Resultat 1 till 3 av 3

URL som kan bli tillgälligt otillgänglig

  1. #1
    macsons avatar
    macson macson är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Stockohlm
    Inlägg
    24
    Hej!

    Sitter med ett projekt där vi har en massa URLer till sidor som finns tillgängliga under en period, sedan kan de inaktiveras för att sedan bli aktuella igen senare. Det kan handla om månader eller ibland år, vissa urler blir inte aktuella igen alls. När en url är inaktiv så får man en text typ "Prylen du letar efter finns inte för tillfället" yada yada.

    Hur tycker ni att man ska hantera detta när det kommer till SEO? Ska man returnera 404? 302? när den är inaktiv? Saken är den att vi måste (tror jag?) dölja detaljerna om prylen under tiden som sidan är inaktiv och ha ett generiskt content - dvs samma content på många urler som är inaktiva samtidigt.

    Någon som har varit med om liknande tidigare eller som har lite tips och tricks?

    // m
    Utbildare och expert på Umbraco

  2. #2
    Niklas Aronssons avatar
    Niklas Aronsson Niklas Aronsson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    753
    Citat Ursprungligen postat av macson Visa inlägg
    Hej!

    Sitter med ett projekt där vi har en massa URLer till sidor som finns tillgängliga under en period, sedan kan de inaktiveras för att sedan bli aktuella igen senare. Det kan handla om månader eller ibland år, vissa urler blir inte aktuella igen alls. När en url är inaktiv så får man en text typ "Prylen du letar efter finns inte för tillfället" yada yada.

    Hur tycker ni att man ska hantera detta när det kommer till SEO? Ska man returnera 404? 302? när den är inaktiv? Saken är den att vi måste (tror jag?) dölja detaljerna om prylen under tiden som sidan är inaktiv och ha ett generiskt content - dvs samma content på många urler som är inaktiva samtidigt.

    Någon som har varit med om liknande tidigare eller som har lite tips och tricks?

    // m
    Jag kommer att förmoda att det rör sig om produkter som tar slut. Det känns märkligt med sidor som är inaktiva i år......då ligger det väl inte i ens intresse att synas på sidan / produkten? Vet att många tycker det är irriterande när man bestämt sig för att handla något och produkten är slut. Ofta dåligt för varumärket. I de fallen hade jag absolut skapat en skräddarsydd 404:a med ett meddelande att produkten i fråga är slut / inte aktuell med en hänvisning tillbaks till aktuell huvudkategori. Så om ni inte vet när produkten kommer in igen så har ni en "tillfälligt slut" - period på 2 veckor eller liknande, sen ändrar ni till 404:an.

  3. #3
    macsons avatar
    macson macson är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Stockohlm
    Inlägg
    24
    Citat Ursprungligen postat av Niklas Aronsson Visa inlägg
    Jag kommer att förmoda att det rör sig om produkter som tar slut.....
    Hej!

    Tack för svar!

    Tänk snarare en produkt som vi har hyrt ut och inte vill visa detaljerna kring (typ en lastbild som en kund har under x antal månader/år), samma lastbil kan sedan lämnas tillbaka och bli tillgänglig för uthyrning igen.

    Antar att dessa "produktsidor" inte kommer att vara huvudvägen in i SEO-synpunkt, det lär vara kategorisidor där vi samlar flera tillgängliga produkter i samma kategori - dock vill man ju hantera det på ett så optimalt sätt som möjligt.

    Jag var inne på ungefär denna lösning, dvs att när lastbilen är uthyrd så returnerar man 404, sätter en rubrik en som "Denna lastbil är just nu uthyrd", sedan kanske man där listar 10-20 andra lastbilar i samma kategori och sedan en länk till hela kategorisidan?
    Utbildare och expert på Umbraco

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)