Resultat 1 till 7 av 7

Lokala varianter på sökord

  1. #1
    macsons avatar
    macson macson är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Stockohlm
    Inlägg
    24
    Hej!

    Jobbar med kund som har verksamhet i hela landet som styrs centralt samt har ett antal lokala kontor runt om i landet. Verksamheten har ett sökord som är extra viktigt. Låt oss säga att ordet är "fågel".

    Kunden rankar idag #1 på detta sökord och har en bra kombo av on site optimering och inlänkar.

    På nationell nivå är man alltså nöjd med rankingen men i vissa lokala orter rankar man inte lika högt på tex. "fågel luleå" eller "fågel malmö". Då kommer istället mindre aktörer upp före och i vissa fall kommer kunden på sidan två.

    Nu funderar jag på om man ska skapa lokala landningssidor - tex. "Fågel Luleå" där man skriver kort om verksamheten i luleå och kanske visar kontaktpersoner för just detta kontor.

    OM jag gör det - kommer jag då att kanibalisera på det nationella sökordet? Dvs. kommer jag tappa kraft på "fågel" om jag har ca 15-20 andra sidor som heter "fågel malmö", "fågel göteborg", "fågel stockholm".

    Tips på hur man kan tänka mottages =D

  2. #2
    AndersIvars avatar
    AndersIvar AndersIvar är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    207
    Jag hade satsat på att få in innehåll som är relevant för de lokala sökningarna på den sida som redan rankar på nationell nivå och lyfta även de lokala sökningarna på denna sidan. På Barahandtag har vi t.ex. gjort så för "kökshandtag" och "kökshandtag ikea" och en mängd andra tillverkare av kök och det fungerar bra samt att kunden får se hela utbudet på en gång.

    Har testat med lokala sidor också med lyckat resultat men det beror ju också på hur många orter det rör sig om, vill dom synas på samtliga städer och orter i Sverige (3141 st cirka)så kan det ju bli lite mekkigt.

  3. #3
    macsons avatar
    macson macson är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Stockohlm
    Inlägg
    24
    Hej! Det är ca. 15 orter det handlar om. Så du tänker att man i så fall har typ h2r på samma sida där man listar dessa

    "Fågel Malmö"

    "Fågel Norrbotten"

    Osv?

    Detta känns ganska rörigt? Är det så att en om jag skapar flera sidor - kommer den stora nationella sidan att "tappa då"?

  4. #4
    SEOSEONs avatar
    SEOSEON SEOSEON är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    nov 2015
    Ort
    Las Palmas de Gran Canaria
    Inlägg
    61
    Det borde gå bra att skapa specifika sidor för specifika platser. Google är duktiga på att förstå när en sida är skapad för en viss variant av ett nyckelord (om sidan är väloptimerad).

    Tänk exempelvis på telefonbutiker som vill ranka för "iPhone", men även för "iPhone 5", "iPhone 6S" och så vidare. Det är inga problem om man gör sitt SEO-jobb korrekt.
    SEOSEON - SEO & Digital marknadsföring

  5. #5
    macsons avatar
    macson macson är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Stockohlm
    Inlägg
    24
    Hmm. Två olika svar på samma fråga från två SEO Proffs =D Hur gör man dårå? Är det någon som tror att huvudsidan kan tappa "kraft" om jag skapar en sida för varje lokal ort?

    // m
    Utbildare och expert på Umbraco

  6. #6
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Du kan göra på båda sätten.
    Fast väljer du att satsa på 15 extra webbplatser så:
    Med bara en sida per webbplats så blir det mycket tunt innehåll, för tunt. Alternativet är då att skapa fler sidor per webbplats med information som gäller för hela företaget.
    Och att ha samma information på 16 webbplatser (huvudwebbplatsen + 15 lokala sidor) är ingen bra lösning.

    Återstår att skriva om den gemensamma informationen 15 gånger. Eller länka in till huvudsidan för den informationen. Och då har vi 15 tunna webbplatser som vi ju inte skulle ha om vi länkar in. Dessutom har jag sett att Google ibland i de fallen struntar i att ranka extra sidorna om man kopplar de för hårt till varandra.

    Om du kör på 15 extra sidor måste du ge alla länkstöd på något sätt. Sedan när det gäller ändringar som gäller rakt överlag för företaget skall det ändras på 16 olika webbplatser.
    Visst kör man på timdebitering blir det nog en bra affär. Men kundnyttan är tveksam.

    Håller där på AnderIvars förslag i det här fallet.

  7. #7
    macsons avatar
    macson macson är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Stockohlm
    Inlägg
    24
    Stort tack Urban och stort tack till SEOSEON och AnderIvars!

    Jag tror det blir en lista med de lokala kontoren på denna landningssida - det känns mest relevant.

    Tack!
    Utbildare och expert på Umbraco

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2016-01-18, 10:43
  2. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-03-04, 09:26
  3. SERP i olika varianter av google. xxx
    Av baggelin i forum SEO-verktyg
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-04-11, 21:54
  4. Namnge adresser/flera varianter
    Av Franc i forum Optimering
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-12-15, 15:18
  5. Bör man lägga krut på SÖKORD.com eller SOKORD.com?
    Av miraclesinc i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2007-11-20, 23:16