Resultat 1 till 8 av 8

Lyckan är kort!

  1. #1
    Alfons74s avatar
    Alfons74 Alfons74 är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    57
    Hej
    Jag har en sajt där domännamnet är ett vanligt sök begrepp inom ett speciellt område. Det är en .com adress.
    Idag så så skulle jag kolla var min sajt låg på google.com när jag sökte med det specifika ordet som min sajt heter, och till min stora glädje så låg den högst upp på första sidan.
    Jag trodde inte det var sant, ÄNTLIGEN!!! Men för att vara på den säkra sidan så gjorde jag om sökningen efter ca 3 minuter. Vafasen nu ligger den inte i topp längre, den ligger på sidan tre ganska långt ner.
    WHY???

    Sen undrar jag om följande är sant eller falskt:
    Äger man en .com adress som är det specifika sökordet så ska man komma upp bland de första? Eller är det bara en myt? Om det inte är så kan man ju ha vilket namn som helst på sin sajt???

    Mvh
    Besviken och krossad Alfons74

  2. #2
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Har nog mer med att göra med ankartexten hos katalogen.sunet.se och DMOZ att du kommer högt upp.

  3. #3
    webguides avatar
    webguide webguide är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    888
    Domännamnet har ingen större betydelse för placeringen, det är dock bra ur ankartextsynpunkt.

  4. #4
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Äger man en .com adress som är det specifika sökordet så ska man komma upp bland de första? Eller är det bara en myt? Om det inte är så kan man ju ha vilket namn som helst på sin sajt???
    Nja man skall inte komma bland de första, men det kan underlätta framförallt beroende på ankarttexterna.

    Men visst kan man ha vilket namn som helst och komma högt upp på ett annat ord än domännamnet, om bara ankartexterna är korrekta och de är på tillräckligt många sidor.

    (Iof anser jag att även domännamnet ger en viss effekt även utan ankartexter, men då jag ännu inte har kunnat på ett helt vetenskapligt sätt påvisa det än så, släpper jag det)

  5. #5
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588

  6. #6
    Alfons74s avatar
    Alfons74 Alfons74 är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    57
    Vad är ankartext?
    /a

  7. #7
    webguides avatar
    webguide webguide är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    888
    Citat Ursprungligen postat av Alfons74
    Vad är ankartext?
    /a
    Ankartext är den text som visas på länken, en länk ser ut såhär:
    <a href="http://www.endomän .se">ANKARTEXT</a>
    Kallas åxå för länktext.

  8. #8
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Sunet m.fl. brukar sätta ankartext = domän t.ex. därför att företagsnamnet ofta är just det. I många andra fall är ankartexten just hela URL och då tar ju nyckelordet i domänen också på samma sätt.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Svar: 9
    Senaste inlägg: 2006-12-06, 20:08