson Gakesson är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jun 2015
    Inlägg
    10
    Hej!

    Om någon söker på svenska med sökord "fiske" är det bättre för din ranking om du har "fiske" än "fishing" i domännamnet. Är din huvudmålgrupp via sökord på svenska är det alltså bättre att ha svenskt domännamn.

    Däremot spelar det mindre roll om du har en .se eller .com domän etc.

  3. #3
    Ales avatar
    Ale Ale är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    okt 2016
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    34
    Tjena lånar tråden.

    Ofta är populära domännamn upptagna för vanliga sökord på de bästa domänerna .se .com .nu

    Men hur är det med de andra mindre vanliga t.ex. .net .info .one och så vidare?

    Finns det någon ranking för dessa hos google? Vilken är bäst att använda rent SEO mässigt?

  4. #4
    Jesper_s avatar
    Jesper_ Jesper_ är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2015
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    32
    Citat Ursprungligen postat av Ale Visa inlägg
    Tjena lånar tråden.

    Ofta är populära domännamn upptagna för vanliga sökord på de bästa domänerna .se .com .nu

    Men hur är det med de andra mindre vanliga t.ex. .net .info .one och så vidare?

    Finns det någon ranking för dessa hos google? Vilken är bäst att använda rent SEO mässigt?
    Google har officiellt sagt att det generellt inte ska vara någon skillnad rankningsmässigt beroende på TLD. Något som kan ge vikt är istället lokala TLD, t.ex. att .se har en liten fördel i Sverige, detta har även Google officiellt sagt.

    Men den största anledningen att använda "vanliga" TLD är enligt mig att det inger ett större förtroende för besökaren. Är man inne på en sida med konstig TLD kan det känns aningen suspekt. Det är nog bara någon sorts "instinkt" man utvecklat och det kan mycket väl förändras varefter dem blir vanligare, men det kan nog ta flera år innan folk helt vänjer sig.

    De TLD som jag själv använder och anser funka bra i Sverige är: .se .nu .com .net även .org kan funka bra

  5. #5
    Ales avatar
    Ale Ale är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    okt 2016
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    34
    OK tack för input! Jag läste i Guldboken att just .se .nu .com är starkast i Google Sverige iaf.

  6. #6
    Jesper_s avatar
    Jesper_ Jesper_ är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2015
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    32
    Ja, finns .se ledig är det alltid mitt första val. En fördel med .se och .nu är att dina uppgifter inte visas i ett whois sök (som privatperson). Vid köp av .com .net .org visas allt, adress, email etc.

  7. #7
    LoyalWriters avatar
    LoyalWriter LoyalWriter är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jan 2011
    Inlägg
    108
    Hej,
    Vad gäller domän TLD (.se, .com) - om det är en svensk sajt så är .se att föredra men du kan ranka bra även med .com eller andra TLD så länge som din sajt har ett verkligt värde att erbjuda besökarna ;-)
    Som svar på din andra fråga, om huvudordet är fiske så är det verkligen att rekommendera att detta ord finns med i domännamnet och inte på engelska. Om du inte hittar exakt namn med .se så kan du kolla andra TLD. Om du inte hittar exakt namn med andra TLD så kan du registrera på engelska men med samma mening.

    Men kom ihåg att exakt namn i domän och rätt TLD inte väger så tungt in för SEOn så som var fallet för några år sedan. Idag så är det viktigare att ha innehåll som verkligen ger något, att uppdatera med jämna mellanrum och att ha några riktigt bra backlinks som kommer från auktoritetssajter!

    Lycka till!

    Rebecca

  8. #8
    Ales avatar
    Ale Ale är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    okt 2016
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    34
    Citat Ursprungligen postat av LoyalWriter Visa inlägg
    Hej,
    Vad gäller domän TLD (.se, .com) - om det är en svensk sajt så är .se att föredra men du kan ranka bra även med .com eller andra TLD så länge som din sajt har ett verkligt värde att erbjuda besökarna ;-)
    Som svar på din andra fråga, om huvudordet är fiske så är det verkligen att rekommendera att detta ord finns med i domännamnet och inte på engelska. Om du inte hittar exakt namn med .se så kan du kolla andra TLD. Om du inte hittar exakt namn med andra TLD så kan du registrera på engelska men med samma mening.

    Men kom ihåg att exakt namn i domän och rätt TLD inte väger så tungt in för SEOn så som var fallet för några år sedan. Idag så är det viktigare att ha innehåll som verkligen ger något, att uppdatera med jämna mellanrum och att ha några riktigt bra backlinks som kommer från auktoritetssajter!

    Lycka till!

    Rebecca
    "och att ha några riktigt bra backlinks som kommer från auktoritetssajter!" Vad menas med aktoritetssajter?

