Resultat 1 till 3 av 3

Ihopsatta domännamn - Ger det något?

  1. #1
    vendolinks avatar
    vendolink vendolink är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    feb 2017
    Inlägg
    16
    Hej,

    Jag har två olika domännamn jag funderar att använda till en ny mainsida inom en ny nisch jag vill in på.

    Ett av dessa namn är ett ord fast det innehåller två ord där den sista bokstaven i det första ordet även används som den första bokstaven i det sista ordet.

    Låt mig ge några exempel:
    www . bilån (bil lån)
    www . försäkringarea (försäkringar rea)
    www . pengariktiga (pengar riktiga)

    ok ok.. Kanske inte de bästa exemplen men hoppas att ni förstår vad jag menar.

    Ger dessa domännamn något när en person söker på båda dessa sökord som står inom parentes?

    Om en person söker på pengar riktiga. Kommer google förstå att domänen innehåller bägge dessa ord trots att det saknas en bokstav/en bokstav används till båda orden?


    Tack på förhand

  2. #2
    AaronAxelssons avatar
    AaronAxelsson AaronAxelsson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    jun 2010
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    775
    Hej

    Det kan ha en viss positiv effekt, ungefär på samma nivå som vilken annan EMD som helst.
    Det finns också en risk att det har en negativ effekt, då det faktiskt är en domän med ett stavfel. Ibland kommer Google fatta det, ibland inte, så det är väldigt svårt att förutse.

    Förutom det bör du nog tänka lite på dina kunder. Hur tror du att de skulle reagera på ett stavfel.
    Jag är lång från att kunna representera allmänheten såklart, men personligen skulle jag inte ha klickat på en länk till en domän som var felstavad, om det inte var tydligt vad anledningen till stavfelet var.

  3. #3
    vendolinks avatar
    vendolink vendolink är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    feb 2017
    Inlägg
    16
    Hej Aaron,

    Tack för svar!

    Jag förstår din poäng helt klart. Grejjen här är att detta ihopsatta domännamn blir ett riktigt bra varumärke också. Vad jag menar är att det låter bra när man säger ordet och det är snarare efter man "tänkt till en gång" som man förstår att varumärket/det ihopsatta ordet faktiskt är ett ihopsatt ord.

    Det är svårt att ge bra liknande exempel men här kommer ett till försök.

    "Försäkringia". Ihopsatt ser det ut som ett schysst varumärke och det dolda budskapet blir samtidigt att försöka ranka lättare på "försäkring" och "ringia". Okok som du märker är det sista ordet i denna domän inget vettigt "sökord" men i vårt egna exempel så ser det liknande ut, med enda skillnad att det sista ordet är ett riktigt ord som är relaterat till samma bransch/nisch som det första ordet.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Gör jag något brutalt fel?
    Av Spindel i forum Optimering
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2015-04-17, 15:54
  2. Bloggkommentarer, ger det något?
    Av ogge_112 i forum Länkbygge
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2012-05-06, 02:41
  3. Utlänkning, ger det något?
    Av Nils Nilsson i forum Optimering
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-02-08, 09:28
  4. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-09-14, 16:28
  5. Är det här något att ha?
    Av Miqe i forum Övrigt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-05-10, 07:40