Resultat 1 till 6 av 6

Hur viktig är position i SERP:en?

  1. #1
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    Trots att man "hör" att man "måste ligga" #1 för att få in besökarna (de flesta som söker med sökordet) så ser jag andra saker i min statistik.

    Har ett mycket frekvent sökord, vi kan kalla det [A], som "knappt" konverterar från Google SERP, trots att de senaste månaderna legat #2 - 3. Ett annat sökord, [B], som kanske har 10% av volymen konverterar 4 ggr så mycket besök, trots en ranking på #6 - 7 (trots allt första sidan)

    Nu, de senaste 10 dagarna så har jag hoppat upp till #1 för sökordet [A] och det har medfört att [A] börjat konvertera bättre, dock fortfarande lååångt efter [B].

    Min fundering är om det inte kan vara bättre att ligga på #4 - 6 då dessa positioner brukar hamna "mitt på skärmen" (beroende på skärmupplösning, adressfält, linkfält etc), dvs mitt i blickfånget. Vad är era erfarenheter och statistik om dessa skillnader?

    cya,
    /PatrikB

  2. #2
    Marcins avatar
    Marcin Marcin är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    384
    Vad gäller trafik beroende på placering i SERP:en så finns det statistik.
    http://www.jimboykin.com/click-rate-...earch-results/
    Jag har sett liknande förrut. Skilladerna är inte alltid lika dramatiska men alla säger att #1 är klart bäst.

    Sen jämför du två olika sökfraser. Det går inte, för trafik är inte samma sak som konversion.

    Om någon söker "resor" så är de kanske mer nyfikna än direkt köpbenägna. Om de söker "äventyrsresor" så är blir trafiken väldigt mycket mindre men å andra sidan så passar det just det som besökaren vill ha.

    Titta på om A verkligen återspeglar ditt innehåll också, man kan trots allt inte "lura" besökare till konversion bara för att de besöker din sida.

  3. #3
    LaoWangs avatar
    LaoWang LaoWang är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    GBG
    Inlägg
    302
    Jämför också domännamn och site-description

  4. #4
    jmns avatar
    jmn jmn är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    157
    Det måste bero oerhört mycket på vad som står ovanför.
    Åtminstone börjar jag längst upp, men känns inte översta "rätt" läser jag vidare.
    Och i mitt fall slutar det ofta med klick nånstans längre ner på sidan - men det beror enbart på att de ovanför inte såg ut att vara relevanta.

    Finns det relevanta konkurrenter ovanför i SERP:en är det nog värt en hel del jobb att klättra upp ovanför. Annars spelar det väl ingen roll?

  5. #5
    Nisses avatar
    Nisse Nisse är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    198
    Har du räknat på hur många som söker på respektive sökord?

    Om man ligger på plats 6 på "resor" så lär man få fler besökare på det ordet än om man ligger 1:a på ordet "månresor".

  6. #6
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    Ord [A] är det som har flest sökningar, t o m fler sökningar än "mobil relaterade" sökord. Sökord [B] har endast 10% av dessa sökningar som [A] har i de olika verktygen, bl a Google trends ....

    cya,
    /PatrikB

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Hämta position på google
    Av terLag i forum Google
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-01-11, 00:24
  2. Extra (betalda) länkar i SERPen?
    Av Gustaf i forum Google
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2006-10-17, 13:30
  3. Subdomäner tar över SERPen
    Av Marcin i forum Google
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-09-30, 18:30