Resultat 1 till 5 av 5

Lite olika nyckelordsfrågor

  1. #1
    folke123s avatar
    folke123 folke123 är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jan 2016
    Inlägg
    8
    Hej,

    Jag och en kompis håller på och snickar på en sajt, och jag har lite olika frågor kring keywords.

    Nr 1 ) Säg att man har två ord som betyder typ samma sak. t.ex "bostad" och "lägenhet" och båda har bra söktrafik, det enda dock bättre än det andra (och samma konkurens säger vi) Vill man då använda båda nyckelorden i sin text? eller bara det ena?

    Nr 2) Ska man bara satsa på ett enda nyckelord eller flera stycken? På vår sida finns t.ex nyckelord som "först till kvarn lägenhet stockholm", "bostad i stockholm", "lägenhet i stockholm", "förstahandskontrakt stockholm" "hyra lägenhet stockholm" som alla skulle passa in och verkar ha rimligt med sökningar. Vill man försöka optimera för alla? eller bara satsa på en fras?

    Nr 3) är KCI ett vettigt mått för att mäta vilka nyckelord man ska satsa på? (dvs genomsnittsökningar om året / antalet sidor på exakt den sökningen)

    Nr 4) Vi har ett par konkurrenter som vi har hittat, kan man analysera dem på något sätt? vad de gör bra/dåligt? (t.ex fixakontraktet.se)

  2. #2
    Mickmangs avatar
    Mickmang Mickmang är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    dec 2015
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    14
    Hej,

    Läs igenom denna länken för mer info om (o)betydelsen av meta keywords, så får du en bättre bild av innebörden av dina frågor.

    http://www.seo-forum.se/showthread.php?t=7767

    1. Beslutar ni er för att använda keywords, så hade jag haft både bostad och lägenhet med.

    2. Som ovan, jag har max 6 st

    3. KCI har jag aldrig använt och kan inte svara på...

    4. Ja det kan du, med t.ex. META SEO Inspector kan man få fram hur andra sidor är uppbyggda med META title, description och keywords bl.a

    Sen rekommenderar jag Pineberry.com, den har jag haft stor glädje av.

    Hoppas ni blev lite klokare, annars är det bara att köra på

  3. #3
    folke123s avatar
    folke123 folke123 är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jan 2016
    Inlägg
    8
    Hej,

    Jag menar inte som meta keyword utan som ord man använde i sin titel, rubriker, brödtext,länktexter, alt-bild texter etc

  4. #4
    Mickmangs avatar
    Mickmang Mickmang är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    dec 2015
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    14
    Nå ok

    Men svaret är nästan detsamma ändå.

    Det är hårt förarbete som gäller, så undersök era konkurrenter med vad dom använder för att attrahera besökare.

    lycka till

  5. #5
    welanders avatar
    welander welander är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Märsta / Stockholm
    Inlägg
    249
    Jag tycker då inte det är detsamma.

    Jag hade personligen inte använt dem båda två på samma sida, men det beror på vad det är för keywords. I ditt exempel så använder du dig av orden "bostad" och "lägenhet" men de tycker jag inte är så pass lika att de kan likställas, tänker man bostad i Stockholm så tänker man nog på lägenhet men de är inte sant riktigt.

    Bostad tycker jag huvudsidan eller huvudordet ska vara, men sen kan man bryta ner lägenhet, villa och så vidare likt man bryter ner h1 till h2 till h3 osv.

    Bostad
    -Lägenhet
    -- Bostadrätt
    -- Hyresrätt

    - Villa
    -- Friliggande hus
    -- Radhus

    - Fritidshus
    - Gård

    Jag hoppas du förstår hur jag menar med att Bostad och Lägenhet inte går att likställa egentligen.

    På din fråga nummer två, så kan vi bygga ut föregående lista enligt följande:

    Bostad
    -Lägenhet
    -- Bostadrätt
    --- Stockholm
    --- Göteborg
    -- Hyresrätt
    --- Stockholm
    --- Göteborg

    - Villa
    -- Friliggande hus
    --- Stockholm
    --- Göteborg
    -- Radhus
    --- Stockholm
    --- Göteborg

    - Fritidshus
    -- Stockholm
    -- Göteborg

    - Gård
    -- Stockholm
    -- Göteborg


    Då tror jag fråga 2 kommer klarna lite om du ser det som jag har beskrivit ovan.
    hoppas du får till det!

    hälsningar Lucas

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Olika SERP för olika länder
    Av SilverBuildIT i forum Google
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2013-03-28, 10:41
  2. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-08-24, 19:21
  3. Visa olika innehåll för olika områden i sverige
    Av JiDubbelve i forum Affiliate / AdSense
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-08-15, 11:45
  4. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-03-31, 11:41
  5. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-02-03, 22:44