Resultat 1 till 5 av 5

Sammanslagna sajter - tappad SEO

  1. #1
    clirres avatar
    clirre clirre är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    52
    För cirka ett år sedan drev jag tre olika sajter: minsajt.se, minsajt.nu och minsajt.com (tagna namn). Jag slog samman dessa genom att satsa på minsajt.se och leda alla trafik från minsajt.nu och minsajt.com. I det läget var minsajt.com den mest länkstarka av de tre (men minsajt.se var ett bättre varumärke att satsa på långsiktigt).

    Jag har använt WMT för att säga till att jag flyttat .com och .nu till .se.

    Jag gjorde en "redirect all" från .com och .nu och använde sedan logik på .se för att leda in gamla url:er till rätt path på .se. Detta fungerar bra och enligt 301redirect.se så sker det också via 301.

    Sajterna är gjorda i Ruby on Rails (dvs inget apache och .htaccess). En full teknisk beskrivning av problemet har jag här: http://stackoverflow.com/questions/3...rly-redirected

    Problemet jag upplevt/upplever är att.

    - Googlar man "minsajt.com" så dyker sajten fortfarande upp i Google! Den syns då med minsajt.nu men med meta_title och meta_desc för minsajt.se.
    - Sidan har tappat en del i SEO (jämfört med .com), vilket är rätt förståeligt då man ju drar upp sidan med rötterna egentligen.
    - WMT uppger att alla redirects är länkar från minsajt.com/minsajt.nu
    - Jag får fortfarande, 1 år efteråt, mycket trafik till gamla url:er (noteras via tex 404r i WMT och i loggar). Jag hade inte SÅ många länkar att det är anledningen. Dvs, gamla sajter som fortfarande länkar är inte anledningen.

    Min känsla är att Google inte alls har fattat att jag permanent flyttat .nu och .com utan att de bara skickar vidare tillfälligt.

    Mina frågor
    - Hur kan jag felsöka detta? Hur kan jag ta reda på vad som är fel?
    - Utifrån vad jag beskrivit, ÄR det fel någonstans?
    - Har du något tips på hur jag ska gå tillväga för att fixa det, rent tekniskt?

  2. #2
    clirres avatar
    clirre clirre är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    52
    Kontentan av min fråga är alltså. Är det rimligtvis ett programmeringsfel i redirecten som är orsaken? Om jag googlar site:minsajt.COM (gamla sajten) får jag c:a 300 träffar med gamla url:er men med motsvarande title/description för minsajt.SE (dvs nya sajten) . Detta måste ju Google se som duplicate content eller liknande? Det känns inte bra någonstans!
    Senast redigerat av clirre den 2015-12-28 klockan 15:20.

  3. #3
    TomasAxelssons avatar
    TomasAxelsson TomasAxelsson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    sep 2013
    Ort
    Borås
    Inlägg
    33
    Citat Ursprungligen postat av clirre Visa inlägg
    Kontentan av min fråga är alltså. Är det rimligtvis ett programmeringsfel i redirecten som är orsaken? Om jag googlar site:minsajt.COM (gamla sajten) får jag c:a 300 träffar med gamla url:er men med motsvarande title/description för minsajt.SE (dvs nya sajten) . Detta måste ju Google se som duplicate content eller liknande? Det känns inte bra någonstans!
    Ett lätt sätt att felsöka är att göra "sitesökningen" och på så sätt få fram en listan med URL:er där du misstänker att redirecten inte fungerar. Testa sedan dessa url:er med en "server header checker" du kan Googla efter en (det finns många) eller använda denna: http://www.migroup.se/seo-verktyg/Ko...sida%20laddar/

    Med hjälp av detta kan du se vad du får för svar av servern när du anropar dessa URL:er.

    Vill du ha hjälp så PM:a din domän så kan jag göra en snabbkoll.
    CTO och delägare på High End Media Group AB.

  4. #4
    clirres avatar
    clirre clirre är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    52
    Jag har svarat Tomas i PM. För trådens skull:

    Alla verktyg jag använder visar på att sajten gör en 301. Jag har alltså också gjort en WMT-flytt av de gamla sajterna. Ändå syns de nu alltså (ett år efter flytten) i SERP:en. Det verkar alltså som att Google tror att de gamla url:erna är giltiga men att innehållet ska hämtas från minsajt.SE (nya sajten).

    Jag har också haft omotiverat dåliga resultat i SERP:en så det känns som att den kan vara (milt) straffad pga duplicate content eller liknande från detta.

  5. #5
    clirres avatar
    clirre clirre är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    52
    Nu såg jag i WMT att de anger att det bara finns 2 indexerade sidor kvar på minsajt.com men om man gör en googling på site:minsajt.com så får man 300+ resultat.

    Vad kan vara anledningen till det?

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Sidan helt "tappad" på google
    Av johan.wahllin i forum Optimering
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2013-08-21, 22:13
  2. 25 sajter bortskänkes
    Av pisod i forum Nyheter
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2009-03-24, 23:53
  3. Köper sajter
    Av Daniel_K i forum Köp, sälj eller byt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-07-26, 20:56
  4. Köper sajter
    Av Daniel_K i forum Köp, sälj eller byt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-04-19, 11:31
  5. Att slå ihop två sajter
    Av creo i forum Optimering
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-03-14, 23:32