Resultat 1 till 3 av 3

Avancerad SEO fråga sökord

  1. #1
    MrMaxs avatar
    MrMax MrMax är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2016
    Inlägg
    5
    Jag har råkat ut för ett problem med en utav mina "money pages". Det är en undersida som har rankat väldigt starkt på 2 sökord. Undersidan är relativt ny, ungefär 2 veckor gammal. Jag har under den tiden fixat ungefär 20 backlinks, alla backlinks är från relaterat innehåll med varierande backlink styrka.

    Nu är det så att det ena sökordet har helt försvunnit från SERPen.

    Som jag ser det kan bero på följande saker.
    1. Jag la till en 3-4 meningar i texten och ändra några stavfel på undersidan.
    2. Jag la till 3 backlinks med varianter av det sökord som har försvunnit.
    3. Efter ändringarna som jag gjorde indexeras sidan om och kommer snart att placeras i topp på Google igen. Dvs jag ska bara vänta ut det.

    Nu är frågan vad jag ska göra för att börja ranka högt på det sökord som försvunnit. Jag tänker såhär.
    1. Ta bort de 3 länkar som jag skapade med varianter av sökordet
    2. Be Google indexera om sidan inklusive backlinks och se om sökordet kommer tillbaka
    3. Funkar inte det så återställer jag sidan som den var innan jag gjorde ändringarna.
    4. Be Google indexera om sidan inklusive backlinks och se om sökordet kommer tillbaka
    5. Fungerar inte det, så ger jag upp

    Jag tycker det är märkligt att ett sökord fortfarande rankar etta men det andra sökordet har försvunnit helt. Det går inte ens få fram några varianter av det sökordet i SERPen, det är lixom helt borta. Detta får mig att tro att jag måste ha överoptimerat backlinks för just det sökordet?

    Har ni råkat ut för detta och vad tror ni felet är? Och hur rättar man till det?

    Tacksam för all hjälp jag kan få.

  2. #2
    SEOSEONs avatar
    SEOSEON SEOSEON är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    nov 2015
    Ort
    Las Palmas de Gran Canaria
    Inlägg
    61
    Det är inte alldeles ovanligt för ett sökord falla ner från topp 10/20 till 50+ efter att en eller ett par nya länkar har skapats, för att sedan långsamt klättra upp till en högre position än någonsin.

    Det första jag hade gjort är att vänta för att se om sidan stiger, sjunker eller står stilla. Den kan t.ex. ha rankat högt i början för att innehållet var helt färskt och är nu under "granskning" av algoritmen, för att lista ut var resultatet bör hamna.

    Om du inte tycker att du har gjort något helt galet/spammigt så är det bara att fortsätta skapa en så bra sida som möjligt.
    SEOSEON - SEO & Digital marknadsföring

  3. #3
    MrMaxs avatar
    MrMax MrMax är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2016
    Inlägg
    5
    Tack! Jag kanske handlade lite hastigt men tog bort de nya länkarna som kändes på gränsen till spammigt och bad Google att indexera om sidan och så kom jag tillbaka till top5 igen efter 2 dagar. Vet inte riktigt om det var för att jag tog bort länkarna eller om det är som du säger att Google känner av läget lite för att sedan lista ut vart sidan bör hamna mer långsiktigt. Tack för svar!

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2016-01-18, 10:43
  2. Enkel eller avancerad satellitsajt?
    Av Martin_G i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-08-13, 17:24
  3. sökord
    Av icet i forum Sökordsanalys
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-05-28, 09:19
  4. Bör man lägga krut på SÖKORD.com eller SOKORD.com?
    Av miraclesinc i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2007-11-20, 23:16