Resultat 1 till 16 av 16

Löner inom SEO

  1. #1
    seo-rookies avatar
    seo-rookie seo-rookie är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    feb 2017
    Inlägg
    7
    Har skrivit en hel del i andra sammanhang, men är ny inom SEO och försöker lista ut om det är en väg som funkar för mig. Jag är lite konfunderad över lönenivåerna. När man t.ex kollar arbetsförmedlingens hemsida så står det att lönen brukar ligga mellan 40-80 per ord när man skriver på svenska, men en del lönenivåer jag sprungit på är chockerande mycket lägre.

    På Wordapp och en del andra företag placerade i utlandet ligger timlönen för att skriva på svenska under vad en 15-åring tjänar på Macdonalds. Jag misstänker att man kan få ta en del lågbetalda gig för att komma in i branschen, men är det här normalt? Är det helt enkelt så att såna företag riktar sig mot svenskar i utlandet (t.ex Thailand) och att det därför är en rättvis lön?

    Ser lite exploaterande ut, men jag är ny och har givetvis inte koll på allt, så det finns säkert ngt jag har missat här.
    Senast redigerat av seo-rookie den 2017-02-06 klockan 12:34.

  2. #2
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Det är contentskrivare du syftar på. Kanske inte riktigt relevant rubrik på ditt inlägg även om det är kopplat till SEO.
    Minutlön låter lite märkligt. De flesta tar väl ändå betalt per ord. Brukar vara från 50 öre och uppåt beroende på hur avancerad bakgrundskontroll som krävs av skribenten.
    Så lönen blir ju avhängig av hur snabbt och relevant du skriver.

  3. #3
    seo-rookies avatar
    seo-rookie seo-rookie är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    feb 2017
    Inlägg
    7
    Citat Ursprungligen postat av seo-rookie Visa inlägg
    Har skrivit en hel del i andra sammanhang, men är ny inom SEO och försöker lista ut om det är en väg som funkar för mig. Jag är lite konfunderad över lönenivåerna. När man t.ex kollar arbetsförmedlingens hemsida så står det att lönen brukar ligga mellan 40-80 per ord när man skriver på svenska, men en del lönenivåer jag sprungit på är chockerande mycket lägre.

    På Wordapp och en del andra företag placerade i utlandet ligger timlönen för att skriva på svenska under vad en 15-åring tjänar på Macdonalds. Jag misstänker att man kan få ta en del lågbetalda gig för att komma in i branschen, men är det här normalt? Är det helt enkelt så att såna företag riktar sig mot svenskar i utlandet (t.ex Thailand) och att det därför är en rättvis lön?

    Ser lite exploaterande ut, men jag är ny och har givetvis inte koll på allt, så det finns säkert ngt jag har missat här.

    Tack för svaret! Menade per ord. Vette fan vad som flög igenom huvudet sådär på morgonkvisten. 40-80 öre per ord...

  4. #4
    seo-rookies avatar
    seo-rookie seo-rookie är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    feb 2017
    Inlägg
    7
    Tack för svaret! Menade per ord. Vette fan vad som flög igenom huvudet sådär på morgonkvisten. 40-80 öre per ord...

  5. #5
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Tänkte väl att det var per ord, fast med AF så kan man aldrig veta.
    Nu har ju Sverige ett högt löneläge jämfört med många länder så visst bör det bli något lägre kostnad att anlita någon som bor i ett annat land.
    En del av de som finns i landet är högskolestuderande som skaffar sig en extra inkomst.

    Men har man en bra språkbehandling, allmänbildning samt kan läsa in fakta snabbt kan man nog få till en bra timpenning.

  6. #6
    Niklas Aronssons avatar
    Niklas Aronsson Niklas Aronsson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    753
    Jag betalar per timme för att göra det rättvisast för den anställde. Är jag sen inte nöjd med hur personen levererar kontra vad jag fått betala så avslutar jag samarbetet. Svårare än så är det egentligen inte. Jag betalar motsvarande 2-300kr / timme i lön baserat på hur tidigare samarbeten varit, eller en högre summa om personen istället vill fakturera.

