Resultat 1 till 15 av 15

Google.se Vs Google.com

  1. #1
    Alfons74s avatar
    Alfons74 Alfons74 är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    57
    Hej!
    Upptäckte att min sajt ligger på sid nr 2 på google.com när man söker på ett speciellt ord.
    Men när man söker på samma ord på google.se så hittar jag inte min sida? Ordet jag söker med är ett svenskt ord.

    Hur kan det komma sig? Pm:ar gärna min sajt om det går att se på den varför det är så.

    Mvh
    Alfons74

  2. #2
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    354
    Är din sida (eller stor del av den) är på ett annat språk än svenska? Även om det är ett "svenskt ord" så kan det finnas synonymer eller helt andra ord på t.ex. engelska...

    Du kan dra ett PM till mig så ska jag kolla vad jag kan luska fram...

  3. #3
    Nisses avatar
    Nisse Nisse är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    198
    google.se och gogle.com beter sig olika. Har själv fått erfara att svenska sidor som ligger på webhotell i USA rankar bättre på google.com.

  4. #4
    webguides avatar
    webguide webguide är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    888
    Citat Ursprungligen postat av Nisse
    google.se och gogle.com beter sig olika. Har själv fått erfara att svenska sidor som ligger på webhotell i USA rankar bättre på google.com.
    Det beror inte på att de liger på ett webbhotell i USA utan att den svenska konkurrensen är lägre på google.com
    google.se och google.com visar olika resultat eftersom Google förväntar sej att den som använder google.se främst är intresserad av svenska sidor.

  5. #5
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    Det främsta skälet till att detta händer är att din sajt ligger på en server i USA. Det andra skälet är att du främst har inlänkar från engelska webbplatser i USA.
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

  6. #6
    Alfons74s avatar
    Alfons74 Alfons74 är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    57
    Ja, jag har engelsk text på ett antal sidor, men min sajt tror jag ligger på en server i skandinavien, använder one.com som webbhotel. Vet faktiskt inte var deras server ligger? Kan man kolla vad man har för inlänkar?
    /alfons74

  7. #7
    Niclas Strindells avatar
    Niclas Strindell Niclas Strindell är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Gunnarn, Västerbotten
    Inlägg
    79
    one.com har väl sina servrar i Danmark tror jag.

    Här har du två bra verktyg för att kolla vilka inlänkar du har:
    http://www.backlinkwatch.com
    http://www.iwebtool.com/backlink_checker

  8. #8
    Alfons74s avatar
    Alfons74 Alfons74 är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    57
    Hej och tack för tipset. Jag har 36 st inlänkar och alla är ifrån svenska sajter. Det kanske då är något mellanting av vad Webguide och David Nilsson säger.
    Ca 30% av min sajt är på engelska.

    /a

  9. #9
    Niclas Strindells avatar
    Niclas Strindell Niclas Strindell är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Gunnarn, Västerbotten
    Inlägg
    79
    Vilken toppdomän är det? (.se/.com...)

  10. #10
    Nisses avatar
    Nisse Nisse är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    198
    Citat Ursprungligen postat av webguide
    Det beror inte på att de liger på ett webbhotell i USA utan att den svenska konkurrensen är lägre på google.com
    google.se och google.com visar olika resultat eftersom Google förväntar sej att den som använder google.se främst är intresserad av svenska sidor.
    Förstår vad du menar men om du söker på ett svenskt ord som pantofflor så är det bara svenska sidor som dyker upp på både .com & .se. "Konkurrensen" är alltså lika stor. Serpen skiljer sig åt fast än att det bara är svenska sidor med svensk text. Då måste något annat spela in. Länkar från engelska sidor m.m. spelar så klart roll. Men jag tror att man kan ranka lite bättre i google.com på ett svenskt ord enbart pga av att man ligger på ett amerikanskt hotell. Vise versa när det gäller google.se.

  11. #11
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Citat Ursprungligen postat av Nisse
    Förstår vad du menar men om du söker på ett svenskt ord som pantofflor så är det bara svenska sidor som dyker upp på både .com & .se. "Konkurrensen" är alltså lika stor. Serpen skiljer sig åt fast än att det bara är svenska sidor med svensk text. Då måste något annat spela in. Länkar från engelska sidor m.m. spelar så klart roll. Men jag tror att man kan ranka lite bättre i google.com på ett svenskt ord enbart pga av att man ligger på ett amerikanskt hotell. Vise versa när det gäller google.se.
    Helt klart så. Och jag tror inte att det här är något som medverkar till bättre sökresultat.

    Men också kan man komma ifrån det här så att man rankar lika enkelt på SE. I alla fall om man arbetar kontinuerligt med relevanta inlänkar. Det är ju fallet för vår nättidning.

  12. #12
    Alfons74s avatar
    Alfons74 Alfons74 är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    57
    jag har en .com adress.
    /a

  13. #13
    Niclas Strindells avatar
    Niclas Strindell Niclas Strindell är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Gunnarn, Västerbotten
    Inlägg
    79
    Min känsla är att det gör mer att ha en .se-domän än att ligga på svensk server. Jag har flera .se-domäner på amerikansk server som rankar bra på google.se. Men en .com som inte ligger på svensk server, det är svårare. Har dock inte gjort några vetenskapliga tester.

  14. #14
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Citat Ursprungligen postat av Niclas Strindell
    Min känsla är att det gör mer att ha en .se-domän än att ligga på svensk server. Jag har flera .se-domäner på amerikansk server som rankar bra på google.se. Men en .com som inte ligger på svensk server, det är svårare. Har dock inte gjort några vetenskapliga tester.
    Skeptisk. Vi är driftsatta i USA och har inga problem att ranka. Tar Aftonbladet, TV4, Expressen, SVT m.fl.

  15. #15
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Citat Ursprungligen postat av hans99
    Skeptisk. Vi är driftsatta i USA och har inga problem att ranka. Tar Aftonbladet, TV4, Expressen, SVT m.fl.
    För att förtydliga ligger vi på .org adress. I övrigt bör ju se-domäner alltid ge mer i besökare från Google genom att vi har "från sverige" som hyggligt många klickar i.

    Såg statistik från England från detta som pekade på att det var tillräckligt många som utnyttjade det alternativet för att man inte gärna ska avstå från det.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Carcasherdotcom Seocontest
    Av Gustaf i forum SEO-tävlingar
    Svar: 132
    Senaste inlägg: 2007-02-13, 02:42
  2. Google.com .es .se .fr
    Av Alfons74 i forum Google
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-01-21, 16:50
  3. Svenska siter på Google.se
    Av LaoWang i forum Google
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-06-08, 14:11
  4. Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-02-24, 16:40