Resultat 1 till 3 av 3

Optimera samma sökord för flera sidor på samma sajt?

  1. #1
    Mar.Bars avatar
    Mar.Bar Mar.Bar är inte uppkopplad Väntar på att admin ska godkänna min titel
    Reg.datum
    mar 2017
    Inlägg
    2
    Hej!

    Jag driver en nystartad E-handel och har inga tidigare erfarenheter inom SEO. Jag tänkte att jag skulle lära mig SEO och jobba med optimeringen av sajten under det kommande månaderna innan vi lejer ut uppgiften. Det är alltid bra att ha någon form av grundläggande förståelse.
    Vår sida är byggd i WP och vi använder oss av Yoast SEO plugg-in, jag är övertygad om att den är kanon bra. Jag köpte även en 14h online kurs i SEO på Udemy som jag gått och känner att jag har börjat få lite förståelse. Men jag stötte snabbt på ett frågetecken som jag behöver hjälp att reda ut och hoppas att någon här kan stå till tjänst.

    Vi säljer skjortor för herrar i slim fit modell och sökordet jag vill jobba med är ”slim fit skjortor” (tufft sökord, jag vet)
    Nu till frågan, när jag väljer ut samma keyword till flera olika sidor på sajten säger Yoast: ”Du har använt detta fokus-nyckelord en gång tidigare. Du bör vara tydlig med vilken URL på sajten som är viktigast för detta nyckelord.”.
    Skapas det en ”konflikt” inom sajten med Google om låt säga tre sidor är optimerade till samma sökord? Ex: mindomian.bla/ (startsida), mindomain.bla/inspiration (inspirationssida), mindomain.bla/skjortor (produktsida) och alla är optimerade med samma sökord? Bör jag tänka om och välja liknande sökord på andra sidor likt: slim fit skjortor herr, skjortor slim fit osv?

    Jag har fått för mig att det gäller att välja ut ett fåtal sökord och jobba hela sajten mot de order, inte att man ska ha olika sökord för var sida sajten men nu blir jag osäker.

    Tacksam för hjälp!

  2. #2
    Niklas Aronssons avatar
    Niklas Aronsson Niklas Aronsson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    753
    Tjenare! Kul att du valt att sätta dig in i SEO, du lär inte ångra dig.

    Till din fråga. I ditt fall hade jag absolut fokuserat på en landningssida för "Slim fit skjortor" och använt andra sökord på övriga sidor. Det finns många olika anledningar till varför detta bör vara din strategi men viktigast är att du säger till Google vilken sida som ska ranka på vilket sökord. Det gör att du vet vilka besökare som landar på sidan, därför kan du anpassa sidan för att vara så bra som möjligt för just den besökaren.

    Det kan finnas tillfällen när du vill äga sökningen på Google helt där det kan finnas ett värde i att ha fler landningssidor för samma sökord men 999 gånger av 1000 är det smartast att fokusera på en sida. Ditt länkarbete både från externa sidor och internt på din egen webbplats blir mycket enklare och mer logisk.

    "Jag har fått för mig att det gäller att välja ut ett fåtal sökord och jobba hela sajten mot de order, inte att man ska ha olika sökord för var sida sajten men nu blir jag osäker. "
    Helt felaktigt. Särskilt om du jobbar med en E-butik för kläder. Där finns 1000-tals sökord och sökfraser du vill jobba med. Varje sida bör ha en unik sökstrategi och den bör vara unik för webbplatsen. Sen kommer det förstås bli så att du har många olika sidor som ska ranka på många olika varianter på "skjorta" och då blir din butik indirekt bättre för skjort-relaterade sökningar.


    Lycka till !

  3. #3
    Mar.Bars avatar
    Mar.Bar Mar.Bar är inte uppkopplad Väntar på att admin ska godkänna min titel
    Reg.datum
    mar 2017
    Inlägg
    2
    Tack så mycket för ditt svar Niklas! Jag har läst runt ytterligare i ämnet och det jag hittat stämmer överens med dina direktiv. Dock alltid skönt att få det bekräftat av en proffs!

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Samma sökord på fler sidor under samma domän?
    Av Instkarma i forum Optimering
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2015-03-02, 18:09
  2. Samma tema på flera sidor?
    Av Timlestandeer i forum Optimering
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-04-16, 12:01
  3. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-11-11, 00:25
  4. Flera länkar från samma sajt
    Av lyx i forum Länkbygge
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-04-19, 12:22
  5. Svar: 18
    Senaste inlägg: 2006-09-20, 10:24