Resultat 1 till 7 av 7

Dubbelskriva dåligt?

  1. #1
    affiliates avatar
    affiliate affiliate är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    feb 2014
    Inlägg
    12
    Tror ni dubbelskrivning kan påverka placeringen på Google negativt? Med dubbelskrivning menar jag att man lägger in samma text på 2 olika sajter.

    ---

    Planerar du att köpa nya köksknivar? Besök Kökskniven – Informerar om köksknivar!

  2. #2
    Niklas Aronssons avatar
    Niklas Aronsson Niklas Aronsson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    753
    En text får inte vara kopierad om du ska få "poäng" hos Google för innehållet i texten. Annars hade man bara stulit texter istället för att skriva, det funkar tyvärr inte.
    Så svaret är ja, det påverkar negativt som i att den sidan där du lägger in den kopierade texten lika gärna hade kunnat vara utan text i princip. Lägg tid på att skriva om materialet så att det inte ses som kopierat. Du kan använda program för att se ifall de reagerar mot att det skulle vara duplicerat.
    http://copyscape.com använder jag ofta för att se till så att inga konkurrenter har stulit mina texter.

  3. #3
    Assistanss avatar
    Assistans Assistans är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2017
    Inlägg
    32
    Hej,

    Bra fråga Affilite, utifrån Niklas svar har jag en ytterligare fråga (hoppas du inte misstycker Affilite). Vad blir effekten om man själv har skapat och lagt ut materialet?

    Kan man då man själv skapat materialet använda ett identisktmaterial men bara byta ut platsen, låt säga att du erbjuder redovisningstjänster till personer som finns både i stockholm och göteborg, behövs sidan (likt en skoluppgift) skrivas om för att "få poäng" av google eller räcker det att byta ut ordet Göteborg mot Stockholm?

    Tack

  4. #4
    AaronAxelssons avatar
    AaronAxelsson AaronAxelsson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    jun 2010
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    775
    Nej, att bara byta ut ett ord kommer inte räcka.
    Det finns såklart någon gräns för hur mycket som behöver bytas ut, men vad jag vet har ingen kommit fram till någon exakt nivå.
    Det är troligen mer arbete att komma dit än att bara skriva en artikel till.

    Helt enkelt, skriv en text för varje sida.

  5. #5
    Assistanss avatar
    Assistans Assistans är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2017
    Inlägg
    32
    tack så mycket för svaret.

    Jag tänker, kommer inte relevansen ha betydelse trots att innehållet är likt ett annat innehåll på min egna sida?
    Tänker att sidan borde väl vara lika relevant för personen i Stockholm som den i Göteborg och tänker att det är konstigt att Stockholmssidan inte SEOar bra för att jag la upp Göteborgssidan lite före (men vad är mina tankar värda jämfört med Googles ).

    Utifrån mitt exempel ovan, är det så att Göteborgssidan fortfarande SEOar men att Stockholmssidan inte får några poäng då?
    Och vidare, om google anser att Stockholmssidan är duplicerad, kommer det påverka hela domänen negativt eller bara Stockholmssidan?

    (återigen, förlåt Affiliate för mitt intrång)

  6. #6
    AaronAxelssons avatar
    AaronAxelsson AaronAxelsson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    jun 2010
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    775
    Effekten av duplicerat innehåll är lite mer komplicerad än så.

    Det är många saker som spelar in, publiceringstid är en av dem, men det innebär inte att det alltid är den först publicerade texten som Google kommer behandla som "original". Deras algoritmer kommer välja den av texterna de uppfattar som bäst. Ofta är det den först publicerade, men långt ifrån alltid. Här spelar saker som interna och externa länkar in, det andra innehållet på sajten/sajterna och många fler aspekter. Vilken det är kan också variera en del över tid, eftersom Google uppdaterar sina algoritmer löpande.

    Vad som sedan händer med artiklarna i sökresultaten är även det lite komplicerat. Ibland funkar det att ha samma text på flera sidor, ibland väljer Google att inte visa en av kopiorna och ibland struntar de helt i alla kopior av en text. Det är baserat bland annat på länkar, kvalitet på texten, hur sökresultaten som är relevanta för texten ser ut och relationen till andra texter i samma område. Kort sagt, ju bättre text och ju fler länkar, desto större chans är det att Google släpper igenom även kopierade texter.

    På en sajt med mycket innehåll och två sidor med samma text kommer ett eventuellt filter eller nedvärdering troligen bara drabba just de två kopiorna, inte resten av sajten. Om sajten däremot har mycket duplicerat innehåll är risken stor att Google helt enkelt värderar ner hela sajten.

    Det är såklart okej att inte hålla med Google här, att till exempel tycka att två texter är relevanta även om de i princip är kopior. Men Google är tydliga med vad de tycker här; de är inte intresserade av att visa upp samma text på flera ställen.

  7. #7
    Assistanss avatar
    Assistans Assistans är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2017
    Inlägg
    32
    Hejsan,

    Jag förstår nu, tack för en väldigt bra förklaring Aron.

    /Johan

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Dåligt för SEO med hosting i USA?
    Av FarmorAnka2 i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2016-06-03, 16:05
  2. Cloudflare som CDN, dåligt för SEO??
    Av markusp i forum Domänen
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2015-10-20, 12:17
  3. Undersidor dåligt?
    Av Spinn i forum Optimering
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2015-02-04, 18:46
  4. Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-12-27, 10:01
  5. Adsense bra el dåligt?
    Av an_na i forum Affiliate / AdSense
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2011-12-24, 00:50