Resultat 1 till 5 av 5

Länka från nya domäner

  1. #1
    Janssons avatar
    Jansson Jansson är inte uppkopplad Väntar på att admin ska godkänna min titel
    Reg.datum
    sep 2016
    Inlägg
    2
    Hej!

    Jag är helt grön på SEO, så jag ber om ursäkt i förväg om detta är väldigt banalt. Jag har en huvudsida som jag vill bygga upp, vi kan kalla den minmotorsida.se. Nu har jag dock hittat flera lediga domänadresser inom mitt område och jag vill utnyttja detta på något sätt. Vi kan kalla dessa bratrimprodukter.se, motortrim.se etc. Min förhoppning är att de ska hamna rätt högt på Google sökresultat när personer söker efter orden i domänerna, eftersom det är ett rätt smalt fält och det ännu ej finns så mycket svenska sidor i detta område (det är inte motortrim det handlar om i verkligheten).

    Vilket alternativ är bäst?

    1: Jag gör separata hemsidor för varje ny domän jag skapar. Sidan skall vara rätt enkel och i fallet bratrimprodukter.se kanske jag gör en enkel sida där jag förklarar lite om olika bra trim produkter, och sedan länkar jag till sidan minmotorsida.se. Kommer googla att straffa mig för detta? Är det en onaturlig länk om jag gör på detta vis med ca 5-10 olika domäner?

    2: 301 redirect från domänerna till min sida?

    Tack på förhand.

  2. #2
    Gigenas avatar
    Gigena Gigena är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jul 2010
    Inlägg
    40
    Om din förhoppning är att du ska hamna högt upp på sökorden med de nya domänerna så är det bättre att bygga hemsidor på domänerna. Jag är personligen inte förtjust i 301r, men de kan ha effekt om domänen har en historik och länkar. När det gäller nya domäner så finns (antagligen) inte några sådana fördelar, utan länkkraften blir minimal om ens någon.

    Huruvida Google kommer att straffa dig eller ej beror på hur du bygger hemsidorna och hur du länkar. Det finns många som använder den typen av taktik med stor framgång och det finns även många som förmodligen skulle avråda dig från att göra så. Ett alternativ är ju att använda nofollow på länkarna annars och försöka konvertera besökare.

  3. #3
    Lunds avatar
    Lund Lund är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    jul 2016
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    12
    Hej Jansson,
    Kul att du börjat med SEO. Att skapa 5-10 olika domäner för att ranka på var sitt sökord är inte nödvändigtvis att rekommendera. Vissa undantag kan finnas om du kör hårt på att affilliata någon enstaka produkt. Tror det i detta fallet skulle vara bättre att du samlar dina trimprodukter på en domän och försöker bygga en stark sida. Som Gigena säger så kommer länkkraften från en helt ny sida vara mer eller mindre 0, och inte göra din sida speciellt trovärdig. Ser Google att du äger 10 domäner(om du ej döljt detta), som dessutom är skräpdomäner(nya), som alla länkar till varandra så skulle jag även säga att det är högst troligt att dina sidor blir straffade.
    Speciellt eftersom du är ny hade jag fokuserat på att bygga en stark domän genom att försöka skapa länkar från starka och trovärdiga sidor. Var dock försiktig på hur agressivt du skapar nya länkar för en helt ny sida. Skapar du en helt ny domän och det inom en vecka finns 30 länkar, även om de är starka, så kan du vara säker på att varningsflaggorna är uppe för Google. Detta kanske inte nödvändigtvis innebär att du blir straffad, men hade rekommenderat att vara försiktig i början om det är en domän du bryr dig om.

    När det gäller 301 redirects så är det dock lite annorlunda, när du använder en 301 redirect så blir domänerna i Googles ögon en och samma sida, och inte två separata. Det innebär att alla länkar du skickar till en 301:ad sida kommer att räknas som en länk direkt till din huvuddomän.

  4. #4
    Niklas Aronssons avatar
    Niklas Aronsson Niklas Aronsson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    753
    Är projektet långsiktigt eller inte? Ska du bygga ett starkt varumärke med huvudsidan så är det huvudsidan du vill ha trafiken till. Då är det ju helst den du vill ska ranka istället för att skicka trafiken vidare dit via en sat-sida.

    Mitt råd är att lägga fokusen på huvudsajten, och när du redan har bra information och bra ranking på huvudsidan så kan du fundera på om det är värt att bygga en ny sida för att ranka både 1:a och 2:a på de sökorden. Men prio ska vara att hålla ditt kvalitativa content på huvudsidan.

    Lycka till!

  5. #5
    Janssons avatar
    Jansson Jansson är inte uppkopplad Väntar på att admin ska godkänna min titel
    Reg.datum
    sep 2016
    Inlägg
    2
    Tack för era svar!

    Det låter som att det är bäst att bara satsa på en stark sida och strunta i att registrera många domäner.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Att länka från kunders hemsidor?
    Av Fredrik-Eriksson i forum Länkbygge
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-04-06, 13:23
  2. Länka ut från samma artikelkatalog
    Av Olof86 i forum Länkbygge
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2013-03-16, 17:30
  3. Länka flera domäner till samma? 301-redirect?
    Av olarsson i forum Förtroende "trust" och straff "penalty"
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-08-27, 04:21
  4. Hur länka från temasajt?
    Av PontusE i forum Länkbygge
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-05-04, 09:17
  5. Länka mellan keyword-domäner
    Av Frost i forum Länkbygge
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-04-21, 10:25