Resultat 1 till 18 av 18

SEO för rank & rent sidor

  1. #1
    HemligAgents avatar
    HemligAgent HemligAgent är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2017
    Inlägg
    20
    Hej alla,

    Jag vet inte om det bara är jag, men det känns som det saknas något i min SEO när det kommer till rank & rent/lokal SEO. Jag har nu under det senaste halvåret lekt runt med 5 stycken rank & rent sidor utan någon större framgång, inte en enda ligger på första sidan utan majoriteten ligger på sida 2 eller 3.

    Förra året skapade jag min först R&R vilket förvånansvärt nog rankar på första plats idag, tog ca 3 månader att nå den platsen med endast PBNs. Men nu känns det inte som det här fungerar öht. Lite lustigt eftersom jag aldrig har detta problem med mina affiliate hemsidor. Mitt länkbygge består nästan alltid av kataloger, PBNs, web 2.0 och kommentarer på diverse forum.

    Här är mina tankar och funderingar kring detta:

    Citations
    Förbryllad som jag var bestämde jag mig för att granska andra R&R sidor från olika byråer i Sverige. Majoriteten har PBNs bakom sig vilket inte är så konstigt, men jag börjar nu tvivla på att det endast är dessa som gör att man rankar. Kikade igenom några av toppresultaten och hittade en mängd citations, har jag fel om jag säger att dessa citations är en stor anledning till varför dessa sidor ligger etta?

    Numera verkar nästan alla vara överens om att citations inte alls har lika stor effekt idag som förut, men Sverige kanske ligger efter?

    Onpage SEO
    Med min onpage SEO hamnar jag i 99% av fallen mellan #20-#30 för mina valda sökord, om sökordet är extra lätt kan jag hamna på #10-#20. Enligt mig själv är det här helt OK, speciellt om det är utan länkar. Men jag kanske har fel, vart hamnar ni med en fräsch domän utan några länkar?

    Lokalt telefonnummer
    Hörde från en bekant att lokala telefonnummer har en påverkan på rankningen också. Han menar att man är "tvungen" (bör, annars blir det svårt) att använda ett 08 nummer om man vill t.ex. ranka i Stockholm. Personligen har jag lite svårt att köpa det.

    Mitt experiment
    I slutet av förra året skapade jag en R&R sida för en ny stad, det här var då mitt andra projekt inom lokal SEO. Jag började skicka PBN länkar mot sidan och efter två, tre månader låg den på #19 (hamnade på runt #30 i början). Den låg där i någon vecka för att sedan helt plötsligt hoppa upp tillbaka till #30. Nu har den legat mellan #25-#30 sen dess. Jag trodde först att det var mina PBN länkar som var för fattiga, så jag tog sakta men säkert bort alla men utan någon effekt.

    Skapade därför en ny sida som gick efter samma sökord, denna gången struntade jag dock i att skriva 1000+ ord och försökte efterlikna sidan som rankade etta. Alltså minimalt med text, några undersidor osv. Utan länkar ligger den nu på #20-#25. Definitivt en förbättring, men innan jag börjar med offpage vill jag gärna få lite input från er mer erfarna där ute.


    Sorry för allt svammel men har mycket tankar och är smått frustrerad

  2. #2
    Jimmyass avatar
    Jimmyas Jimmyas är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    apr 2013
    Inlägg
    57
    Kanske en dum fråga men vad menas med PBN?

  3. #3
    MGPs avatar
    MGP MGP är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    okt 2011
    Inlägg
    40
    De enda dumma frågorna är de som aldrig ställs

    PBN: "Personal/Private Blog Network"
    Nätverk av siter som byggs upp (helst på olika IP / C-nät) för att länka upp andra siter, sina egna eller länkbyten eller försäljning av länkar (ofta alla 3).

  4. #4
    Jimmyass avatar
    Jimmyas Jimmyas är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    apr 2013
    Inlägg
    57
    Tack för svar
    Har några sidor bl.a. https://collectloan.se

  5. #5
    Gimbos avatar
    Gimbo Gimbo är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2011
    Inlägg
    12
    Jag har haft exakt samma bekymmer och slutsatsen jag drog utan att bekräfta den är domänens ålder. Ska testa att köpa en gammal domän och köra en 301a till en ny domän som jag köper för att se om detta löser biffen dock vill jag inte riskera mina befintliga domäner då jag inte hittat en gammal inom samma nisch. Är detta något du har testat eller något du kan testa för att verifiera teorin? Jag kan absolut inte se någon annan orsak till varför man rankar så dåligt, har själv en bättre on-page seo, starkare och fler inlänkar men trots det så är man och skvalpar mellan sidan 2 och 3, vilket börjar irritera mig kraftigt

