Resultat 1 till 6 av 6

Micrositer på samma VPS?

  1. #1
    HejSeos avatar
    HejSeo HejSeo är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    106
    Jag har några små microsidor/affiliatesidor (~5 undersidor per webbsida) inom olika nischer som ligger på samma VPS i dagsläget. Ingen av dessa sidor har några inlänkar till sig och det försegår ingen krosslänkning webbsidorna emellan. De rankar helt okej för vissa keywords som jag fokuserar på.

    Jag har nu hittat några domäner inom samma nisch som är exakt keyword match för liknande keywords som jag redan idag rankar på.

    Har Google något emot att man har flera microsidor på en och samma VPS inom samma nisch och targetar liknande keywords så länge man håller sig undan duplicate content? Finns det någon gräns? Förstår att frågan kan vara lite svår att svara rakt upp och ner på men skulle ändå uppskatta all input jag kan få.

    Hur gör exempelvis alla affiliate som har hundratals sidor inom samma nisch? Lägger alla på olika IPn?

  2. #2
    HejSeos avatar
    HejSeo HejSeo är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    106
    Kan man alltså jobba en del med exakt-keyword-domäner /microsidor inom en och samma nisch och lägga alla dessa under samma VPS utan att Google slår en på fingrarna?

    Exempel på domäner/microsidor skulle kunna vara:
    resor-till-spanien.se
    resor-till-barcelona.se
    resor-till-madrid.se

  3. #3
    henokks avatar
    henokk henokk är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    aug 2014
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    100
    Om du använder dig av en VPS så kan man inneha ett antal olika ip´s, vilket gör att det för google ser ut som att de är olika ägare till sajterna. Har själv märkt av att google fungerar lite olika i olika delar i världen, så vissa så kallade black hat metoder som absolut är en no no i tex USA fungerar faktist och ger bra resultat i Sverige men tänkt på att syftet med en VPS "iallafall för mig" är just att rikta ett antal same name keyword domäner till mina money sites för att förbättra rank på de specifika sökorden.

    Så vill du tex ranka Resatillspanien-se så ser de microsajter du har nämnt här ovan bra så länge du har dem på olika ip´s samt att du inte har några fotspår som kan varna google.

    Det är så mycket som ska till för att lyckas bra med den här metoden, allt från utseende av dina sajter till mindre saker som antalet länkar osv osv osv

  4. #4
    HejSeos avatar
    HejSeo HejSeo är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    106
    Jag är inte ute efter att dölja saker från Google. Undrar mer hur andra affiliates gör eller ifall något ej är rekommenderat. Jag jobbar inte alls med onaturliga länkar eller länkar mellan mina projekt.

  5. #5
    Neonodes avatar
    Neonode Neonode är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jan 2017
    Inlägg
    4
    jag skulle säga att det är helt okej att du har flera mikrosidor på samma VPS. Problemet uppstår för en affiliate med 100-tals sidor är att när man vill dra nytta av länkkraften från andra sidor. För att Google inte lika enkelt ska kunna identifiera att alla sidorna tillhör samma person bör man lägga dem på olika IP. Det är även viktigt att byta ägare, eller dölja detta.
    I ditt fall är det helt okej dock. Du har bara liknande sidor som inte drar nytta av varandra. Kör på och lycka till.

  6. #6
    ingetnickledigts avatar
    ingetnickledigt ingetnickledigt är inte uppkopplad Väntar på att admin ska godkänna min titel
    Reg.datum
    jan 2017
    Inlägg
    1
    Hej! ny här men tänkte passa på o ställa en liten fråga.

    Har jobbat med ett SEO projekt i ca ett år nu mest som en hobby men har äntligen börjat ranka upp på vissa keywords, håller på o bygger några mindre satelitsidor med keyword i domänen och tänkte hör om det är nåt man måste tänka på när man anmäler till google, kör webmastertools osv. Sidorna kommer ligga på samma webbhotell och inte länka mellan varandra utan enbart länka mot min huvudsida

    Tacksam för svar

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. samma infotext på samma hemsida i olika artiklar
    Av lalamums i forum Optimering
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2015-03-23, 10:01
  2. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2013-05-08, 16:51
  3. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-10-01, 21:21
  4. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-07-21, 22:23
  5. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-11-11, 00:25