  9. #9
    AaronAxelssons avatar
    AaronAxelsson AaronAxelsson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    jun 2010
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    775
    Citat Ursprungligen postat av Ale Visa inlägg
    "och att ha några riktigt bra backlinks som kommer från auktoritetssajter!" Vad menas med aktoritetssajter?
    Om vi fortsätter på Fiske som exempel skulle auktoritetssajter i det segmentet kunna vara:

    fiskejournalen.se
    fiskefeber.se
    sportfiskarna.se
    fiskemagasinet.se
    rapala.com
    abugarcia.se

    och så vidare

  10. #10
    Ales avatar
    Ale Ale är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    okt 2016
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    34
    Ahh I see...Så skulle det vara bra om jag t.ex. får in en "nyhetsartikel" på deras sida om min sida + länk? Bra även om den egentligen är köpt?

    Hur är det t.ex. med en annons för min sida på deras sida? Lika bra i SEO syfte eller?

  11. #11
    AaronAxelssons avatar
    AaronAxelsson AaronAxelsson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    jun 2010
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    775
    Citat Ursprungligen postat av Ale Visa inlägg
    Ahh I see...Så skulle det vara bra om jag t.ex. får in en "nyhetsartikel" på deras sida om min sida + länk? Bra även om den egentligen är köpt?

    Hur är det t.ex. med en annons för min sida på deras sida? Lika bra i SEO syfte eller?
    Precis! Det är en bra länk!
    Om du betalar för det, och de märker den som annons, kommer den dock tappa lite i värde. Någon enstaka "annonslänk" är fortfarande bra, men Google är ganska duktiga på att räkna bort den typen av länkar nu för tiden.
    Bäst är alltså att göra något på din sajt som är så intressant att de själva vill skriva om det, eller åtminstone ta in en artikel som du skrivit utan att ta betalt för det.

  12. #12
    Neonodes avatar
    Neonode Neonode är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jan 2017
    Inlägg
    4
    Hej Aaron,
    jag tycker det är bättre med en skriven artikel. Även om du inte kommer med på förstasidan så kommer en skriven artikel både innehålla flera nyckelord (speciellt om du skrivit den själv) och du kan naturligt använda länken till din sida som källa till artikeln. Därmed är risken liten att google ser länken som köpt.

  13. #13
    AaronAxelssons avatar
    AaronAxelsson AaronAxelsson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    jun 2010
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    775
    Citat Ursprungligen postat av Neonode Visa inlägg
    Hej Aaron,
    jag tycker det är bättre med en skriven artikel. Även om du inte kommer med på förstasidan så kommer en skriven artikel både innehålla flera nyckelord (speciellt om du skrivit den själv) och du kan naturligt använda länken till din sida som källa till artikeln. Därmed är risken liten att google ser länken som köpt.
    Bättre än vad?

  14. #14
    Blues avatar
    Blue Blue är inte uppkopplad Väntar på att admin ska godkänna min titel
    Reg.datum
    feb 2017
    Inlägg
    1
    Citat Ursprungligen postat av Jesper_ Visa inlägg
    Google har officiellt sagt att det generellt inte ska vara någon skillnad rankningsmässigt beroende på TLD. Något som kan ge vikt är istället lokala TLD, t.ex. att .se har en liten fördel i Sverige, detta har även Google officiellt sagt.

    Men den största anledningen att använda "vanliga" TLD är enligt mig att det inger ett större förtroende för besökaren. Är man inne på en sida med konstig TLD kan det känns aningen suspekt. Det är nog bara någon sorts "instinkt" man utvecklat och det kan mycket väl förändras varefter dem blir vanligare, men det kan nog ta flera år innan folk helt vänjer sig.

    De TLD som jag själv använder och anser funka bra i Sverige är: .se .nu .com .net även .org kan funka bra
    Vad skulle du, eller för den delen någon annan som känner sig kunna bidra med input säga vore minst spammigt/mest förtroendeingivande; Keyword24.com eller Keyword.me?
    Detta rör ett finskt sökord och me betyder vi på Finska.

  15. #15
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Känns lite krystat att använda en me-domänen på det sättet.
    Oaktat vad som är gångbart i Finland känns .fi som ett mer vettigt alternativ.

  16. #16
    SEOSEONs avatar
    SEOSEON SEOSEON är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    nov 2015
    Ort
    Las Palmas de Gran Canaria
    Inlägg
    61
    Google älskar varumärken. I längden kan det vara bättre att ranka med ett varumärke än ett nyckelord i domänen (särskilt om de bästa redan är tagna), men med det sagt så kan du så klart ha nyckelordet i varumärket. "Fiskejournalen" är t.ex. ett varumärke.
    SEOSEON - SEO & Digital marknadsföring

  17. #17
    Magnuss avatar
    Magnus Magnus är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    770
    Citat Ursprungligen postat av SEOSEON Visa inlägg
    Google älskar varumärken. I längden kan det vara bättre att ranka med ett varumärke än ett nyckelord i domänen (särskilt om de bästa redan är tagna), men med det sagt så kan du så klart ha nyckelordet i varumärket. "Fiskejournalen" är t.ex. ett varumärke.
    Det är inte det som menas med ett varumärke. Det finns en lång rad tänkbara signaler för ett varumärke, från varumärkessökningar till co-citations. Google älskar sajter som har dessa signaler.
    Grundare till Brath. Min blogg: magnusbråth.se

  18. #18
    SEOSEONs avatar
    SEOSEON SEOSEON är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    nov 2015
    Ort
    Las Palmas de Gran Canaria
    Inlägg
    61
    Citat Ursprungligen postat av Magnus Visa inlägg
    Det är inte det som menas med ett varumärke. Det finns en lång rad tänkbara signaler för ett varumärke, från varumärkessökningar till co-citations. Google älskar sajter som har dessa signaler.
    Ja, ok, det var bättre förklarat.

