Resultat 1 till 2 av 2

Skoluppgift

  1. #1
    time for heroess avatar
    time for heroes time for heroes är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jun 2015
    Inlägg
    3
    Hej!
    Sitter med en nybörjaruppgift och hoppas ni kan hjälpa mig lite:

    Hur ser man om en hemsida har en:

    XML Sitemap-fil

    webbplatskarta för bilder

    Går det att se på ett bra sätt i källkoden på samma sätt som man ser om det finns en bra H1, description? Om ja, hur gör man? Om inte, finns det något bra sätt att identifiera det på?

    Tackar!

  2. #2
    logics avatar
    logic logic är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2011
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    56
    <H1>text</H1 är HTML och är koden för Header 1, vilket ska vara den första rubriken i ett dokument. Om det bara ska finnas en rubrik så är det H1. Det går också bra att använda underrubriker, H2/H3/H4 etc. Det viktiga är att följa en logisk struktur. Jämförbart med ämnesrubriken på en tidningsartikel - Största typsnittet och ofta i fetstil. Underrubriker är då H2r och vid behov även H3r.

    All HTML kan visas genom att inspektera källkoden. I absoluta majoriteten av alla webbläsare kan man läsa källkoden genom att högerklicka på sidan och välja alternativ "Visa sidkälla".

    Vad du menar med description vet jag inte men om du menar META description så är även det HTML så det syns också. Förslagsvis så testar du att visa källa, trryck CTRL + F och sen testar att söka på h1 och description. Då får du se hur de skrivs ut i kod - väldigt lärorikt.

    De övriga frågorna har jag också svar på men det tycker jag att du ska ta reda på själv - . Lycka till!
    Senast redigerat av logic den 2016-09-29 klockan 09:45. Anledning: Förtydligade H:or.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)