Resultat 1 till 5 av 5

Glömt 301 mellan icke-www och www-versionen

  1. #1
    HejSeos avatar
    HejSeo HejSeo är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    106
    Jag har haft uppe en sida under drygt ett år som jag glömt att 301-redirecta från non-www till www-versionen. Stor varning för duplicate content alltså. Upptäckte det precis och är nu lite orolig för att göra fel och tänkte därför hämta in lite input bara så jag inte sabbar något.

    1. Är följande htaccess korrekt för att åstadkomma en 301 från non-www till www-versionen?
    RewriteEngine On
    RewriteCond %{HTTP_HOST} ^sida\.se [NC]
    RewriteRule (.*) http://www.sida.se/$1 [R=301,L]

    2. Alla indexerade sidor visar www.sida.se och därför väljer jag den som min primära version. Däremot har jag endast sida.se (utan www) i GSC (GWT). Är det okej ändå eller måste jag lägga till www-versionen i GSC också?

    3. Löser ovan problemen eller är det något mer jag måste göra?

    Jättetack för all hjälp!

  2. #2
    AaronAxelssons avatar
    AaronAxelsson AaronAxelsson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    jun 2010
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    775
    1. Jag vågar inte lova, men det ser rätt ut.

    2. Ja, du kommer behöva lägga upp den också. Google ser det som två olika sajter i Search Console.

    3. Det löser problemet.

  3. #3
    HejSeos avatar
    HejSeo HejSeo är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    106
    Jättetack för svaren!

    Jag antar att det alltid räcker med att man lägger upp den version som allt pekar till och ej bägge versioner i GSC (www samt icke-www)?

    Det är konstigt att GSC vill att man lägger till alla versioner och även verifierar dem. Det borde vara uppenbart att man äger både www och non-www av samma domän kan tyckas.

    Åter igen, stort tack!

  4. #4
    davidh83s avatar
    davidh83 davidh83 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2015
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    20
    Hej,

    Google rekommenderar att man skapar en profil för varje version i GSC. www, non-www, https etc.
    crawling errors och annan data kan skilja lite i de olika profilerna.

    Viktigt att du väljer rätt version att redirecta med. Kolla vilken version som Google föredrar i sökresultatet när du Googlar ditt varumärke. Du kan också checka vart de flesta av dina externa länkar pekar. Detta brukar oftast vara den version Google väljer.

  5. #5
    AaronAxelssons avatar
    AaronAxelsson AaronAxelsson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    jun 2010
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    775
    Citat Ursprungligen postat av HejSeo Visa inlägg
    Jättetack för svaren!

    Jag antar att det alltid räcker med att man lägger upp den version som allt pekar till och ej bägge versioner i GSC (www samt icke-www)?
    Ja, det räcker gott att bara lägga till den som allt pekar till, i alla fall om det görs 301 redirects till den från andra varianter. Det gör ju att de andra inte finns, så att säga.

    Citat Ursprungligen postat av HejSeo Visa inlägg
    Det är konstigt att GSC vill att man lägger till alla versioner och även verifierar dem. Det borde vara uppenbart att man äger både www och non-www av samma domän kan tyckas.
    Jo, just www är ju en subdomän som de flesta domänägare själva kontrollerar. Men det är ju faktiskt möjligt att det inte är så och det är ganska vanligt att olika subdomäner har olika innehållsägare, tänk bloggplattformar till exempel.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Icke indexerade undersidor
    Av Erik Bergman i forum Google
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-09-26, 12:42
  2. Icke erfaren vill bli kunnig
    Av Strutsen i forum Köp, sälj eller byt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-08-07, 15:23
  3. Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-04-04, 14:55
  4. 301 eller icke, det är frågan
    Av bengancom i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-08-16, 21:57
  5. Wordpress filerna icke skrivbara
    Av ThomasA i forum Optimering
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-06-26, 11:29