Resultat 1 till 3 av 3

Stor förvirring och duplicerat innehåll

  1. #1
    susanne.svalefelts avatar
    susanne.svalefelt susanne.svalefelt är inte uppkopplad Väntar på att admin ska godkänna min titel
    Reg.datum
    nov 2016
    Inlägg
    2
    Hej!

    Jag har precis registrerat mig här, och det är mycket möjligt att denna info finns någonstans, men jag hittar inget matnyttigt när jag söker och blir bara mer och mer förvirrad ju mer jag läser.
    Jag har börjat jobba i ett mindre bolag och sköter bland annat webbinnehållet. Jag har drivit bloggar ganska länge men bara personligt för mig själv, och har inte brytt mig om det där med SEO något särskilt (mest för att jag är anti-Google och de flesta besökarna kommer från sociala medier iallafall), men nu har jag inget val eftersom jag är inblandad i företagssidor som ju ska ligga bra till i sökmotorer.

    Vi har startat ett nytt bolag, som är ett underbolag till ett annat företag i samma nisch. Huvudbolaget (bolag 1) bedriver en verksamhet där de kommer att sälja en produkt (bolag 2) till sina kunder. Bolag 1 har redan en hemsida med en blogg, och killen som driver den hemsidan vill ha samma artiklar på bolag 2:s hemsida.

    Nu funderar jag, blir detta duplicerat innehåll när det är två helt orelaterade domännamn (förutom ägaren till dem)?

    Dvs...
    www.bolag1.com/artikel1
    www.bolag2.com/artikel1

    Det är samma texter bortsett att på bolag 2 har jag redigerat texter och titlar och börjat göra enklare SEO-anpassningar. Så texterna är inte helt identiska men nästan.

    Är detta dåligt ur SEO-synpunkt? Det är samma nisch, samma verksamhet egentligen bara att bolag 1 är verksamheten och bolag 2 är produkten och idén, konceptet.
    Bör vi ta bort blogginläggen från den ena sidan, för att inte försvinna från Google?

    Sedan nästa fråga om duplicerat innehåll. Jag använder Wordpress och en annan, mindre, CMS. Där kategoriseras och taggas inlägg, och då finns det ju sidor under taggar och kategorier, och även enskilt inlägg, som ju självklart har samma text som på sidan med bloggfeeden. Enligt ett verktyg jag använde för ett tag sedan räknas detta som duplicerat innehåll???!!
    Är inte det oerhört korkat? Alla CMS är ju uppbyggda på det sättet, för att underlätta för användare att kategorisera innehåll, och för att bygga kommentarsfunktioner med mera. Är det alltså så att en så stor och väletablerad CMS som Wordpress gör fel enligt Google? (enligt min mening borde det vara Google som anpassar sig till hur webben är byggd)

    Men ok - jag kan gilla läget. Men hur gör jag då när jag använder CMS, för att fixa detta?
    Jag tror jag är med på idén om canonical URLs. Men inte hur jag bygger in det i mitt CMS. Till Wordpress använder jag All in One SEO där jag har aktiverat canonical URLs men däremot kan jag inte se att det gör skillnad (när jag granskar sidans HTML), eller så fattar jag inte pluginet bara.

    I temats källkod ser det ut så här (i Wordpresstemat, och något liknande i det andra CMS:et):

    PHP-kod:
    <h1><a href="<?php the_permalink(); ?>"><?php the_title(); ?></a></h1>
    Kan man bara ändra till
    PHP-kod:
    <h1><a href="<?php the_permalink(); ?> rel="canonical"><?php the_title(); ?></a></h1>
    i det enskilda inläggets template?

    Jag är ledsen om jag kanske är lite korkad men är verkligen nybörjare på detta och all SEO-info på nätet är enormt rörig. Jag hoppas någon orkar läsa igenom mitt långa inlägg och ge något svar...

  2. #2
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Visst blir det duplicerat innehåll om man lägger upp samma text på fler olika webbplatser. Så inte lämpligt. Google har dessutom tidigare haft problem att avgöra vilken text som är original trots olika publiceringsdatum på dem.
    Risken är att den ena webbplatsen för lite skräpstatus.

    Inom samma webbplats som exempelvis Wordpress så är det iof inte bra heller men trots allt inom samma webbplats så mindre risk. Mest att oroa sig för där är vilken av sidorna som skall ligga överst. Sedan kan man med WP sätta noindex på de sidor du nämner som slipper man det.
    Senast redigerat av Urban G den 2016-11-23 klockan 18:25. Anledning: "inte lämpligt" med samma text fick med ett o där

  3. #3
    susanne.svalefelts avatar
    susanne.svalefelt susanne.svalefelt är inte uppkopplad Väntar på att admin ska godkänna min titel
    Reg.datum
    nov 2016
    Inlägg
    2
    Tack så mycket för infon! Har ändrat till noindex på alla arkivsidor nu på den ena domänen. Så får vi diskutera vilken som ska "gälla" som bloggsida.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Mynewsdesk, duplicerat innehåll?
    Av Anders G i forum Förtroende "trust" och straff "penalty"
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2016-07-07, 15:08
  2. Kraftig ökning av duplicerat innehåll?
    Av Fredrik-R i forum Google
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-10-26, 16:51
  3. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-10-20, 22:33
  4. Undvika duplicerat innehåll
    Av Jimmy i forum Förtroende "trust" och straff "penalty"
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-09-28, 11:02
  5. Svar: 31
    Senaste inlägg: 2006-12-18, 20:41