  6. #6
    HemligAgents avatar
    HemligAgent HemligAgent är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2017
    Inlägg
    20
    Citat Ursprungligen postat av Gimbo Visa inlägg
    Jag har haft exakt samma bekymmer och slutsatsen jag drog utan att bekräfta den är domänens ålder. Ska testa att köpa en gammal domän och köra en 301a till en ny domän som jag köper för att se om detta löser biffen dock vill jag inte riskera mina befintliga domäner då jag inte hittat en gammal inom samma nisch. Är detta något du har testat eller något du kan testa för att verifiera teorin? Jag kan absolut inte se någon annan orsak till varför man rankar så dåligt, har själv en bättre on-page seo, starkare och fler inlänkar men trots det så är man och skvalpar mellan sidan 2 och 3, vilket börjar irritera mig kraftigt
    Hej Gimbo,

    Jag har vart inne och snuddat på den teorin med. Innan jag redirectar ska jag dock testa att skicka lite citations mot sidan för att se om det ger effekt, köpte social signals för att se om det skulle göra någon skillnad men det verkar inte påverkat rankingen alls.

    Tror jag kommer redirecta någon expired mot sidan bara för att se om det gör någon skillnad, alternativt ta någon av nuvarande sidor jag inte använder och redirecta den.

    Samtidigt tycker jag att det känns väldigt konstigt att det skulle vara ålder på domänen som gör att vi inte kan ranka. Har pratat med människor i USA som säger att dom rankar sina R&R sidor på någon månad bara. Frustrerande minst sagt!

  7. #7
    Gimbos avatar
    Gimbo Gimbo är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2011
    Inlägg
    12
    Oj, låter helgalet att de lyckas med det, är det nya domäner de rankar på någon månad. Men jag har personligen också haft det riktigt jobbigt med google.se i google.com så får jag ett helt annat resultat, dvs rankar mycket högre vet inte om det är google som inte rullat ut sin algoritm överallt eller om det är inlänkarna som domineras från .com adresser varpå den rankar bättre i google.com än google.se

    Skulle uppskatta det verkligen om du kunde återkoppla kring resultatet efter att ha kört redirect konceptet

  8. #8
    vampiresquids avatar
    vampiresquid vampiresquid är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    mar 2014
    Inlägg
    36
    Spännande experiment. Nyfiken på resultatet!

  9. #9
    HemligAgents avatar
    HemligAgent HemligAgent är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2017
    Inlägg
    20
    Citat Ursprungligen postat av Gimbo Visa inlägg
    Oj, låter helgalet att de lyckas med det, är det nya domäner de rankar på någon månad. Men jag har personligen också haft det riktigt jobbigt med google.se i google.com så får jag ett helt annat resultat, dvs rankar mycket högre vet inte om det är google som inte rullat ut sin algoritm överallt eller om det är inlänkarna som domineras från .com adresser varpå den rankar bättre i google.com än google.se

    Skulle uppskatta det verkligen om du kunde återkoppla kring resultatet efter att ha kört redirect konceptet
    Hej,

    Ja, jag förstår inte riktigt det heller, ska man gå efter alla experiment jag gjort så borde det vara lättare att ranka i Sverige än vad det är i USA, men det verkar inte gälla för lokal SEO.

    Igår köpte jag 20 stycken citations som ska gå mot sidan. Väntar nog i 2-3 veckor och ser jag inte ett enda tecken på att det förbättras blir det att redirecta.

    Jag har kikat vidare på andra svenska R&R och blir fan inte klokare. Jag har en kund som ligger på #3 för ett sökord, medan #1 är en R&R sida som endast har två länkar, en katalog och domainstats.io. Kollar man på historiken har den tappat domäner sen September. Det kan ju innebära att personerna bakom har gömt länkarna, men jag vet att samma företag fick en smäll av Google för ett tag sen och fick ta bort majoriteten av sina PBNs.

  10. #10
    Gimbos avatar
    Gimbo Gimbo är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2011
    Inlägg
    12
    då tittar vi på samma sida jag har också sett det fenomenet och helt ärligt så blir man inget klokare av att kolla på de som rankar top3, för finns ingen som helst logik. Jag tror inte citations kommer hjälpa för SERP rankingen om jag ska va ärlig, citations är inte en så stor ranking faktor längre, förrut var den viktig när det gäller att ranka i 3-packen men nu för tiden så är det inte en stor ranking faktor längre. Hur ser din on-page ut är den vass? har du bättre inlänkar än de som rankar högre? länkar från sidor med bra DA? samt länkar från sidor inom samma nisch?

  11. #11
    Niklas Aronssons avatar
    Niklas Aronsson Niklas Aronsson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    753
    Kan du ge mig ett exempel på vad en R&R sida är så kanske jag kan komma med lite tips. Får gärna visa mig en av dina sidor i ett PM t.ex.

