Resultat 1 till 2 av 2

Länka ut från kategorisida utan att länka bort länkkraften?

  1. #1
    johanfs avatar
    johanf johanf är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    feb 2017
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    4
    Hej!

    Jag är nybörjare på det här med länkbyggen. Jag har en liten fundering kring hur länkkraften fungerar samt hur jag skall bygga upp länkar i min webbutik så jag inte länkar bort länkkraften?

    Som exempel så har jag en kategori i min webbutik: https://www.domännamn.se/kategori/ den sidan har inga länkar ut förutom till produkterna. Jag skulle dock gärna vilja göra det lättare för kunder att beställa och ha några tydliga länkar ut till manualer/guider om hur man beställer och skapar i detta fall tryckfiler osv. Men jag vill inte länka bort den länkkraft jag på de olika kategorisidorna. Kan man lösa detta genom att ha non-follow länkar ut?
    För alla artiklar som kräver att en fil skall laddas upp för tryck så har jag en länk ut till en filuppladdare som öppnas upp i ett nytt fönster – kan det vara idé att även ha den som non-follow länk?

    Hälsningar
    Johan

  2. #2
    stefanobergs avatar
    stefanoberg stefanoberg är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    nov 2015
    Ort
    Bålsta
    Inlägg
    6
    Hej!

    Jag tror inte du ska vara så rädd för att länka till sidor utanför din egen domän. Jag skulle kanske inte rekommendera dig att länka direkt till en konkurrent. Men om det är en resurs som hjälper dina kunder att genomföra sitt köp och utbilda sig kring dina produkter så skippa nofollow.

    Alternativt så kan du skapa egna resurser (alltså manualer/guider) så att dina kunder stannar på din sida och slipper hämta information på annat håll.

    Här har du en artikel kring nofollow där de förklarar vad det är och ger dig exempel på när det kan användas: https://support.google.com/webmaster...er/96569?hl=en

    Kom ihåg att en bra välrundad sida oftast behöver länka ut till andra sidor för att komplettera sitt innehåll. I längden så kommer du tjäna på att din sida och ditt innehåll servar din kund snarare än att göra allt för att dina besökare inte ska se något som finns utanför din domän.

    Lycka till!

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Länka från nya domäner
    Av Jansson i forum Optimering
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2016-10-12, 16:40
  2. Att länka från kunders hemsidor?
    Av Fredrik-Eriksson i forum Länkbygge
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-04-06, 13:23
  3. Länka ut från samma artikelkatalog
    Av Olof86 i forum Länkbygge
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2013-03-16, 17:30
  4. Hur länka utan att tappa länkkraft?
    Av MiniAnton i forum Länkbygge
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2009-11-03, 22:09
  5. Hur länka från temasajt?
    Av PontusE i forum Länkbygge
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-05-04, 09:17