Resultat 1 till 8 av 8

Mynewsdesk, duplicerat innehåll?

  1. #1
    Anders Gs avatar
    Anders G Anders G är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    dec 2015
    Inlägg
    9
    Hej!

    Riskerar man att bli straffad ifrån google om man publicerar samma innehåll på egna hemsidan som på mynewsdesk ?
    ...mynewsdesk har en intressant tilläggstjänst där innehållet ifrån mynewsdesk kan inkluderas på egna hemsidan men den kostar ganska mycket.

    Tack!

  2. #2
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Varför du skall ha samma innehåll på både ställena?
    Är bättre att du skapar två texter inom samma ämne för placering på de två sidorna.

    Direkt straffad vill jag nog säga att du inte blir om det bara gäller ett fåtal gånger. Men det är inte bra, Google kan välja att ge mynewsdesk företräde i SERPen framför din egen webbplats för texten och eventuella nyckelfraser i den.
    Vilket förstås kan ses som ett straff.

  3. #3
    AaronAxelssons avatar
    AaronAxelsson AaronAxelsson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    jun 2010
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    775
    Hej!

    Jo, en viss sådan risk finns absolut. Speciellt om du själv har en liten sajt som inte kan mäta sig i styrka med Mynewsdesk.
    Det som troligen händer är att Google kommer se pressmeddelandet på Mynewsdesk som originalet, och det på din sajt som en kopia av det.

    Enklaste lösningen är att lägga ut hela meddelandet på din egna sajt, och en förkortadd variant med en länk till hela meddelandet på Mynewsdesk.

  4. #4
    Anders Gs avatar
    Anders G Anders G är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    dec 2015
    Inlägg
    9
    Tack för detta!

    Urban, jag håller med om att 2st varianter av samma text är ett bättre alternativ men tror tyvärr inte att det blir möjligt här pga tidsbrist.

    Aron, låter som en effektiv lösning! ...jag har sett något exempel där man valt att lägga en länk under "Resurslänkar", typ "Artikeln på vår hemsida". Hur skulle du gissa att konsekvenserna blir på google om vi trots allt bestämmer oss för att använda samma innehåll? Är det just berörda nyhetstexterna som riskerar att bli "svår rankade" eller kommer övrigt, redan etablerat innehåll att dras ned?

    Om varje mynewsdesk -artikel har en länk till hemsidans motsvarighet borde det ju skicka en bra signal till google ?

  5. #5
    AaronAxelssons avatar
    AaronAxelsson AaronAxelsson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    jun 2010
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    775
    Citat Ursprungligen postat av Anders G Visa inlägg
    Aron, låter som en effektiv lösning! ...jag har sett något exempel där man valt att lägga en länk under "Resurslänkar", typ "Artikeln på vår hemsida". Hur skulle du gissa att konsekvenserna blir på google om vi trots allt bestämmer oss för att använda samma innehåll? Är det just berörda nyhetstexterna som riskerar att bli "svår rankade" eller kommer övrigt, redan etablerat innehåll att dras ned?

    Om varje Mynewsdesk-artikel har en länk till hemsidans motsvarighet borde det ju skicka en bra signal till google ?
    Precis. Använd resurslänkarna. Jag har för mig att de inte är nofollow nu för tiden, medan länkar i själva texten är det, så de är bättre.

    Det är lite klurigt att ge ett generellt svar på vad eller hur mycket som skulle påverkas av din sajt. Det hänger mycket på hur stor sajten är, hur stark den är, och hur stor andel av den som är ju duplicerade pressmeddelanden. Men så länge pressmeddelandena är en liten del av sajten är nog det värsta som kommer hända just att Mynewsdesk tar positioner på just dem, medan resten av dina sidor fortsätter ranka som de gjort tidigare. Börjar det bli en stor andel (säg 20-25 % eller mer) så skulle jag vara orolig för resten av sajten också. Men som sagt, den siffran kan vara både större och mindre.

  6. #6
    Anders Gs avatar
    Anders G Anders G är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    dec 2015
    Inlägg
    9
    Tack för värdefulla insikter där!
    Egentligen känns det konstigt att ens behöva överväga att inte använda egna nyheter rakt av på egna hemsidan bara därför att man samtidigt valt att publicera på externt pressrum. Nyheter är ju ett naturligt inslag på egna hemsidan, tycker/hoppas att google ser det så också ;-)

  7. #7
    Daweys avatar
    Dawey Dawey är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    nov 2011
    Inlägg
    128
    1. Nyheter och pressmeddelanden brukar se olika ut. I pressmeddelanden brukar man framförallt skriva mer informativ text till den som potentiellt publicerar nyheten, exempelvis vilka som är kontaktpersoner för ev intervjuer.

    2. Det är inte alls säkert att Google värderar det som Mynewsdesk publicerar högre än din text. Google värderar även många andra kriterier som relevans, sökbeteenden och internlänkning. Har din sida bra med relevant trafik samt är smart internlänkad är det god chans att ditt original syns bättre och värderas som just original.

    Istället för att citera eller korta ner på något ställe kan du fylla på ditt innehåll på din egen sidas text med ex vis hänvisningar och citat till andra nyheter och artiklar. Se även om du kan anpassa ditt pressmeddelande mer som just pressmeddelande och rikta dina nyheter på din egen sajt mer till dina egna läsare och håll där en mer personlig ton.

    Jag har själv skrivit och publicerat pressmeddelanden till många kunder och min erfarenhet är att man inte ska oroa sig för mycket.

    Hälsningar,
    David
    Trygga SEO-tjänster, SEO SPHINX
    Smart onlinemarknadsföring

  8. #8
    Anders Gs avatar
    Anders G Anders G är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    dec 2015
    Inlägg
    9
    Tack David!

    Vi bestämde oss för att låta samma innehåll finnas på båda platserna inledningsvis och på sikt hitta ett format/rutin där artiklarna skiljer sig något. Jag kan återkoppla här ifall det finns intresse, ska försöka följa och se om det går att härleda ev förändringar pga detta.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Kraftig ökning av duplicerat innehåll?
    Av Fredrik-R i forum Google
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-10-26, 16:51
  2. Mynewsdesk
    Av MartinH i forum Länkbygge
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-08-02, 10:29
  3. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-10-20, 22:33
  4. Undvika duplicerat innehåll
    Av Jimmy i forum Förtroende "trust" och straff "penalty"
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-09-28, 11:02
  5. Svar: 31
    Senaste inlägg: 2006-12-18, 20:41