  12. #12
    HemligAgents avatar
    HemligAgent HemligAgent är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2017
    Inlägg
    20
    Citat Ursprungligen postat av Niklas Aronsson Visa inlägg
    Kan du ge mig ett exempel på vad en R&R sida är så kanske jag kan komma med lite tips. Får gärna visa mig en av dina sidor i ett PM t.ex.
    Hej Niklas, skickar iväg ett PM till dig och berättar mer.

    Uppdatering:
    Sidan som fick citations skickade mot sig har nu nått #21, vilket är rekord för just den sidan. Jag ska låta det gå ytterligare en vecka för att se om den hoppar tillbaka eller om den kommer fortsätta klättra mot #1.

    Om den nya placeringen beror på citations eller ej vågar jag inte svara på än, jag vill gärna att det ska vara det. Då känns det som sidan skulle vara redo för några PBN länkar och eventuellt en redirect.

  13. #13
    Gimbos avatar
    Gimbo Gimbo är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2011
    Inlägg
    12
    Hur har det gått? Citationerna som du byggde var det kataloger som du fick fram via whitesparks eller liknande verktyg då du kolla upp konkurrenter eller är det citations du skriver in i bloggar och web2.0 sidor?

    Jag har en sida där jag byggde massa citations till men såg ingen skillnad i ranking, har du testat redirecten?
    Senast redigerat av Gimbo den 2017-07-25 klockan 04:15.

  14. #14
    HemligAgents avatar
    HemligAgent HemligAgent är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2017
    Inlägg
    20
    Citat Ursprungligen postat av Gimbo Visa inlägg
    Hur har det gått? Citationerna som du byggde var det kataloger som du fick fram via whitesparks eller liknande verktyg då du kolla upp konkurrenter eller är det citations du skriver in i bloggar och web2.0 sidor?

    Jag har en sida där jag byggde massa citations till men såg ingen skillnad i ranking, har du testat redirecten?
    Hej,

    Citations verkar ha fungerat, men inte i så stor utsträckning som jag hade tänkt mig. Dom lyckades att pusha ner den till #21 och den har legat där rätt stabilt senaste veckan.

    Jag köpte ett gig från Fiverr där jag fick 20 stycken "svenska" citations, alltså ingenting jag byggde själv. Whitespark vore gött att använda för att skapa sig en lista på vilka sidor man hade kunna skapa citations på, har sett vissa svenska sidor som har 50+ citations.

    Jag ska redirecta en expired mot sidan idag sen får vi invänta resultat.

  15. #15
    HemligAgents avatar
    HemligAgent HemligAgent är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2017
    Inlägg
    20
    Uppdatering:
    Det har gått några veckor nu och sida 2 ligger fortfarande runt #21-#25. Får helt enkelt avvakta ett tag till och se vad som händer.

    Upptäckte dock någonting intressant gällande första sidan, något jag tror kan vara anledningen till varför sidan vägrar att ranka. Upptäckte ett konstigt mönster där huvudsökordet skiftar mellan framsidan och "om oss" sidan. Större delen av tiden så rankar "om oss" sidan för huvudsökordet, men en gång per vecka ungefär så rankar framsidan för sökordet. Dock skiftar den alltid tillbaka till "om oss" dagen efter.

    Kollar man på historiken för sökordet ser det ungefär ut såhär den senaste månaden, (mönstret upprepar sig hela tiden):
    Om oss
    Om oss
    Om oss
    Om oss
    Om oss
    Framsida
    Om oss


    Jag gick igenom "om oss" sidan, jag märkte att title tagen innehöll sökordet (eftersom jag använder mig av EMD). Tog bort sökordet från titeln och passade även på att ta bort alla städer i beskrivningen för att de-optimera den. Nu finns det alltså inga sökord kvar och även platserna har tagit bort. Trodde Google skulle ta det som ett tecken att sluta ranka skiten men icke...

    Nu funderar jag på om framsidan inte har för mycket text enligt Google, ligger på ca 800 ord vilket självklart inte är speciellt passande för en framsida för ett företag, men det har ju funkat förut. Men det kanske inte fungerar längre, så det blir mitt nästa test. Ska korta ner framsidan till ca 300 ord och flytta resterande till en helt ny sida.

    Passar även på att slänga in en redirect på denna sida, i hopp om mer positiva resultat.

    Uppdatering 2:
    Glömde tillägga att jag även ska skicka lite mer länkar mot sidan för att jämna ut alla anchors.
    Senast redigerat av HemligAgent den 2017-08-14 klockan 13:37.

