Resultat 1 till 8 av 8

Feedback på satellitsida

  1. #1
    Ales avatar
    Ale Ale är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    okt 2016
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    34
    Tjena

    Har skapat min första satellitsida och hade uppskattat lite feedback på den. Sidan heter targas.nu och ska länka till webshopen feelingsafe.se.

    Mina frågor är: matchar URL targas.nu på sökordet tårgas? (jag syftar på att "å" är ersatt med "a")

    Vilket är mest optimalt ur SEO syfte, sätta länken på ordet webshop på sidan eller sätta ankare på ordet tårgas?

    Andra SEO tips uppskattas!

  2. #2
    Ales avatar
    Ale Ale är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    okt 2016
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    34
    Ingen här med erfarenhet av en satellitsida?

  3. #3
    Jesper_s avatar
    Jesper_ Jesper_ är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2015
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    32
    Spontant är den inte särskilt estetiskt tilltalande. Angående tårgas/targas så "ska" det vara sak samma. Jag har flera sajter där vissa har åäö och vissa ao istället, och jag har inte märkt någon som helst skillnad i svårighet att ranka på Google iaf.

    Men sen beror svaren lite på vad du är ute efter med sidan.

    1. Är det endast ett ge länkkraft till din huvudsida så är det enligt min erfarenhet mycket mer effektivt att använda sig av expired domains/PBN/kraftiga länkar. Dock kräver detta erfarenhet och kunskap att hitta.

    2. Är det främst för att kunna ranka högt på sökordet "tårgas" så bör du verkligen göra sidan snyggare tycker jag. Även göra en mer attraktiv länk till din huvudsida. De folk som söker på tårgas och hamnar på din sida ska ju i största möjliga grad klicka sig vidare till din huvudsida, Feeling Safe. Så istället för en länk "Webshop" kan du göra en länk "klicka här för att köpa bästa tårgasen online!" eller liknande. Detta kallas "call to action" och bör alltid tillämpas, det höjer klickfrekvenser.

    En annan sak att ta i beaktande om du är ute efter att ranka högt på sökordet tårgas är om det är värt det: du kommer ha en fördel med domänen targas.nu, men det kommer ändå krävas en del jobb. Kanske är det mer värt att lägga kraften på att ranka upp din huvudsida på "tårgas" istället? Det är en avvägning man får göra. Allting är bra, men man måste prioritera.

    Angående ankare så är det som jag skrev mer utförligt i ett tidigare inlägg att en "exact match" ger mest SEO kraft, men det bör ej överanvändas.

  4. #4
    Ales avatar
    Ale Ale är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    okt 2016
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    34
    Stort tack för dina värdefulla tips!

    Jag är mest ute efter att länka till min huvudsida men samtidigt ranka på ordet tårgas för min huvudsida. Även om satelliten skulle börja ranka högt på ordet tårgas så är det väl ett plus om man enkelt kan klicka vidare därifrån till webshopen.

    Kan du ge tips på hur sidan blir mer attraktiv? Är det designen? Känner google av "hur snygg en sida är"?

  5. #5
    Jesper_s avatar
    Jesper_ Jesper_ är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2015
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    32
    Citat Ursprungligen postat av Ale Visa inlägg
    Stort tack för dina värdefulla tips!

    Jag är mest ute efter att länka till min huvudsida men samtidigt ranka på ordet tårgas för min huvudsida. Även om satelliten skulle börja ranka högt på ordet tårgas så är det väl ett plus om man enkelt kan klicka vidare därifrån till webshopen.

    Kan du ge tips på hur sidan blir mer attraktiv? Är det designen? Känner google av "hur snygg en sida är"?
    Nä Google känner inte av hur snygg en hemsida är, däremot har vi människor ett bra öga för det Har man en sida med det enda syftet att ge länkkraft så är design/utseende inget man behöver lägga tid på (om man inte vill).

    Men du säger att du vill ranka på tårgas och då kommer du ju få värdefulla besökare och desto snyggare, eller ännu viktigare, desto mer konverterande den är, desto bättre.

    Jag personligen använder främst wordpress, där finns det massvis med snygga (och gratis) teman som piffar upp.
    Senast redigerat av Jesper_ den 2016-11-22 klockan 16:03.

  6. #6
    monkbolls avatar
    monkboll monkboll är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    27
    Citat Ursprungligen postat av Jesper_ Visa inlägg
    Nä Google känner inte av hur snygg en hemsida är, däremot har vi människor ett bra öga för det Har man en sida med det enda syftet att ge länkkraft så är design/utseende inget man behöver lägga tid på (om man inte vill).

    Men du säger att du vill ranka på tårgas och då kommer du ju få värdefulla besökare och desto snyggare, eller ännu viktigare, desto mer konverterande den är, desto bättre.

    Jag personligen använder främst wordpress, där finns det massvis med snygga (och gratis) teman som piffar upp.
    Till viss del har väl även utseende en påverkan hos google.
    Kanske inte fråga om snygg/ful vilket är ganska individuellt.
    Men är sidan responsiv? Har den bilder? Är det strukturerat på ett lättläsligt sätt? osv.. sånt håller väl ändå google koll på nu för tiden.
    I alla fall enl min erfarenhet..

  7. #7
    Jesper_s avatar
    Jesper_ Jesper_ är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2015
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    32
    Citat Ursprungligen postat av monkboll Visa inlägg
    Till viss del har väl även utseende en påverkan hos google.
    Kanske inte fråga om snygg/ful vilket är ganska individuellt.
    Men är sidan responsiv? Har den bilder? Är det strukturerat på ett lättläsligt sätt? osv.. sånt håller väl ändå google koll på nu för tiden.
    I alla fall enl min erfarenhet..
    Ja jag håller helt med dig, det beror på hur man definierar "snygg". Jag menade att det rent estetiska/subjektiva har 0 betydelse för Google. Men att ha bilder, bra struktur etc. gör ju ofta en sida snyggare och det är definitivt rankningsfaktorer.

  8. #8
    Ales avatar
    Ale Ale är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    okt 2016
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    34
    OK tack för er input grabbar! Ska jobba mer på designen i fortsättningen =)

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Frågor angående Satellitsida
    Av Gakesson i forum Optimering
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2015-09-09, 01:35
  2. Domännamn på satellitsida
    Av bolets i forum Länkbygge
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2014-04-24, 01:40
  3. Gör jag rätt med min satellitsida?
    Av Synkt i forum Länkbygge
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2013-01-07, 08:19
  4. Satellitsida
    Av Gemma i forum Länkbygge
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-09-15, 01:42
  5. Hur många länkar från samma satellitsida?
    Av Martin_G i forum Länkbygge
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-08-13, 04:11