Resultat 1 till 3 av 3

Hjälp med värdering

  1. #1
    Raskenss avatar
    Raskens Raskens är inte uppkopplad Väntar på att admin ska godkänna min titel
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    2
    Hej
    Jag har ett litet problem som jag hoppas kunna få hjälp med här på forumet då jag tror att det finns personer här som kan detta mycket bättre än jag. Jag vet egentligen ingenting om detta.

    Jag har de senaste fem åren som ren fritidssysselsättning pysslat lite med affiliate och hemsidor och byggt ett antal sidor som tjänar pengar på såväl affiliate som Ad Sense. Detta har gett mig en relativt bra extra inkomst varje månad. Totalt har sidorna givit en vinst på + 330 000 SEK senaste 5 åren så snittet har varit ca + 65 000 i vinst årligen. Detta utan att jag arbetat nämnvärt med sajterna. Totalt lägger jag ner någon timme i månaden på att byta lite annonser. Så intäkterna är enligt mitt sätt att se på det passiva.

    Alla mina sidor jag har byggt och använt för affiliate har legat på gratisverktyg så som weebly, blogger, wordpress och så vidare. All trafik är organisk och från sökmotorer. Jag har främst brytt mig om att skapa sidor med bra textinnehåll för just den målgruppen som är intresserade av just den nischen. Jag har främst skapad sidor som handlar om bil och motor eftersom det varit mitt intresse. Jag har inte brytt mig så mycket om SEO mer än att arbeta med textinnehåll och titlar och lite On page.

    Nu till min fråga!

    Jag kommer att få ett arbete snart efter att jag avslutat mina studier och kommer att behöva pengar för diverse saker. Jag har blivit erbjuden att sälja mitt lilla nätverk av hemsidor och fått frågan om vad jag vill ha för pris. Är detta värt något? Sidorna ligger ju på gratisverktyg och saknar egna domännamn. Vad skulle ni vilja ha för pris på dessa sidor om ni skulle sälja?

    Litet statistik

    Intäkter
    2012 +11 300 SEK
    2013 +82 600 SEK
    2014 +83 870 SEK
    2015 +93 200 SEK
    2016 +70 000 SEK

    Totalt ca 330 000 SEK

    2017 ser ut att landa runt 70 000-80 000 SEK

    Besökstatistik

    Sidorna innehar ca 10 000 unika besökare i månaden

    Pengar
    80% av vinsten kommer från adsense
    20% av vinsten från affiliate


    Tack på förhand
    Vänligen
    Christian

  2. #2
    Axel Hanssons avatar
    Axel Hansson Axel Hansson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    apr 2017
    Ort
    Hela världen
    Inlägg
    39
    Vanligtvis räknar man på på månadsinkomsten * 12 eller 24. Fördelen här är ju att du tydligen visat att inkomsten är stabil under flera år. Sedan finns det många faktorer som:

    - Vilken bransch är hemsidorna
    - Hur många hemsidor är det

    Till viss mån kan man skapa riktiga hemsidor av det (Det hade varit det första man gör). Vissa av gratistjänsterna kanske inte stödjer korrekta ompekningar så på dessa går värdet ner. Oerhört svårt att bedöma pris men du bör se det som: "Hur mycket är hemsidan värd för mig?"

  3. #3
    Raskenss avatar
    Raskens Raskens är inte uppkopplad Väntar på att admin ska godkänna min titel
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    2
    Hej!

    Ville bara tacka alla som svarat via PM och givit mig betydligt större insikter i en värderingsprocess och hur man kan/ska tänka vid en värdering. Det är ju en hel del parametrar och faktorer att ta hänsyn till som jag tidigare aldrig skulle ha tänkt på. Tack även alla som visat intresse av att köpa mitt lilla nätverk av sajter, det verkar ju onekligen finnas en marknad för detta, vilket såklart glädjer mig att så många visat intresse.

    I stället för att sända ett PM till alla som visat intresse av ett eventuellt köp så svarar jag allmänt i denna tråden, tyvärr på grund av tidsbrist.

    Tanken är att jag nu avser att ta fram all statistik och material för att skapa en form av säljprospekt för att kunna presentera adekvat och relevant information till eventuella spekulanter. Jag avser att sälja sajterna i slutet på 2017 eller början på 2018, alla som visat intresse via PM kommer jag självklart att kontakta då. Jag kommer ta fram ett lägsta utgångspris och sedan får en budgivning avgöra. Jag blev som sagt uppmärksammad av en bekant om att jag kunde sälja och han är informerad om att det är denna väg jag tänker gå och att han inte på något sätt har förtur utan att jag kommer att välja att sälja till den eller dem som helt enkelt erbjuder bäst pris.

    Åter igen tack för all återkoppling och för information!

    Vänligen
    Christian

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Värdering av webbsida
    Av Nicko i forum Köp, sälj eller byt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-08-16, 12:50
  2. Värdering av en blogg
    Av sgmdesign i forum Köp, sälj eller byt
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2012-06-27, 14:13
  3. värdering-apportegendom
    Av Jacob Jarnvall i forum Övrigt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-08-20, 23:46
  4. Hjälp med värdering av sajter
    Av Pontus Karlsson i forum Övrigt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-05-14, 15:48
  5. Värdering av Lightness
    Av Solutions i forum Köp, sälj eller byt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-10-31, 06:02