  16. #16
    Gimbos avatar
    Gimbo Gimbo är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2011
    Inlägg
    12
    Citat Ursprungligen postat av HemligAgent Visa inlägg
    Uppdatering:
    Det har gått några veckor nu och sida 2 ligger fortfarande runt #21-#25. Får helt enkelt avvakta ett tag till och se vad som händer.

    Upptäckte dock någonting intressant gällande första sidan, något jag tror kan vara anledningen till varför sidan vägrar att ranka. Upptäckte ett konstigt mönster där huvudsökordet skiftar mellan framsidan och "om oss" sidan. Större delen av tiden så rankar "om oss" sidan för huvudsökordet, men en gång per vecka ungefär så rankar framsidan för sökordet. Dock skiftar den alltid tillbaka till "om oss" dagen efter.

    Kollar man på historiken för sökordet ser det ungefär ut såhär den senaste månaden, (mönstret upprepar sig hela tiden):
    Om oss
    Om oss
    Om oss
    Om oss
    Om oss
    Framsida
    Om oss


    Jag gick igenom "om oss" sidan, jag märkte att title tagen innehöll sökordet (eftersom jag använder mig av EMD). Tog bort sökordet från titeln och passade även på att ta bort alla städer i beskrivningen för att de-optimera den. Nu finns det alltså inga sökord kvar och även platserna har tagit bort. Trodde Google skulle ta det som ett tecken att sluta ranka skiten men icke...

    Nu funderar jag på om framsidan inte har för mycket text enligt Google, ligger på ca 800 ord vilket självklart inte är speciellt passande för en framsida för ett företag, men det har ju funkat förut. Men det kanske inte fungerar längre, så det blir mitt nästa test. Ska korta ner framsidan till ca 300 ord och flytta resterande till en helt ny sida.

    Passar även på att slänga in en redirect på denna sida, i hopp om mer positiva resultat.

    Uppdatering 2:
    Glömde tillägga att jag även ska skicka lite mer länkar mot sidan för att jämna ut alla anchors.
    Keep us posted
    Jag är i exakt samma båt har 3 sidor som vägrar klättra de är fast på sidan 2, har skickat riktigt kvalitets länkar till den under 1mån tid nu utan att rankingen rört sig. Det måste vara on-pagen som spökar jag har jämfört sökordsdensiteten med de som ligger högst upp och vi ligger på ungefär samma. Jag är inne på att google älskar innehåll och därför inte vågat banta ner på mina 700ord. Intressant att höra hur det går för dig? har du möjligtvis skype, skulle va kul o surra lite i realtid

  17. #17
    HemligAgents avatar
    HemligAgent HemligAgent är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2017
    Inlägg
    20
    Dags för en uppdatering då..

    För någon månad sen hoppade den här problematiska skitsidan till #7. Fler av mina lokala-SEO sidor såg bra ranking boosts denna dagen, även mina kompisar upplevde samma sak. Vad det var som gjorde att den hoppade vet jag inte riktigt, jag hade kortat ner startsidan rejält när det kom till text, kanske var det orsaken, kanske inte.

    Den låg där på #7 fram tills någon vecka sedan, då hoppade den tillbaka till #20 igen, nu hoppar den hejvilt mellan #5-#20. Overall har sidan bättre ranking nu än förut, alla sökord ligger under #20 så allting något.

    En annan R&R har också fått sig en boost, från #25 ner till #5 där den har legat stabilt sedan dess. Dom andra två sökorden sidan rankar för har dock stannat kvar på #20+.

    Ibland undrar man varför man håller på med SEO

  18. #18
    umefreds avatar
    umefred umefred är inte uppkopplad Väntar på att admin ska godkänna min titel
    Reg.datum
    okt 2017
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    1
    Hej allihopa!

    Jag är helt ny på forumet sedan några minuter sedan och har frågan om ni kan rekommendera någon svensk sida/tjänst som tillhandahåller svenska "citations"?

    Jag gissar på att "svenska citations" funkar bättre för en svensk webbsida då det känns mer relevant än t.ex. "engelska citations", stämmer det?

    Ser fram mot svar.
    Tack för en bra tråd allihopa

    Mvh,
    Fredrik Sjödin

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Google rank ner
    Av fastdrop i forum Google
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2017-02-23, 01:21
  2. Säljer av mindre smslån sidor med rank i google
    Av henokk i forum Köp, sälj eller byt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2016-11-16, 13:56
  3. Facebook adsvertising account for rent
    Av bungphe i forum Sociala medier
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2015-10-21, 09:30
  4. Vad borde jag tjäna rent hypotetiskt?
    Av pingut i forum Affiliate / AdSense
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-06-06, 21:31
  5. Rent hypotetisk fråga...
    Av Nisse i forum Länkbygge
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-01-25, 22:16