Resultat 1 till 4 av 4

Metadescription på produkter

  1. #1
    aimgus avatar
    aimgu aimgu är inte uppkopplad Väntar på att admin ska godkänna min titel
    Reg.datum
    feb 2016
    Inlägg
    1
    Hej,

    jag har en fråga kring metadescription. Är nybörjare på detta så döm inte ut mig :) Ska fixa SEO:n för en webbshop. Där säljer vi en produkt som finns i ett antal olika höjder (för varje höjd kan man sedan välja färg och vilken byggdel man behöver, därav valet att lägga ”samma” produkt som flera olika produkter). Det jag funderar på är hur jag ska göra med metadescription. Det är ju förutom höjden samma produkt och därav svårt att skriva olika metadescriptions. Jag läste dock någonstans att det är negativt att ange samma metadescription flera gånger. Är det då bättre att inte lämna metadescription alls?

    Tacksam för tips och råd!

  2. #2
    packards avatar
    packard packard är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    dec 2010
    Inlägg
    72
    Är det samma produkt men bara olika storlekar brukar man lägga dem som just en produkt, men kunden gör sedan strl-val inne på produkten. Ungefär som en tröja kan finnas i s-xl och dessutom i flera färger. Men om du i alla fall lägger dem som helt olika produkter bör du variera meta, titel och texten även inne på varje produkt (prod.beskrivning). Skapa text som avviker mer än bara storlek. Hur mycket beror väl också lite på hur många produkter det rör sig om. Men jag skulle försöka få lite olika utformning på texten, utan att kunden blir förvirrad om nu produkterna inte kan ligga som en och samma.

  3. #3
    emsdesignwebbs avatar
    emsdesignwebb emsdesignwebb är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    jan 2016
    Ort
    Trångsund
    Inlägg
    8
    Det som är viktigt när det kommer till beskrivningen är att du håller dig i korrekt antal bokstäver men även att det inte är dubbletter. Om man klistrar in text direkt från en produkt-katalog så får man enkelt en dubblett vilket kan leda till sämre sökmotoroptimering för kunden då det säkert redan finns en ann webbshop som har gjort detta fast före i tiden och som klassas som original i detta fall.

    Hoppas mitt tips hjälpte.
    Mvh
    Erik Sundell
    EMS Design Webbyrå
    Tel: 070-563 06 67

  4. #4
    SEOSEONs avatar
    SEOSEON SEOSEON är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    nov 2015
    Ort
    Las Palmas de Gran Canaria
    Inlägg
    61
    Meta description är inte lika viktigt längre, eftersom Google ofta väljer automatiskt vad som ska visas under titeln (ibland väljer de även titeln själva). Med det sagt är det dock fortfarande rekommenderat att ha en unik metabeskrivning för varje sida.

    Att bara ändra detaljer (t.ex. höjden) räcker antagligen för att slippa varningarna, men ju mer unik desto bättre. Om du tänker kreativt kan du skriva om samma mening flera gånger om; använd adjektiv, synonymer och böjningar, ändra ordningen, etc.

    Varningarna jag pratar om syns i Google Search Console under "Sökfunktionernas utseende" -> "HTML-förbättringar" och brukar bara klaga om början av beskrivningarna är identiska, eller om samma sida dyker upp flera gånger (ett mer allvarligt problem).
    SEOSEON - SEO & Digital marknadsföring

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Tema och plugin för att jämföra produkter?
    Av ewestergard i forum Övrigt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-08-17, 09:33
  2. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-10-18, 15:55
  3. Problem med inderxering av produkter
    Av Maltie i forum Google
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-05-04, 13:20
  4. Behålla gamla produkter/url:er
    Av Navalis i forum Optimering
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-11-20, 07:55
  5. Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-11-28, 19:35