    Vad jag försökte säga var ungefär att: ett unikt namn som förknippats med ett visst ämne kan ranka bra inom det ämnet.
    SEOSEON - SEO & Digital marknadsföring

  19. #19
    Ales avatar
    Ale Ale är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    okt 2016
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    34
    En snabb fråga. Nån som har erfarenhet av att använda andra lands TLD? T.ex. om jag tar ett sökord fast .dk eller .uk och skriver på svenska genom hela sidan. Blir detta fail eller kan det fungera?

  20. #20
    AaronAxelssons avatar
    AaronAxelsson AaronAxelsson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    jun 2010
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    775
    Det funkar inte särskilt bra alls faktiskt.
    Google ser landsspecifika domäner som just landsspecifika, vilket gör det lite svårare att ranka med en sådan domän i ett annat land.

  21. #21
    Ales avatar
    Ale Ale är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    okt 2016
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    34
    Citat Ursprungligen postat av AaronAxelsson Visa inlägg
    Det funkar inte särskilt bra alls faktiskt.
    Google ser landsspecifika domäner som just landsspecifika, vilket gör det lite svårare att ranka med en sådan domän i ett annat land.
    Tack för input! När jag ska välja TLD så kommer det upp en rad olika som kostar allt från 100kr till 1000kr. Varför finns det så pass stor prisskillnad?

  22. #22
    AaronAxelssons avatar
    AaronAxelsson AaronAxelsson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    jun 2010
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    775
    För att de olika TLD-administratörerna själva sätter sina priser och regler hyfsat fritt. (Det finns lite reglering).

    Det kan till exempel vara värt att tänka på att det inte finns ett allmännyttigt motiv bakom de flesta gTLD, så priset du betalar när du köper den kan mycket väl förändras stort när det är dags att förnya.

  23. #23
    Ales avatar
    Ale Ale är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    okt 2016
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    34
    OK då kanske man inte ska ha auto förnyelse på sina domäner utan först kolla nytt pris innan man sparar. Tror du t.ex. One också kan dra till med fulingar där de chock höjer priset?

  24. #24
    AaronAxelssons avatar
    AaronAxelsson AaronAxelsson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    jun 2010
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    775
    Det kan nog vara vettigt, ja.

    Det är inte registrarerna som ändrar priset (One, Binero, Loopia, GoDaddy och så vidare) utan administratörerna/ägarna av toppdomänerna.

  25. #25
    PregalMediaSEOs avatar
    PregalMediaSEO PregalMediaSEO är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    nov 2016
    Ort
    Pregal Media, Fleminggatan 20, 602 42 Norrköping
    Inlägg
    5
    Det är väl registrarerna som sätter det pris de vill på vald TDL. Kolla hos Miss Hosting, där kan man ibland köpa en .se för 4 kr första året - därefter 99 kr/år. Där har jag köpt några ggr och det är ju de själva som sänker/höjer lite som de vill.

  26. #26
    AaronAxelssons avatar
    AaronAxelsson AaronAxelsson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    jun 2010
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    775
    Citat Ursprungligen postat av PregalMediaSEO Visa inlägg
    Det är väl registrarerna som sätter det pris de vill på vald TDL. Kolla hos Miss Hosting, där kan man ibland köpa en .se för 4 kr första året - därefter 99 kr/år. Där har jag köpt några ggr och det är ju de själva som sänker/höjer lite som de vill.
    Nja. Typ.
    Ägaren av en TLD sätter ett pris till registrarer, och eventuella regler de vill ska följas. Det kan till exempel vara högsta eller lägsta pris en domän får säljas till "konsument" för, eller att det måste vara ett företag som äger domänen och så vidare.

    Registraren säljer sedan domänerna till "konsumenter" i enlighet med de reglerna.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Bra domän namn säljes
    Av SEdomaner i forum Köp, sälj eller byt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-04-15, 16:45
  2. Hur/var kan jag köpa Norska (.no) domän-namn?
    Av miraclesinc i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2011-07-27, 14:58
  3. Hemliga domän namn?
    Av johjoh68 i forum Domänen
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2009-08-27, 15:27
  4. Var köper/har ni era domän namn?
    Av Sonlard i forum Domänen
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2007-05-20, 15:31
  5. Hur Registerar jag domän namn
    Av Sundream Estate i forum Domänen
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2007-02-07, 15:46