    I min värld finns det inget som heter "standard" för jag har nog aldrig sprungit på två personer som tjänar samma som skribenter.... Leverera bra skit, ta betalt så att du får en dräglig lön, sen sälj in dig själv och bygg ett varumärke runt kvalitet. Lyckas du med det så kan du nog ta bra betalt för dina texter. Vill du "vara lat" och bara ta beställningsjobb via contentbyråer så får du nog nöja dig med att få betalt per ord.

    Lycka till!

  7. #7
    hummelgards avatar
    hummelgard hummelgard är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    dec 2011
    Inlägg
    81
    Ska jag som skribent lägga mig i kanske. Du ska först skilja på olika slags texter. Lätta texter kan 40öre vara okej betalt för. Om du accepterar att fakturera 350-400 kr timmen förståss. Vet de som skriver för 25 öre också . Sen får man ta mer för svårare. Jag har fått upp till 1.50 men det är extremfall. 25-45 för offpage o 50-70 för onpage tror jag är relevant. Men....Har inte så stor koll på andra än mig själv. Visst går det att leva på att vara skribent och rik blir man på kuppen. Rik på allmänbildning.
    Skribentus- Texter helt enkelt.

  8. #8
    hummelgards avatar
    hummelgard hummelgard är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    dec 2011
    Inlägg
    81
    Kan även hålla med Niklas. Väldigt bra skrivet
    #Leverera bra skit, ta betalt så att du får en dräglig lön, sen sälj in dig själv och bygg ett varumärke runt kvalitet. Lyckas du med det så kan du nog ta bra betalt för dina texter. Vill du "vara lat" och bara ta beställningsjobb via contentbyråer så får du nog nöja dig med att få betalt per ord.#
    Skribentus- Texter helt enkelt.

  9. #9
    seo-rookies avatar
    seo-rookie seo-rookie är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    feb 2017
    Inlägg
    7
    Tack för svaren. Låter rimligt. Det var väl mer att dörren öppnades just där än av lathet Det blev mycket sälj och lite skrivande ett tag, och det var utvecklande att skriva i bulk och få några hundra texter under bältet gentemot just den här branschen. Däremot hade lönesituationen mättats och verkade inte kunna stiga tillräckligt på de ställena för att jag skulle kunna leva på det. Så jag ville reality-checka lite. Tack igen.

  10. #10
    SEOSEONs avatar
    SEOSEON SEOSEON är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    nov 2015
    Ort
    Las Palmas de Gran Canaria
    Inlägg
    61
    Jag försörjde mig till stor del med att frilansa för ett par år sedan. Som skribent kan betalningen skilja sig enormt. Ibland tjänar man så lite som 30 öre per ord, men det går också att tjäna $100/timme.

    I min erfarenhet så var nyckeln till högre löner och mer "fasta" jobb helt enkelt att knyta kontakter. I början får man vara lite desperat och ta vad som erbjuds. När schemat är fullt är det lättare att tacka nej till skräpjobben.

    Efter ett tag kanske du har ett par återkommande klienter som ger dig X antal ord per vecka/månad, så du kan börja ta mer betalt. Som Niklas sa är det bästa att satsa på kvalitet och att bygga upp ett namn/varumärke.

    Ett annat slumpmässigt tips är att bekanta dig med en eller ett par andra skribenter. När du inte har tid för ett projekt kan du rekommendera en kompis och vice versa.
    SEOSEON - SEO & Digital marknadsföring

  11. #11
    seo-rookies avatar
    seo-rookie seo-rookie är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    feb 2017
    Inlägg
    7
    Kanon, tack för tipsen Ja nätverkandet verkar vara väldigt centralt för frilansandet, får sätta igång och powermingla lite igen.

  12. #12
    meijers avatar
    meijer meijer är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    aug 2016
    Ort
    Värmdö
    Inlägg
    9
    Ett tips för mingel är SEO-Snack den 2 mars.
    https://www.facebook.com/events/565804323619516/

  13. #13
    seo-rookies avatar
    seo-rookie seo-rookie är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    feb 2017
    Inlägg
    7
    Tack för tipset. Ser intressant ut, ska försöka dyka upp.

