En satellitsida har fått en del fina länkar till sig och rankar upp riktigt bra i serp. Sidan har ett hundratal sidor med unika texter som ger relevant information till besökaren. Jag är i första hand ute efter att leda besökarna till den externa målsidan, och är alltså inte främst ute efter länkar från satelliten. Skulle jag lägga länk från varje sida på satelliten ger jag mig ut på tunn is känner jag. Men så här;
På nästan alla sidor finns infotext "Gå vidare här", "Läs mer här" etc som alla styr till en undersida där det informeras "Från denna sida skickas du vidare till annan webbsida", någon bild och sedan hela URL:en rakt av http://www.målsidansdomän.se som länkar vidare.

Genom att göra såhär håller jag ner antalet länkar mellan denna satellit och målsidan. Någon som har tankar om Google kan tänkas ogilla detta? Bör man sätta nofollow på länken från sidan som slussar över trafiken och istället lägga en follow-länk från startsidan (för det är klart jag vill ha vanlig follow-länk från sidan också )?