Resultat 1 till 3 av 3

Länkar med gamla domännamnet

  1. #1
    Anders Gs avatar
    Anders G Anders G är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    dec 2015
    Inlägg
    9
    Hej,

    Jag jobbar med en sajt där vi nyligen har ändrat domännamn.
    Vi har följt googles rekommendationer https://support.google.com/webmaster...er/83106?hl=en
    och det verkar ha fungerat riktigt...nya domännamnet är indexerat istället för gamla.

    Det återstår en del jobb med att uppdatera gamla länkar på diverse sajter där det fortfarande pekar mot gamla domännamnet.

    1. Vi har såklart en redirect till nya domänen men efter vad jag förstår betyder det mycket för vår SEO om det nya domännamnet används på så många länkar som möjligt istället för det gamla ?

    Det finns även en hel del länkar som pekar till sidor som inte existerar längre och i de fall det inte funnits motsvarande innehåll på nya sajten har vi låtit dessa leda till 404 på nya sajten.
    Bl. a annat på företagets officiella facebook sida finns länkar som pekar mot artiklar som inte längre finns och man hamnar på 404 sida istället (det ligger ganska långt ned i flödet).

    2. Skadar det sajtens SEO med dessa länkar som pekar till 404, borde vi gå in och ta bort länkarna ifrån facebook sidan... eller redigera dom så att dom pekar till något aktuellt istället?

    Tack!

  2. #2
    SEOSEONs avatar
    SEOSEON SEOSEON är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    nov 2015
    Ort
    Las Palmas de Gran Canaria
    Inlägg
    61
    Citat Ursprungligen postat av Anders G Visa inlägg
    redigera dom så att dom pekar till något aktuellt istället?
    Ja.

    Ni bör eliminera så många 404-svar som möjligt. Det går att omdirigera alla icke-existerande sidor till startsidan (t.ex. via htaccess), men det är bättre att skapa specifika omdirigeringar om ni har motsvarande innehåll på den nya sidan. Försök att behålla kraften från alla gamla länkar!
    SEOSEON - SEO & Digital marknadsföring

  3. #3
    Anders Gs avatar
    Anders G Anders G är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    dec 2015
    Inlägg
    9
    Tack SEOSON,

    Jag har annars förstått att det är bättre att låta gamla/ej existerande sidor leda till 404-sida (med tydliga länkar till övriga avdelningar på nya sajten) och att detta egentligen inte är ett felmeddelande för google...det finns ett antal sidor som helt enkelt inte längre är relevanta för företaget, men man kanske helt enkelt borde gå in på facebook och radera gamla inlägg som pekar mot gamla sidor...undrar om dom gör någon skada för SEO om man bara låter dom ligga kvar?

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Länkar från "gamla" artiklar?
    Av Fredrik-Eriksson i forum Länkbygge
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2013-11-03, 16:43
  2. Domännamnet
    Av lalamums i forum Optimering
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2012-11-12, 19:45
  3. Interna länkar i Wordpress från gamla poster till nya?
    Av Jonathan Björkskog i forum Optimering
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2011-02-01, 00:01
  4. Fundering kring omindexering av gamla länkar
    Av livez i forum URL-omskrivning
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-03-26, 16:18
  5. åäö i domännamnet
    Av Navalis i forum Domänen
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-10-03, 13:50