  14. #14
    Andreas_89s avatar
    Andreas_89 Andreas_89 är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    nov 2015
    Inlägg
    13
    Jag blandar mig också in i diskussionen. Prissättningarna inom skribentyrket är skiftande. Jag började min karriär hos @hummelgard för något år sedan. Det var mitt första "Webbyråjobb". Därefter gick jag vidare till contentbyrå i Turkiet, Copyphanters heter de. Det gav mycket inledningsvis. Du ges en grundläggande utbildning och introduktion till yrket. Men ersättningen är som TS säger inte särskilt hög där. Senare gick jag vidare till contentor i Helsingborg, de betalade betydligt bättre. Mer i paritet med svenska löner. Men mitt tips är att inte stanna alltför länge på contentbyrå, det blir lätt stagnation och du får ofta skriva samma sorts texter. Stanna max 6 månader är mitt tips. Men att jobba på contentbyrå är en bra början det handlar inte om lathet, det är en bra skola. Enligt mig i alla fall.

    Idag har jag startat egen "byrå" som egentligen är ett frilansnätverk. Jag betalar alltid marknadsmässiga löner per timme.

    Att åka på mässor är nyttigt men jag vet inte många frilansare som gör det. Det beror på i vilken bransch du jobbar. Att satsa på en stark närvaro och marknadsföring online tror jag också kan vara bra, till och med nödvändigt.

    Ett tips är också att försöka bredda dig lite. Skriv också andra typer av artiklar inte enbart seo. Ju större portfölj du har desto bättre. Det är lätt att "snöa in" som seo-skribent och bara skriva texter som "om du letar efter en ny tvättmaskin finns det mycket att tänka på, vilken modell ska tvättmaskinen ha, hur stor ska tvättmaskinen vara och ska tvättmaskinen användas regelbundet" osv



    Lycka till!
    Senast redigerat av Urban G den 2018-06-08 klockan 13:35.

  15. #15
    seo-rookies avatar
    seo-rookie seo-rookie är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    feb 2017
    Inlägg
    7
    Kanon, tack för svaret. Det stämmer väldigt väl ihop med mina egna erfarenheter. Wordapp var väldigt lärorikt som total nybörjare, och jag har nu börjat få mer marknadsmässig lön via andra gig. Så jag är väl på det nästa steg som du beskrev. Men jo haha det blir snabbt rätt mekaniskt och stagnerande när man skriver seo-texter. Kan ju vara bra att ha ett "script" i början när man lär sig, men jävlar vad anti-kreativt det blir efter ett tag. Jag tror ju trots allt på att innehållet i texterna ska vara viktigt också.

    Är en väldigt frågvis snubbe, så jag kommer med största sannolikhet höra av mig med frågor. Tack så jättemycket för hjälpen

  16. #16
    Andreas_89s avatar
    Andreas_89 Andreas_89 är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    nov 2015
    Inlägg
    13
    Det är bara att hör av sig!

    Jag känner igen mig i det monotona. Min erfarenhet säger mig att de är så de flesta contentbyråer jobbar, man skriver "standardtexter" efter mall och byter bara ut vissa nyckelord. Därför menar jag att man inte ska fördjupa sig alltför mycket i dessa byråer. De är bra för att lära sig grunderna, men ska man utvecklas måste man vidare.

    Jag ställer mig också frågande till hur de företag som anlitar dessa contentbyråer resonerar. Att bara slänga upp en massa standardtexter på sin site är ju inte särskilt upphetsande. Jag håller med om att texterna måste ges ett visst kreativt utrymme. Det är då det blir bra! Så det är bara att köra vidare på den inslagna vägen.
    Senast redigerat av Urban G den 2018-06-08 klockan 13:36.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2014-10-27, 15:33
  2. Svenska sökmotoroptimerares löner
    Av AaronAxelsson i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-10-30, 16:34