Resultat 1 till 9 av 9

Toppdomäner

  1. #1
    Picards avatar
    Picard Picard är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    maj 2017
    Inlägg
    10
    Ofta är ju bra domännamn med de vanligare toppdomänerna (.se, .com, etc) redan upptagna.

    Är det sämre från perspektivet SEO att använda samma domännamn men med en toppdomän av typ .ru, .info o liknande.

  2. #2
    Startifys avatar
    Startify Startify är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    maj 2017
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    98
    Nej, det är inte sämre.

  3. #3
    AaronAxelssons avatar
    AaronAxelsson AaronAxelsson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    jun 2010
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    775
    Citat Ursprungligen postat av Picard Visa inlägg
    Ofta är ju bra domännamn med de vanligare toppdomänerna (.se, .com, etc) redan upptagna.

    Är det sämre från perspektivet SEO att använda samma domännamn men med en toppdomän av typ .ru, .info o liknande.
    Citat Ursprungligen postat av Startify Visa inlägg
    Nej, det är inte sämre.
    Svaret är inte så enkelt.

    För de flesta generiska toppdomäner gör det ingen skillnad för ranking i sig.
    När det kommer till landsspecifika toppdomäner så hanterar Google den i de flesta fall som just landsspecifika, vilket gör det svårare att ranka med en sådan domän i ett annat land. Det finns undantag, till exempel .nu, som Google hanterar som en generisk toppdomän eftersom de används så mycket i framför allt Norden. Det är alltså inte att rekommendera att använda .ru som i exemplet här ovan.

  4. #4
    Fredrik Johanssons avatar
    Fredrik Johansson Fredrik Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    375
    Citat Ursprungligen postat av AaronAxelsson Visa inlägg
    Svaret är inte så enkelt.

    För de flesta generiska toppdomäner gör det ingen skillnad för ranking i sig.
    När det kommer till landsspecifika toppdomäner så hanterar Google den i de flesta fall som just landsspecifika, vilket gör det svårare att ranka med en sådan domän i ett annat land. Det finns undantag, till exempel .nu, som Google hanterar som en generisk toppdomän eftersom de används så mycket i framför allt Norden. Det är alltså inte att rekommendera att använda .ru som i exemplet här ovan.
    Precis, det är enkelt att ranka en .se dvs landspecifik domän i sitt land eftersom google redan antar att den riktar sig mot svenska markanden. Att ranka en .ru domän är möjligt också men det är en högre tröskel att nå till samma "grund nivå" som en .SE domän.

  5. #5
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    Samma fråga är uppe på https://www.wn.se/t1068498.html

    Jag kopierar in samma svar här:

    Det spelar mycket stor roll.

    För det första så kommer du ha extremt svårt att ranka med en .ru på svenska google eftersom den domänändelsen är knuten mot Ryssland. Din sajt måste vara riktad mot Sverige, läs mer på https://www.seo-guide.se/geografisk-inriktning

    För det andra visar vår erfarenhet att exakta sökordsdomäner med .se rankar bättre på svenska google - vi har märkt stor skillnad mot till exempel .info. Vad Google säger och vad verkligheten visar är inte alltid samma. Baserat på arbete med massor av domännamn i ett antal år.
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

  6. #6
    jakobias avatar
    jakobia jakobia är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    dec 2011
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    118
    Tycker du borde ställa dig frågan vad är ett bra domännamn är. Tycker att toppdomäner blir bara viktigare och viktigare för trovärdigheten.

  7. #7
    detarbaralillajags avatar
    detarbaralillajag detarbaralillajag är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    9
    Vad säger ni om .net och .biz domäner? Jag har hört att .info förknippas med spam, eftersom så många tveksamma företag använder det.

  8. #8
    SysXpls avatar
    SysXpl SysXpl är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Sverige
    Inlägg
    153
    Citat Ursprungligen postat av Picard Visa inlägg
    Ofta är ju bra domännamn med de vanligare toppdomänerna (.se, .com, etc) redan upptagna.

    Är det sämre från perspektivet SEO att använda samma domännamn men med en toppdomän av typ .ru, .info o liknande.
    Man kan ju också överväga en .se eller .com domän (med å ä ö) om man har den möjligheten. För ett par år sedan var det ganska mycket ledigt men det verkar som många har gått åt nu. Många nya generisk domäner har tillkommit (ganska) nyligen. Finns en hel del att välja på på Godaddy.com exempelvis och de rankar ofta lika bra som .com. I övrigt kan man (och bör man) ändra de landsspecifika inställningarna i Google Webmaster Tools om man har en generisk toppdomän.

    Citat Ursprungligen postat av detarbaralillajag Visa inlägg
    Vad säger ni om .net och .biz domäner? Jag har hört att .info förknippas med spam, eftersom så många tveksamma företag använder det.
    Personligen skulle jag vilja påstå att .biz har låg trovärdighet. Den ligger ungefär på samma nivå som .info... De enda jag känner till som är sämre vore väl gratis .tk domäner. De har väldigt låg trust. Sedan är nog (en aldrig tidigare registrerad) .biz och .info domän inte så galet mycket sämre än en .com domän förutsatt att man bygger upp en helt seriös sida med mycket trust och inget spam. Så ur ett Google-perspektiv funkar det säkert bra men många användare har en dålig uppfattning av dessa domäner. I mina ögon är en .net bättre än en .biz, men de bästa domänerna i Sverige är väl .se och .com beroende på hur själva domännamnet är utformat såklart.
    Senast redigerat av SysXpl den 2017-09-06 klockan 18:40.

  9. #9
    Picards avatar
    Picard Picard är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    maj 2017
    Inlägg
    10
    Där ser man. Tackar för intressanta svar.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Förboka nya toppdomäner?
    Av Whey i forum Domänen
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-12-14, 23:03
  2. Toppdomäner utomlands
    Av Nils Fridlund i forum Länkbygge
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-07-01, 01:38
  3. Konstiga toppdomäner?
    Av Nils Fridlund i forum Länkbygge
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2012-05-29, 18:21