Resultat 1 till 5 av 5

Reklamation av SEO och SEm tjänster

  1. #1
    Jellaxs avatar
    Jellax Jellax är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    feb 2012
    Inlägg
    3
    Jag har en kund som blivit totalt misshandlad av en större aktör.

    Min kund har betalat 78000 i arvode för SEO och SEM tjänster.
    Resultatet är tapp på 30% av organisk trafik. Fine, saker händer, konkurrenter bla bla svårt att säga något där.

    När det gäller kundens Adwords är det total katastrof. DE säljer produkter med snittorder på 2-250:-. Admin har legat i 8 månader med ett CPA på över 500 i snitt, vissa månader har det varit uppe på 1200:- per order. Tydligen är detta inget problem för dem. I början på året kom jag in i bilden, nu ligger CPA på ca 50:- och min kund får in 100-150 orders per månad istället för 10 som under tidigare företag.

    Deras försvar är detta när jag reklamerade och krävde kreditering.

    "Vi beklagar att det inte gick som önskat, men vi kommer inte att återbetala några pengar. Vi har inte en resultatbaserad betalningsmodell utan den baseras på utfört arbete enligt avtal, så den punkten finns ingen anledning att fortsätta argumentera om."

    Är det någon som framgångsrikt stämt ett SEO-företag?

  2. #2
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Under mina år i branschen har jag aldrig hört talas om någon som har stämt någon. Finns förvisso intresse att hålla tyst om det av partnerna men ändå.

    Om du/ni överhuvudtaget skall fundera på att stämma det så är frågan vad har parterna kommit överens avtalsmässigt?
    Ser ut på din text som att det inte är resultatbaserat arbete.
    Sedan kan man kanske undra lite hur rapporteringen gått till under dessa åtta månader och om din kund har varit aktiv där. Eller bara betalat.
    Skulle nog säga att bättre att lägga ned de pengarna som en jurist kostar för ett mycket osäkert fall på att arbeta vidare med SEO/SEM.


    Sedan påminner jag om den här regeln. Detta då jag fick stryka ett helt inlägg tidigare idag i ett liknande fråga. Blev för knöligt att bara ta bort företagsnamnet där.
    2) Ingen smutskastning av SEO-företag eller personer som sysslar med SEO får förekomma på detta forum - det kan ni ta upp någon annanstans. Ej heller får länkar till dåligt SEO-jobb ges där man kan se på länken vem som är SEO.

  3. #3
    sökoptimerings avatar
    sökoptimering sökoptimering är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    aug 2014
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    102
    Jag är boven som lackade och fick en käftsmäll av Urban jag år skylla mig själv som glömt bort regel 2.

    Hur som helst så går det att stämma, exempelvis hade jag en kund som stämde x företag och vann i rätten.

    x företag är en av sveriges största aktör med en blå logga
    Testar just nu olika projekt inom Tictail

  4. #4
    Jellaxs avatar
    Jellax Jellax är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    feb 2012
    Inlägg
    3
    Det stämmer som du säger Urban, det står inget om resultat i avtalet. Men det står ju heller inte att har rätten att totalt missköta kontot. För att lägga 55000:- på klick plus att ta 20000 för det och endast lyckas få in 18500 anser jag att vara gravt misslyckande. Min kund reagerade ju aldrig eftersom företaget hela tiden rapporterade till kunden att det gick jättebra, dvs de är antingen totalt inkompetenta (ja) eller bara ljuger (ja där med).
    Får man missköta sig hur mycket som helst utan att ta ansvar.

  5. #5
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Håller med dig där att det inte är speciellt seriöst utifrån din beskrivning. För gäller det SEM så är ju utfallet lättare att spåra än med SEO när det gäller konvertering. Så där bör det inte vara några större problem att följa resultatet med ROI.
    Men att där ta det till en stämning om det inte finns klara avtal ser jag som svårare

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Attractas SEO tjänster
    Av Oezil i forum Optimering
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-03-11, 16:31
  2. Hur säljer man SEO-tjänster?
    Av JohanL i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-10-25, 11:17
  3. Tjänster/Tjanster .net säljes
    Av anonymus i forum Köp, sälj eller byt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-05-17, 20:23
  4. Forumsektion SEO-tjänster?
    Av Jim Westergren i forum Angående SEO-Forum.se
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-05-31, 21:30