Resultat 1 till 10 av 10

Hjälp! Firefox vs. IE när man bygger hemsidor

  1. #1
    Anders Granströms avatar
    Anders Granström Anders Granström är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    202
    Hallo!

    Jag sitter och bygger på min hemsida. Är ganska nöjd när jag kollar på den i IE. Men när jag kollar i firefox så är det inte lika roligt och jag har försökt med det mesta jag kan komma på och är nu desperat efter tips.

    Jag har gjort sidan på en stor tabell som fångar in "hela" sidan. I Tabellen har jag flera divvar. I divvan i mitten har jag den texten som jag skrivit. I IE ligger allting fint, men i firefox sticker texten ut på höger sida utanför tabellen så långt sidan sträcker sig. Från vänstersidan börjar texten på samma ställe i båda webbrowsers.

    Jag hoppas att någon barmhärtig själ kan hjälpa mig (jag förlorar helt ärligt en del sömn över detta )

    Tack på förhand!
    H/ Anders

  2. #2
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    Försökt koda efter standarden? utan den är du hopplöst "off-topic" om man säger så :P

    cya,
    /PatrikB

  3. #3
    whylds avatar
    whyld whyld är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Åstorp, Skåne
    Inlägg
    277
    Enklast brukar vara att koda så att det fungerar i Firefox och sedan göra anpassningar för IE.

  4. #4
    Hjalmars avatar
    Hjalmar Hjalmar är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Jonsered, Göteborg
    Inlägg
    559
    Kan passa på att rekommendera Firebug också.. och web developer toolbar. Du får otroligt mkt hjälp via dem.
    Tidningar.nu - Beställ tidningar

  5. #5
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    354
    Firebug verkar vara ett bra verktyg. Konstigt att jag inte stött på det tidigare

  6. #6
    Bernt Johanssons avatar
    Bernt Johansson Bernt Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    1 074
    Har du någon url, så att man kan kolla på siten? Om inte annat kan du PM:A mig så ska jag ta mig en titt.

  7. #7
    Anders Granströms avatar
    Anders Granström Anders Granström är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    202
    Citat Ursprungligen postat av MrWize
    Försökt koda efter standarden? utan den är du hopplöst "off-topic" om man säger så :P

    cya,
    /PatrikB
    Jag är inte så haj på hemsidespråket...förstår inte vad du menar...

  8. #8
    Anders Granströms avatar
    Anders Granström Anders Granström är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    202
    Citat Ursprungligen postat av whyld
    Enklast brukar vara att koda så att det fungerar i Firefox och sedan göra anpassningar för IE.
    Tack för tipset

  9. #9
    Hjalmars avatar
    Hjalmar Hjalmar är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Jonsered, Göteborg
    Inlägg
    559
    Att koda efter standarden innebär att du följer WC3s rekommendationer. Testa att göra dina sidor via http://validator.w3.org/ - du får då även tips på hur du kan förbättra sidorna (rent tekniskt).

    Detta gör att dina sidor laddar snabbare, ser bättre ut i browsers samt läses bättre av google. Bra va? Tänk dock på att det inte är många "program" som producerar standardkompliant kod. Utan du får oftast i så fall efterhandsredigera. Grejen är hursomhelst att W3C är bara en rekommendation, inget tvång. Om du inte vill följa den är det ditt val - men du får du räkna med att dina sidor tex kommer att se lite annorlunda ut mellan IE och firefox.
    Tidningar.nu - Beställ tidningar

  10. #10
    Anders Granströms avatar
    Anders Granström Anders Granström är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    202
    Citat Ursprungligen postat av Hjalmar
    Att koda efter standarden innebär att du följer WC3s rekommendationer. Testa att göra dina sidor via http://validator.w3.org/ - du får då även tips på hur du kan förbättra sidorna (rent tekniskt).

    Detta gör att dina sidor laddar snabbare, ser bättre ut i browsers samt läses bättre av google. Bra va? Tänk dock på att det inte är många "program" som producerar standardkompliant kod. Utan du får oftast i så fall efterhandsredigera. Grejen är hursomhelst att W3C är bara en rekommendation, inget tvång. Om du inte vill följa den är det ditt val - men du får du räkna med att dina sidor tex kommer att se lite annorlunda ut mellan IE och firefox.
    Schysst! Jag tackar också för firebug...kan vara riktigt användbart för mig.
    + till dig!

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Svar: 12
    Senaste inlägg: 2006-11-30, 01:08
  2. Slukar Firefox all din RAM? Fixa det!
    Av Jim Westergren i forum Övrigt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-10-16, 23:03