Resultat 1 till 6 av 6

Miljoner frågor från en nybörjare på SEO

  1. #1
    Jeff.Bs avatar
    Jeff.B Jeff.B är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    nov 2016
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    10
    Hej och ursäkta för kanske sjukt dumma frågor.
    Jag sitter och läser nästan allt jag kan hitta om SEO just nu då jag jobbar med detta på in första webshop.

    Som alla andra vill ju komma så högt upp som möjligt. Och jag har läst att jag inte ska börja med länkbygget innan jag har en "ok" grund på On-Page att stå på.
    1.
    Går det lita på dem gratistesterna som finns ute? För exempel sokmotorkonsult.se har någon och viseo.se har en annan.
    2.
    När man kollar i dessa testerna så skiljer dom på länkar och rotlänkar. Har jag förstått det rätt om jag säger såhär. En rotlänk är när man länkar till [mod] och en annan länk är när man länkar till ett specifikt sida?
    3.
    Kan man få för mycket interna länkar?
    4.
    En ankarlänk pratar många om. Har jag förstått det rätt om jag säger såhär? Ankarlänk är när man skriver ett ord så som "mössor" och länkar det till en sida?
    5.
    Har den någon påverkan om länken är en ankarlänk (om 4an är rätt tänkt) eller inte? Läst olika om det.

    P.s Tar ju gärna tips om förändringar på sidan om någon har det. =)
    Senast redigerat av Urban G den 2016-11-17 klockan 20:05.

  2. #2
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    1) Nja, inte riktigt. De ger en vägledning om vad som kan vara viktigt att titta på. Men full pott där säger ingenting om hur webbplatsen kommer ranka.
    2) Rotlänkar, intressant ord. Ingen träff i Google, så ta det som ett tips någon. Men avser länk till roten dvs index-sidan.
    3) Ja de kan bli för många. Tänk i första hand på att länkar inom webbplatsen skall vara logiska och relevanta för en besökare.
    4) Stämmer med ankarlänk.(nyckelordslänkar säger lite mer vad de handlar om) I de fall man använder de så skall de gå till den sidan som handlar om just det ordet.
    5) Det har en stor påverkan. Kan dock ge negativ påverkan (eller ingen påverkan alls) om det är för många i förhållande till det totala antalet länkar till sidan. Så det är nog det du läst om att det finns olika bud om påverkan. Paradoxalt så kan man sätta upp webbplatser högt upp på ord som inte ens förekommer på sidan.
    Senast redigerat av Urban G den 2016-11-18 klockan 16:22.

  3. #3
    Jesper_s avatar
    Jesper_ Jesper_ är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2015
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    32
    Det finns inga dumma frågor, i början kan det vara väldigt förvirrande och svårt

    Det är en mycket god idé som du skriver att först ha en bra On-page innan man börjar med länkbygge.

    1. Jag har själv inte använt just de testerna och kan inte säga något. Men generellt ska man ta alla SEO-verktyg med en nypa salt. De kan vara bra i början för att få vägledning men sedan bör man fokusera på att få egna erfarenheter och kunskaper.

    2. En rotlänk är till rotdomänen tex "www.minhemsida.se" och en "annan länk" är då precis som du skriver till en viss sida tex "www.minhemsida.se/bilar"

    3. Det är generellt inget att oroa sig för, länka internt när det är relevant och förbättrar användarupplevelse etc.

    4. Du tänker nog mer på ankartexten i en länk, som är den klickbara texten i en länk. Denna ankartext är en stark faktor inom SEO.

    5. När det kommer till ankartexter finns det flera olika "varianter". Har du en sida du vill ranka i Google för söktermen "köpa mössor" så är en "exact match" en länk till sidan med ankartexten "köpa mössor". En "partial match" kan vara "här kan du köpa mössor online". En "LSI"/synonym kan vara "köpa huvudbonader". Om ditt företag heter Mössfabriken är en "branded" ankartext "mössfabriken". En annan variant är "generic" som kan vara "klicka här", "läs mer", "denna sidan" etc. Vidare kan det även vara nakna URLs som "www.mössfabriken.se".

    En viktig sak är att inte överanvända exact match som i detta fall är "köpa mössor". För ett gäng år sedan var det jättelätt att lura Google genom att bygga endast exact match länkar, men idag kan man straffas för det. Det bästa är en blandning och att inte göra samma ankartexter flera gånger. En bra tumregel inom SEO är att det ska se naturligt ut.

    EDIT: Såg precis när jag postade att Urban han ge bra svar innan mig

  4. #4
    Jeff.Bs avatar
    Jeff.B Jeff.B är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    nov 2016
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    10
    Tusen tack killar!
    Uppskattas som tusan! = )
    Om jag tar ett exemple från min sida:
    "Mössor, Kepsar eller Hattar? Köp hos MyHat.se!
    Vad roligt att se just dig här! Vi vill börja med att presentera oss och vilka vi är! Lättast att göra det är om du går till Om Oss. Nu när du vet vilka vi är och vart vi vill komma så skall jag presentera vårt utbud lite kort för dig! På vänstersidan hittar du alla menyer du behöver tänka på. Där ligger Kepsar, Mössor, Varumärken och Kampanjer. Här hittar du allt, bland annat kepsmodeller så som snapback, flexfit, trucker, barn och mycket mer. Men du kanske är mer av en mössperson? Då skall du kolla in våra mössor. Här har du vanliga mössor, tofsmössor, långamössor, barnmössor och uppviktamössor i massa olika färger och mönster! Gå in och hitta det du tycker är coolast! Har du några frågor så säg till så hjälper vi dig mer än gärna! Lättast att få kontakt med oss är igenom Facebook eller Kontakt! Ha en trevlig stund i vår shop och handla säkert med Klarna!"

    Är detta för mycket interna länkar? Allt länkar till det som det står. Spelar det någon roll om det ligger länkar i H1an? Eller blir det sämre på något sätt?

  5. #5
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Ser lite mycket ut med internlänkar. Skulle nog ha valt ett annat upplägg där med färre länkar. Och då till kategorisidorna för att där i sin tur länka vidare till respektive produktsida för delar av den kategorin.
    Fler länkar till samma sida med olika ankartexter gör som jag sett ingen nytta ur SEO-synpunkt för den andra länken. Var iof ett tag sedan jag tog rätt på det.

    Egentligen så skulle du ha gjort det stegvisst med länkarna för att se om det ger effekt vartefter man lägger in de. Rätt så meningslöst ur SEO-synpunkt att inte mäta effekten av det man gör. I princip skall du kunna se vad ett flyttat kommatecken ger för resultat.

    Sedan har du ofullständiga description på en del sidor. Och du behöver titta över title på sidorna också. De kan bli bättre.
    Och vad har om oss- och kontakta-sidan gjort för ont eftersom de inte är optimerade för något nyckelord?

  6. #6
    Jeff.Bs avatar
    Jeff.B Jeff.B är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    nov 2016
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    10
    Haha.
    Tack Urban G för din hjälp. Ska kolla på detta. =)
    Jag ska ta det med den som göra SEO och ge han onda ögat så det fixat till.. (Det är jag själv som göra den.)

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2014-09-29, 14:04
  2. HTTP-felmeddelande, frågor från nybörjare.
    Av Silje i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-12-01, 13:54
  3. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-12-03, 18:00
  4. Svar: 10
    Senaste inlägg: 2010-10-20, 20:45
  5. En liten reflektion över frågor från nybörjare
    Av Urban G i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-10-24, 20:29